Tysklands ekonomi befinner sig i sin djupaste kris sedan efterkrigstiden, varnar näringslivet. Trots massiva reformlöften från kansler Friedrich Merz växer frustrationen över att åtgärderna kommer för långsamt.
Tysk ekonomi i "fritt fall" – värsta krisen sedan andra världskriget


Mest läst i kategorin
Tysklands ekonomi är i fritt fall, men regeringen reagerar inte tillräckligt beslutsamt, varnar industriorganisationen BDI.
Organisationens ordförande Peter Leibinger beskriver läget som ”den djupaste krisen sedan Förbundsrepublikens grundande”. Detta när tillverkare inom bilar, stål och kemi närmar sig ”en dramatisk bottennivå” i slutet av året, rapporterar AFP.
”Varje månad utan effektiva strukturreformer kostar fler jobb och välstånd, och begränsar massivt statens framtida handlingsutrymme”, säger Leibinger enligt Bloomberg.
BDI sänkte samtidigt sin prognos för industriproduktionen 2025 till en nedgång på 2,0 procent, vilket skulle innebära det fjärde raka året med krympning, enligt Reuters.
Tyskland drabbas av en perfekt storm: höga energikostnader som tynger tillverkare, svag efterfrågan på export på nyckelmarknader, Kinas framväxt som industriell rival och amerikanska tullar.
Tysk industri i fritt fall – kan något stoppa nedgången?
Tysklands industri vill inte ta fart och backar. Hot från både USA och Kina sänker tillväxten och frågan är hur landet ska vända trenden.
Överreglering hämmar innovation
Brian Fuerderer, grundare av tyska högteknologiska medicinteknikföretaget Microqore Medical, instämmer i BDI:s bedömning och menar att ekonomin hålls tillbaka av överreglering och brist på innovation.
”I Tyskland existerar entreprenörskap som sådant inte längre”, säger han till AFP.
”Biltillverkarna är inte längre ledande och där börjar det första problemet, att innovationsandan inte längre uppmuntras eller önskas”, tillägger han.
Senaste nytt
Kris för Merz regering
Kritiken kommer samtidigt som kansler Merz regering befinner sig i en existentiell kris. En grupp på cirka 18 yngre CDU-parlamentariker har gjort uppror mot ett pensionsförslag som ska röstas om på fredag, skriver Bloomberg.

Med regeringens knappa majoritet på endast 12 mandat i förbundsdagen riskerar misslyckandet att orsaka oåterkallelig skada på koalitionens förmåga att få igenom lagstiftning.
SPD:s medordförande Baerbel Bas har antytt att om pensionsförslaget inte går igenom kan det innebära slutet för koalitionen.
Missa inte:
Indisk ståljätte vill köpa anrika Thyssenkrupp – aktien rusar. Realtid
Det skulle potentiellt leda till nyval när högerextrema Alternative für Deutschland (AFD) ligger först i vissa opinionsundersökningar med upp till 27 procent.
Merz försvarar sin politik
Trots den växande kritiken bad Merz i slutet av november tyska företagsledare om tålamod.
”Förbundsrepubliken Tyskland är inte en snabb motorbåt”, sa han vid ett arbetsgivarlobby-möte i Berlin, där han jämförde ekonomin med ”ett stort fartyg, en stor tanker med stora motorer” som inte kan vändas snabbt.
Läs även:
Så kan Tyskland tvingas ta över Nato. Dagens PS
Merz har försvarat sin regerings åtgärder och pekat på reformer som genomförts, inklusive sänkt bolagsskatt och minskade energikostnader för industrin.
Han lovade att hans prioritet kommer att förbli att återställa tillväxt och att ”ingenting och ingen kommer att avskräcka mig från att uppnå detta mål”.
Tålamodet på upphällning
Men näringslivets tålamod sinar. Ingenjörsförbundet VDMA konstaterade att de lovade ekonomiska reformerna ”som verkligen skulle lätta på bördan för företagen” fortfarande saknas, enligt Reuters.
Missa inte:
Merz: För tidigt att förbjuda bensinbilar om nio år. Realtid
Det finns dock ljusglimtar. Ekonomin förväntas börja ta fart nästa år, driven av ökade offentliga utgifter, med regeringen som prognostiserar 1,3 procents tillväxt.
Fackförbundet IG Metall påpekar att läget inom vissa branscher som ”flygteknik, medicinteknik och energiteknik, tågtillverkning och försvar är på det hela taget gott”, enligt AFP.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.











