Realtid

Sandvik avväpnar tullkriget med regional strategi

sandvik
"Vi fortsätter att visa prov på vår motståndskraft", säger Sandviks vd Stefan Widing. (Foto: Henrik Montgomery/TT)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 16 apr. 2025Publicerad: 17 apr. 2025

Verkstadsjätten missade analytikernas förväntningar men ritar om produktionskartan för att parera handelshinder. ”Den stora risken är inte tullarna – utan hur de påverkar ekonomin i stort”, säger Sandviks vd.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I KORTHET

  • Sandvik anpassar sin globala produktion till en mer regional struktur för att parera handelshinder – varor som tillverkas i en region säljs också där.
  • Vd Stefan Widing menar att det största hotet inte är tullkostnaderna i sig, utan hur de påverkar den globala ekonomin och industrikonjunkturen.
  • Trots svag efterfrågan inom fordons- och verkstadssektorn går gruvsegmentet starkt, vilket visar på en tudelad utveckling inom koncernen.

Sammanfattat med hjälp av AI och kvalitetssäkrat av Realtid

Mitt i ett accelererande handelskrig har Sandvik (börskurs Sandvik) börjat manövrera sina globala leveransflöden för att undvika tullsmällar.

Trots att första kvartalets resultat kom in under analytikernas förväntningar visar koncernen tecken på uthållighet.

Missa inte: Förlorarna på Trumps tullar: ”Minskar konkurrenskraften”. Realtid

Den justerade EBITA-marginalen landade på 19,7 procent – en förbättring jämfört med föregående år och över analytikernas estimat på 19,2 procent, enligt Dagens Industri.

”Vi fortsätter att visa prov på vår motståndskraft och gör viktiga strategiska framsteg i en utmanande makroekonomisk och geopolitisk miljö”, skriver vd Stefan Widing i rapporten.

Omprogrammerar i realtid

För industriföretag med global verksamhet innebär tullkaoset en direkt utmaning att hantera. Sandvik har redan vidtagit konkreta åtgärder.

ANNONS

”I princip inga varor skeppas längre mellan Kina och USA där tullarna har trappats upp mest”, berättar Widing för Placera.

”Vi försöker att optimera produktionsanläggningarna, från en global värld utan tullar, till en mer regional affär”, fortsätter han.

Sandvik tar hem stor gruvutrustningsorder

Ordern på gruvutrustning för underjordsdrift bokades i årets första kvartal.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

Fundamentalt skifte

Från ”världsfabrik” till regionala nav – omställningen representerar ett fundamentalt skifte i hur globala värdekedjor fungerar.

Det som tidigare handlade om att optimera produktionen globalt, handlar nu om att balansera den regionalt.

Vad som tillverkas i Europa säljs i Europa – och på samma sätt i USA, förklarar Widing för Gefle Dagblad.

Läs även: USA försöker isolera Kina: ”Vill ha det vi har”. Realtid

ANNONS

Verkliga hotet – tullar eller tulleffekter?

Medan många andra företagsledare fokuserar på de direkta kostnaderna från tullar pekar Widing mot en annan, potentiellt farligare, konsekvens.

”Den stora risken för oss är inte själva tullarna – utan hur de påverkar ekonomin i stort”, säger han till Placera.

Ålandsbanken hissar Boliden och Sandvik

Ålandsbanken har en positiv syn på tillverkarna av gruvutrustning och gruvindustrin i stort.

Insikten speglar en djupare oro i näringslivet: att tullarna kan utlösa en kedjereaktion som leder till en global lågkonjunktur.

Sandvik känner redan av motvinden inom vissa sektorer.

”Den industriella aktiviteten förblev låg under kvartalet och ordrar på skärande verktyg minskade inom fordons- och verkstadsindustrin i alla större regioner”, skriver bolaget i rapporten.

Två skilda världar i koncernen

ANNONS

Sandviks kvartalsrapport avslöjar en splittrad bild av industrikonjunkturen.

Medan bilindustri och verkstadssektorn kämpar i motvind, upplever gruvindustrin stark efterfrågan – driven av höga metall- och råvarupriser.

Missa inte: Investerare vill ha mer statlig inblandning i gruvbranschen. Realtid

”Det gör att kunderna vill producera så mycket som möjligt för att utnyttja de här höga priserna. För oss innebär det en hög efterfrågan på reservdelar och service för att hålla igång maskinerna”, förklarar Widing för Placera.

En ljuspunkt skymtar även på hemmaplan: det nyligen beslutade tyska infrastrukturpaketet på 500 miljarder euro, som enligt EFN redan har bidragit till att stärka inköpschefsindex i Europa.

Beredskap för eskalering

Om tullkriget skulle trappas upp ytterligare har Sandvik förberett nästa steg.

”Skulle tullarna bli högre än de är nu så kan det bli fråga om att öka produktionskapaciteten mer i USA. Det är den primära extra åtgärden om tullarna skulle bli högre”, säger Widing till EFN.

ANNONS

Kärnvapnen kan avskräcka USA och Kina från krig

Harvardprofessor menar att ett regelrätt krig mellan de båda supermakterna inte är sannolikt i dag.

För investerare och andra industriföretag erbjuder Sandviks strategi en färdplan för hur man kan navigera genom tullkrisens farvatten.

Men signalerna från koncernen är tydliga – den verkliga faran är inte tullarna i sig, utan deras potential att destabilisera den globala ekonomin.

Läs även: Gruvstödet på rekordnivå – men splittrat bland svenskarna. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

ANNONS
ANNONS