Realtid

Pepsi ska locka yngre med hälsotrend

pepsi
Att dricka läsk är inte längre lika populärt, vilket har fått de stora jättarna att blicka mot nya jaktmarker. (Foto: Brian Blanco/AP/TT)
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund
Uppdaterad: 22 juli 2025Publicerad: 22 juli 2025

Yngre dricker inte lika mycket läsk som tidigare generationer. Det får Pepsi att satsa en ny dryck med särskilda egenskaper.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Pepsi har varit en av världens populäraste drycker i årtionden och tagit upp den berömda läskkampen med Coca-Cola.

Men något tycks ha hänt med den yngre generationen.

Missa inte: Oväntade hotet mot Coca-colas hemliga formula. Realtid

Nu lanserar Pepsi en ny dryck i USA som ska få Gen Z att hänga: Pepsi Prebiotic Cola, en variant av den klassiska läsken som innehåller prebiotiska fibrer, skriver CNN.

Ska vara mer hälsomedveten

Den nya drycken är inspirerad av trenden med så kallade ”better-for-you”-produkter, ett segment som vuxit kraftigt de senaste åren.

Pepsi har redan positionerat sig inom området genom förvärvet av Poppi, ett varumärke med fokus på prebiotiska läskedrycker.

PepsiCo har redan köpt märket Poppi, som marknadsför sina drycker som prebiotiska. (Foto: John Minchillo/AP/TT)
ANNONS

Pepsi Prebiotic Cola bygger vidare på detta med en produkt som har en colasmak men med ett innehåll som anpassats för den hälsomedvetna konsumenten.

”Den här drycken är en nytolkning av vad en traditionell cola är för de förändrade konsumentbehoven. Detta är den naturliga utvecklingen av vad som kommer härnäst”, säger Ram Krishnan, vd för PepsiCos amerikanska dryckesproduktion, till CNN.

Missa inte: USA-bojkotten sprider sig – svensk cola rusar i popularitet. Realtid

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

Blir något dyrare

Drycken innehåller 5 gram rörsocker, 30 kalorier och 3 gram prebiotiska fibrer per burk. Den saknar artificiella sötningsmedel och lanseras i två smaker: original samt körsbär/vanilj.

Försäljningen inleds online under Black Friday och följs av bredare distribution i fysiska butiker från februari 2026.

Priset kommer att ligga något över det för vanlig Pepsi, i nivå med premiumalternativ som Poppi.

Larmet: Coca-Cola stöttar milis i Sudan

Företagen som är inblandade tvår sina händer.

ANNONS

Dricker mindre cola

Ett vikande intresse för traditionella coladrycker har varit tydligt. Enligt konsumentdata har genomsnittlig konsumtion av colasmak minskat märkbart de senaste två åren, särskilt bland yngre konsumenter.

Dietläsk har minskat ännu mer i popularitet. Samtidigt har moderna hälsodrycker som Poppi och Olipop vuxit i försäljning.

Pepsi ser potential i att med den nya produkten återvinna konsumenter som övergett colasegmentet och samtidigt nå dem som tidigare inte valt företagets produkter.

Missa inte: Experter: Därför bör OS klippa banden med Coca-Cola. Realtid

Rivalen har ett alternativ

Det handlar om att kombinera varumärkesstyrkan hos Pepsi med det moderna uttrycket från hälsotrenden, menar analytiker.

Satsningen innebär dock en viss risk, särskilt då nya smaker tidigare visat sig svåra att etablera. Den stora konkurrenten Coca-Cola fick nyligen dra tillbaka sin Spiced-variant efter svag försäljning.

ANNONS

Men även Coca-Cola har satsat på prebiotiska drycker genom lanseringen av Simply Pop tidigare i år, skriver CNBC.

Carlsberg vill sälja ännu mer läsk

Vill vara mer än bara öl.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS