Svenska exportbolag ser med pessimism på framtiden inför Donald Trumps tullhot. Samtidigt ser det ut som att svenska konsumenter väljer bort amerikanskt som en form av bojkott – särskilt när de ska släcka törsten.
USA-bojkotten sprider sig – svensk cola rusar i popularitet


Mest läst i kategorin
Den svenska exporten till USA ser ut att ta stryk som en effekt av amerikanske presidenten Donald Trumps tullhot.
Enligt de senaste siffrorna i Business Swedens exportchefsindex föll exportefterfrågan från Nordamerika enligt index – från 56,5 första kvartalet till 26,3 för andra kvartalet.
Läs även: Svenska exportföretag ser mörkt på framtiden. Realtid
”Index för förväntad exportefterfrågan från Nordamerika klappade ihop fullständigt. Det störtdök till lägsta uppmätta nivån sedan mätningen startade 2007”, säger Lena Sellgren, chefsekonom på Business Sweden, till Dagens Nyheter.
Även det totala exportindexet föll från 49,9 första kvartalet till 46,4 i det andra. Enligt Sellgren är det inte nödvändigtvis tullarna i sig som är det största problemet – utan osäkerheten som råder i världen just nu.
Kraftigt minskad efterfrågan
Samtidigt som svensk export kan komma att avta över Atlanten kan också importen av amerikanska varor minska.
Systembolaget har på kort tid sett hur försäljningen av amerikanskt vin minskat med 15 procent, rapporterar TV4. Samtidigt minskade inte den totala vinförsäljningen.
För öl var siffran 13 procent men för amerikansk sprit har försäljningen bara minskat med 1,2 procent.

Senaste nytt
30 år sedan sist
I undersökningar har en majoritet av svenskarna sagt att de planerar att bojkotta amerikanska varor i någon utsträckning.
Att det blir så tydligt för just Systembolagets varor kan bero på den väldigt tydliga ursprungsmarkeringen på hyllorna.
Senast en så här stor bojkott uppmätts på Systembolaget var 1996. Då sjönk försäljningen av franska viner med 25 procent som en reaktion på Frankrikes provsprängningar av kärnvapen.

Dansk USA-bojkott efter Trumps Grönland-utspel
“F— USA”, säger shopparen Sanja.
Icke-amerikansk läsk
Även andra drycker kan bli föremål för svensk bojkott. I Danmark har redan Carlsberg, som distribuerar Coca Cola i landet, sett en minskning i försäljning på grund av bojkott, skriver Reuters.
En liknande bojkott har inte märkts av ännu i den svenska statistiken. Däremot växer intresset för att bojkotta. Det märks inte minst om man tittar på Facebook-gruppen ”Bojkotta varor från USA” som nu har över 87 000 medlemmar –och fortsätter att växa.
Missa inte: Bojkotten som breddar smakerna – hela matkulturen ändras. News55
Även Google-sökningar visar att svenskar söker efter alternativ till amerikanska varor i större utsträckning. Det framgår enligt data som bolaget My Telescope tagit fram åt tidningen Dagligvarunytt.
Sedan årsskiftet har sökningarna ökat med hela 360 procent.
Här kan man också se att intresset för den svenska colan Cuba Cola ökat markant – från cirka 4 000 sökningar i månaden till hela 16 000 under mars månad.

Från supermakt till syndabock – USA:s varumärken tar stryk
Experter talar om en möjlig långsiktig attitydförändring.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Dagens Industri, Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Dagens Industri, Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.