Yngre dricker inte lika mycket läsk som tidigare generationer. Det får Pepsi att satsa en ny dryck med särskilda egenskaper.
Pepsi ska locka yngre med hälsotrend


Mest läst i kategorin
Pepsi har varit en av världens populäraste drycker i årtionden och tagit upp den berömda läskkampen med Coca-Cola.
Men något tycks ha hänt med den yngre generationen.
Missa inte: Oväntade hotet mot Coca-colas hemliga formula. Realtid
Nu lanserar Pepsi en ny dryck i USA som ska få Gen Z att hänga: Pepsi Prebiotic Cola, en variant av den klassiska läsken som innehåller prebiotiska fibrer, skriver CNN.
Ska vara mer hälsomedveten
Den nya drycken är inspirerad av trenden med så kallade ”better-for-you”-produkter, ett segment som vuxit kraftigt de senaste åren.
Pepsi har redan positionerat sig inom området genom förvärvet av Poppi, ett varumärke med fokus på prebiotiska läskedrycker.

Pepsi Prebiotic Cola bygger vidare på detta med en produkt som har en colasmak men med ett innehåll som anpassats för den hälsomedvetna konsumenten.
”Den här drycken är en nytolkning av vad en traditionell cola är för de förändrade konsumentbehoven. Detta är den naturliga utvecklingen av vad som kommer härnäst”, säger Ram Krishnan, vd för PepsiCos amerikanska dryckesproduktion, till CNN.
Missa inte: USA-bojkotten sprider sig – svensk cola rusar i popularitet. Realtid
Senaste nytt
Blir något dyrare
Drycken innehåller 5 gram rörsocker, 30 kalorier och 3 gram prebiotiska fibrer per burk. Den saknar artificiella sötningsmedel och lanseras i två smaker: original samt körsbär/vanilj.
Försäljningen inleds online under Black Friday och följs av bredare distribution i fysiska butiker från februari 2026.
Priset kommer att ligga något över det för vanlig Pepsi, i nivå med premiumalternativ som Poppi.
Larmet: Coca-Cola stöttar milis i Sudan
Företagen som är inblandade tvår sina händer.
Dricker mindre cola
Ett vikande intresse för traditionella coladrycker har varit tydligt. Enligt konsumentdata har genomsnittlig konsumtion av colasmak minskat märkbart de senaste två åren, särskilt bland yngre konsumenter.
Dietläsk har minskat ännu mer i popularitet. Samtidigt har moderna hälsodrycker som Poppi och Olipop vuxit i försäljning.
Pepsi ser potential i att med den nya produkten återvinna konsumenter som övergett colasegmentet och samtidigt nå dem som tidigare inte valt företagets produkter.
Missa inte: Experter: Därför bör OS klippa banden med Coca-Cola. Realtid
Rivalen har ett alternativ
Det handlar om att kombinera varumärkesstyrkan hos Pepsi med det moderna uttrycket från hälsotrenden, menar analytiker.
Satsningen innebär dock en viss risk, särskilt då nya smaker tidigare visat sig svåra att etablera. Den stora konkurrenten Coca-Cola fick nyligen dra tillbaka sin Spiced-variant efter svag försäljning.
Men även Coca-Cola har satsat på prebiotiska drycker genom lanseringen av Simply Pop tidigare i år, skriver CNBC.
Carlsberg vill sälja ännu mer läsk
Vill vara mer än bara öl.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.











