Realtid

Pressat Volkswagen svarar Kina på egna marknaden

Volkswagen satsar på Kina. (Foto: Matthias Schrader / AP /TT)
Johan Colliander
Johan Colliander
Uppdaterad: 25 nov. 2025Publicerad: 25 nov. 2025

Tysklands största biltillverkare satsar stort på Kina för att sänka kostnader och återta marknadsandelar, samtidigt som företaget kämpar med utmaningar på andra viktiga marknader.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Expertens råd: Minska din USA-exponering rejält

17 dec. 2025

Volkswagen kan halvera utvecklingskostnaderna för elbilar genom att tillverka dem i Kina. Det skriver Financial Times. Jämfört med produktionskostnaderna för elbilar i Tyskland 2023 har kostnaden för vissa modeller i Kina minskat med upp till 50 procent tack vare effektivare leveranskedjor, billigare batterier, kortare utvecklingstider och lägre arbetskostnader.

Den tyska bilkoncernen har investerat miljarder i sitt innovationscenter i Hefei i östra Kina, där företaget har över 100 avancerade laboratorier för testning av mjukvara, hårdvara, batterier och eldrivlinor.

Volkswagen planerar att lansera omkring 30 elbilsmodeller i Kina under de kommande fem åren.

Biltillverkare står handfallna efter halvledarkris

Kina och Nederländerna står öga mot öga i en geopolitisk kamp som rör halvledarproducenten Nexperia. Det kan få stora konsekvenser för hela fordonsindustrin.

Snabbat på processen

Utvecklingscykeln för de nya kinesiska elbilarna har förkortats med 30 procent jämfört med den traditionella processen, som tar omkring 50 månader.

Kinesiska BYD utmanar Europa och USA. (Foto: (Foto: Tatan Syuflana/AP-TT))

Thomas Ulbrich, teknikchef för Volkswagens verksamhet i Kina, säger att den nya anläggningen ger koncernens ingenjörsteam ”en helt ny nivå av integration”.

ANNONS

Volkswagen beskrev initialt strategin som ”i Kina, för Kina”, men företaget för nu diskussioner om att öka exporten av kinesisktillverkade bilar samt tillämpa kinesiska genombrott i den globala verksamheten.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Historiskt tredje kvartal för det noterade guldbolaget: Akobo Minerals tar klivet in i lönsamhet

12 dec. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025

Kämpar på andra marknader

Samtidigt kämpar Volkswagen på andra viktiga marknader.

I Indien har företaget sänkt kostnaderna för elbilsutveckling med en tredjedel till omkring 700 miljoner dollar, enligt Bloomberg.

Men trots närmare två decenniers närvaro har Volkswagen bara lyckats nå en marknadsandel på 2 procent i Indien.

Missa inte:
Trots konkurrensen – Volkswagen fortfarande svenskarnas favorit. Realtid

Företaget söker nu en lokal partner för att dela kostnader och risker. Detta efter att förhandlingar med Mahindra & Mahindra bröt samman förra året.

Volkswagens dotterbolag Skoda Auto Volkswagen India för diskussioner med flera potentiella partners, däribland indiska kontraktstillverkare och JSW Group.

ANNONS

Priskrig från Kina når Europa

Den kinesiska elbilstillverkaren BYD lanserar nu sin billigaste och minsta elbil i Storbritannie. Vilket kan utlösa ett priskrig även i Europa.

Modellen Dolphin Surf kostar från 18 650 pund och kommer även att lanseras i Sverige inom kort till ett pris under 200 000 kronor.

Läs även:
Volkswagens drag – gör elbil av klassisk modell. Realtid

Trots att EU infört högre importtullar på kinesiska elbilar har kinesiska tillverkare fortsatt att växa på den europeiska marknaden.

Storbritannien, som inte omfattas av EU:s tullhöjningar, tar emot nästan en tredjedel av de kinesiska bilar som importeras till Västeuropa. BYD:s och andra kinesiska märkens marknadsandel i Europa har ökat från 2,9 procent i början av 2024 till 4,8 procent under de första fyra månaderna av 2025, enligt FT.

Kinesisk satsning i Europa

Samtidigt investerar kinesiska CATL och Stellantis motsvarande 50 miljarder kronor i en batterifabrik i Zaragoza, Spanien.

ANNONS

Missa inte:
Svensk och europeisk fordonsindustri på knä. Dagens PS

Produktionen väntas starta i slutet av 2026 och fabriken ska producera litiumjärnfosfatbatterier helt koldioxidneutralt.

Satsningen sker i en tid då den europeiska bilindustrin pressas hårt av konkurrens från Kina och övergången till elfordon.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Colliander
Johan Colliander

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.

Johan Colliander
Johan Colliander

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.

ANNONS
ANNONS