Realtid

USA-bojkotten sprider sig – svensk cola rusar i popularitet

Amerikansk läsk och alkohol ratas av svenska konsumenter. Här i samma förpackning. Foto:(Johan Nilsson/TT)
Johan Colliander
Johan Colliander
Uppdaterad: 09 maj 2025Publicerad: 09 maj 2025

Svenska exportbolag ser med pessimism på framtiden inför Donald Trumps tullhot. Samtidigt ser det ut som att svenska konsumenter väljer bort amerikanskt som en form av bojkott – särskilt när de ska släcka törsten.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den svenska exporten till USA ser ut att ta stryk som en effekt av amerikanske presidenten Donald Trumps tullhot.

Enligt de senaste siffrorna i Business Swedens exportchefsindex föll exportefterfrågan från Nordamerika enligt index – från 56,5 första kvartalet till 26,3 för andra kvartalet.

Läs även: Svenska exportföretag ser mörkt på framtiden. Realtid

”Index för förväntad exportefterfrågan från Nordamerika klappade ihop fullständigt. Det störtdök till lägsta uppmätta nivån sedan mätningen startade 2007”, säger Lena Sellgren, chefsekonom på Business Sweden, till Dagens Nyheter.

Även det totala exportindexet föll från 49,9 första kvartalet till 46,4 i det andra. Enligt Sellgren är det inte nödvändigtvis tullarna i sig som är det största problemet – utan osäkerheten som råder i världen just nu.

Kraftigt minskad efterfrågan

Samtidigt som svensk export kan komma att avta över Atlanten kan också importen av amerikanska varor minska.

Systembolaget har på kort tid sett hur försäljningen av amerikanskt vin minskat med 15 procent, rapporterar TV4. Samtidigt minskade inte den totala vinförsäljningen.

ANNONS

För öl var siffran 13 procent men för amerikansk sprit har försäljningen bara minskat med 1,2 procent.

USA:s
Bojkotten mot just amerikansk whisky har däremot varit marginell – på grund av bristande alternativ. (Foto: Johan Nilsson/TT)
ANNONS

Senaste nytt

relevance
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance spränger tillväxtmålen – trots tuff mediemarknad

15 maj 2025
relevance
Spela klippet
Affärer

Fri journalistik ger starka resultat för Relevance Communication

14 feb. 2025

30 år sedan sist

I undersökningar har en majoritet av svenskarna sagt att de planerar att bojkotta amerikanska varor i någon utsträckning.

Att det blir så tydligt för just Systembolagets varor kan bero på den väldigt tydliga ursprungsmarkeringen på hyllorna.

Senast en så här stor bojkott uppmätts på Systembolaget var 1996. Då sjönk försäljningen av franska viner med 25 procent som en reaktion på Frankrikes provsprängningar av kärnvapen.

Dansk USA-bojkott efter Trumps Grönland-utspel

“F— USA”, säger shopparen Sanja.

Icke-amerikansk läsk

ANNONS

Även andra drycker kan bli föremål för svensk bojkott. I Danmark har redan Carlsberg, som distribuerar Coca Cola i landet, sett en minskning i försäljning på grund av bojkott, skriver Reuters.

En liknande bojkott har inte märkts av ännu i den svenska statistiken. Däremot växer intresset för att bojkotta. Det märks inte minst om man tittar på Facebook-gruppen ”Bojkotta varor från USA” som nu har över 87 000 medlemmar –och fortsätter att växa.

Missa inte: Bojkotten som breddar smakerna – hela matkulturen ändras. News55

Även Google-sökningar visar att svenskar söker efter alternativ till amerikanska varor i större utsträckning. Det framgår enligt data som bolaget My Telescope tagit fram åt tidningen Dagligvarunytt.

Sedan årsskiftet har sökningarna ökat med hela 360 procent.

Här kan man också se att intresset för den svenska colan Cuba Cola ökat markant – från cirka 4 000 sökningar i månaden till hela 16 000 under mars månad.

Från supermakt till syndabock – USA:s varumärken tar stryk

Experter talar om en möjlig långsiktig attitydförändring.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Colliander
Johan Colliander

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Dagens Industri, Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.

Johan Colliander
Johan Colliander

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Dagens Industri, Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.

ANNONS
ANNONS