Tysklands största biltillverkare satsar stort på Kina för att sänka kostnader och återta marknadsandelar, samtidigt som företaget kämpar med utmaningar på andra viktiga marknader.
Pressat Volkswagen svarar Kina på egna marknaden


Volkswagen kan halvera utvecklingskostnaderna för elbilar genom att tillverka dem i Kina. Det skriver Financial Times. Jämfört med produktionskostnaderna för elbilar i Tyskland 2023 har kostnaden för vissa modeller i Kina minskat med upp till 50 procent tack vare effektivare leveranskedjor, billigare batterier, kortare utvecklingstider och lägre arbetskostnader.
Den tyska bilkoncernen har investerat miljarder i sitt innovationscenter i Hefei i östra Kina, där företaget har över 100 avancerade laboratorier för testning av mjukvara, hårdvara, batterier och eldrivlinor.
Volkswagen planerar att lansera omkring 30 elbilsmodeller i Kina under de kommande fem åren.
Biltillverkare står handfallna efter halvledarkris
Kina och Nederländerna står öga mot öga i en geopolitisk kamp som rör halvledarproducenten Nexperia. Det kan få stora konsekvenser för hela fordonsindustrin.
Snabbat på processen
Utvecklingscykeln för de nya kinesiska elbilarna har förkortats med 30 procent jämfört med den traditionella processen, som tar omkring 50 månader.

Thomas Ulbrich, teknikchef för Volkswagens verksamhet i Kina, säger att den nya anläggningen ger koncernens ingenjörsteam ”en helt ny nivå av integration”.
Volkswagen beskrev initialt strategin som ”i Kina, för Kina”, men företaget för nu diskussioner om att öka exporten av kinesisktillverkade bilar samt tillämpa kinesiska genombrott i den globala verksamheten.
Kämpar på andra marknader
Samtidigt kämpar Volkswagen på andra viktiga marknader.
I Indien har företaget sänkt kostnaderna för elbilsutveckling med en tredjedel till omkring 700 miljoner dollar, enligt Bloomberg.
Men trots närmare två decenniers närvaro har Volkswagen bara lyckats nå en marknadsandel på 2 procent i Indien.
Missa inte:
Trots konkurrensen – Volkswagen fortfarande svenskarnas favorit. Realtid
Företaget söker nu en lokal partner för att dela kostnader och risker. Detta efter att förhandlingar med Mahindra & Mahindra bröt samman förra året.
Volkswagens dotterbolag Skoda Auto Volkswagen India för diskussioner med flera potentiella partners, däribland indiska kontraktstillverkare och JSW Group.
Priskrig från Kina når Europa
Den kinesiska elbilstillverkaren BYD lanserar nu sin billigaste och minsta elbil i Storbritannie. Vilket kan utlösa ett priskrig även i Europa.
Modellen Dolphin Surf kostar från 18 650 pund och kommer även att lanseras i Sverige inom kort till ett pris under 200 000 kronor.
Läs även:
Volkswagens drag – gör elbil av klassisk modell. Realtid
Trots att EU infört högre importtullar på kinesiska elbilar har kinesiska tillverkare fortsatt att växa på den europeiska marknaden.
Storbritannien, som inte omfattas av EU:s tullhöjningar, tar emot nästan en tredjedel av de kinesiska bilar som importeras till Västeuropa. BYD:s och andra kinesiska märkens marknadsandel i Europa har ökat från 2,9 procent i början av 2024 till 4,8 procent under de första fyra månaderna av 2025, enligt FT.
Kinesisk satsning i Europa
Samtidigt investerar kinesiska CATL och Stellantis motsvarande 50 miljarder kronor i en batterifabrik i Zaragoza, Spanien.
Missa inte:
Svensk och europeisk fordonsindustri på knä. Dagens PS
Produktionen väntas starta i slutet av 2026 och fabriken ska producera litiumjärnfosfatbatterier helt koldioxidneutralt.
Satsningen sker i en tid då den europeiska bilindustrin pressas hårt av konkurrens från Kina och övergången till elfordon.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.










