Realtid

Kina skickar varor till Europa – med tåg

kina
Tågstationer har byggts längs med järnvägen som går från Kina till Vietnam och vidare. (Foto: AP/TT).
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund
Uppdaterad: 04 sep. 2025Publicerad: 04 sep. 2025

Sydkinesiska havet har blivit en allt mer känslig plats för kinesiska fraktfartyg. Nu föredrar man stora godståg som rullar hela vägen till Europa.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Efter amerikanska tullar mot Kina har landet vänt blicken mot Europa.

Hit exporterar man allt fler varor – men det finns ett problem. Många rutter går igenom känsliga farvatten eller oberäkneliga regioner.

Därför arbetar Kina nu med att bygga en alternativ handelsväg till Europa som kallas för en ”landbaserad Suez-kanal”, skriver Euronews.

Missa inte: Kina dumpar överskottet på Europa: ”Dopad industri”. Realtid

Många tåg avgår

I centrum för satsningen står den växande industristaden Chongqing, som på kort tid utvecklats till en av Asiens viktigaste logistiska knutpunkter.

Därifrån avgår varje dag hundratals godståg med destinationer i Sydostasien och Europa. Tågen kopplar samman staten med länder som Vietnam innan det når Europa.

Mycket av Kinas frakt går fortfarande till havs, men man har allt mer försökt välja andra vägar. (Foto: Adam Schreck/AP/TT).
ANNONS

Fördelarna jämfört med sjöfarten är tydliga. Leveranstiderna kortas med mellan tio och tjugo dagar, samtidigt som tullprocesserna blir enklare.

Sedan lanseringen av höghastighetståget mellan Hanoi och Chongqing 2023 har leveranstiden mellan de två städerna minskat till fem dagar.

Missa inte: Ny oljeledning cementerar stödet från Kina. Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

Går snabbare med den nya vägen

Från Chongqing kan varor sedan nå europeiska mottagare på under två veckor – en tidsvinst som är svår att matcha till havs.

Chongqing är inte bara en transitpunkt utan också en tung industristad. Omkring en tredjedel av världens bärbara datorer tillverkas här, liksom en växande andel av Kinas elbilar.

Dessutom exporteras en fjärdedel av landets totala bilproduktion från regionen, vilket gör staden till en självklar nod i Pekings nya handelsstrategi.

Missa inte: Kinas exportkontroller hotar västvärldens techindustri. Realtid

ANNONS

Slipper farliga resvägar

Utöver de ekonomiska fördelarna har satsningen också tydliga geopolitiska motiv.

De senaste årens handelskonflikter med USA och pandemins effekter på globala leveranskedjor är faktorer som hotar.

Dessutom har riskerna kring sjövägar som Hormuz, Malacka och Suez har ökat trycket på Kina att hitta alternativ.

Kriget i Ukraina har samtidigt visat på osäkerheterna med transit genom Ryssland, där vissa kinesiska transporter stoppades redan 2023.

Missa inte: Så ska Kina ta den globala ledartröjan. Dagens PS

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS