Realtid

Biltillverkare står handfallna efter halvledarkris

nexperia
Håkan Samuelsson, vd på Volvo Cars, hoppas att problemet ska lösa sig, annars riskerar det att påverka hela branschen. (Foto: TT).
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund
Uppdaterad: 24 okt. 2025Publicerad: 24 okt. 2025

Kina och Nederländerna står öga mot öga i en geopolitisk kamp som rör halvledarproducenten Nexperia. Det kan få stora konsekvenser för hela fordonsindustrin.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Europeiska biltillverkare står inför ännu en försörjningskris.

Den nederländska chiptillverkaren Nexperia har hamnat i konflikt mellan sina kinesiska ägare och Nederländernas regering.

Tvisten riskerar att stoppa leveranser av viktiga halvledare till fordonsindustrin och kan leda till produktionsstörningar redan inom kort, skriver Dagens Industri.

”Delar med hela industrin”

Problemen kommer i ett känsligt läge för den europeiska fordonssektorn, som redan pressas av fallande vinster, uppsägningar och omställningen till eldrift.

Under året har flera tillverkare kämpat med svag efterfrågan på elbilar, samtidigt som kostnaderna för komponenter som batterier, magneter och styrsystem har ökat.

Nederländska Nexperia står i centrum för konflikten. (Foto: Peter Dejong/AP/TT).

”Ett problem vi delar med hela bilindustrin som måste lösas på högre nivå”, säger Volvo Cars (börskurs Volvo Cars) vd Håkan Samuelsson till Di.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

Kina drar åt tumskruvarna

Även Volkswagen har varnat för att produktionen kan påverkas av den senaste chipbristen, även om tillverkningen hittills kunnat fortsätta, skriver Deutsche Welle.

De nya orosmolnen följer på en rapport om kraftigt minskade exportvolymer av sällsynta jordartsmetaller från Kina, som i september föll med 31 procent.

Kina står för över 90 procent av EU:s import av dessa ämnen, som är avgörande för elmotorer och annan avancerad teknik.

Fortsatt beroende av Asien

Peking har dessutom infört ett licenssystem för export av vissa sällsynta jordartsmetaller, något som ytterligare kan bromsa inflödet till Europa.

Kombinationen av chipbrist och råvarubegränsningar förvärrar en redan sårbar situation för europeiska tillverkare.

Trots tidigare löften om att diversifiera leveranskedjorna har beroendet av Asien – särskilt Kina – bestått.

ANNONS

Ses som framtidsnyckel

Nya initiativ, som halvledarjätten TSMC:s planerade fabrik i Dresden, väntas först stå färdig 2027. Fram till dess är europeiska tillverkare fortsatt exponerade mot störningar i den globala produktionen.

Batteritillverkning utgör en växande del av elbilssektorn och betraktas som en strategisk nyckel, vilket McKinsey har skrivit om i en rapport.

Europeiska satsningar som Volkswagens PowerCo och franska Verkor ska minska beroendet av asiatiska leverantörer.

Svallvågor från Northvolt

Samtidigt är utmaningarna stora – Northvolts omtalade konkurs 2024 visade riskerna med kapitalintensiva projekt på en nedåtgående marknad.

Jobbförlusterna inom den tyska fordonsindustrin accelererar.

Enligt branschorganisationer har över 50 000 arbetstillfällen försvunnit sedan sommaren 2024, vilket påverkar både industristäder och kommuners ekonomi.

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Johannes Stenlund
Johannes Stenlund

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris!
ANNONS
ANNONS