Sydkinesiska havet har blivit en allt mer känslig plats för kinesiska fraktfartyg. Nu föredrar man stora godståg som rullar hela vägen till Europa.
Kina skickar varor till Europa – med tåg


Mest läst i kategorin
Efter amerikanska tullar mot Kina har landet vänt blicken mot Europa.
Hit exporterar man allt fler varor – men det finns ett problem. Många rutter går igenom känsliga farvatten eller oberäkneliga regioner.
Därför arbetar Kina nu med att bygga en alternativ handelsväg till Europa som kallas för en ”landbaserad Suez-kanal”, skriver Euronews.
Missa inte: Kina dumpar överskottet på Europa: ”Dopad industri”. Realtid
Många tåg avgår
I centrum för satsningen står den växande industristaden Chongqing, som på kort tid utvecklats till en av Asiens viktigaste logistiska knutpunkter.
Därifrån avgår varje dag hundratals godståg med destinationer i Sydostasien och Europa. Tågen kopplar samman staten med länder som Vietnam innan det når Europa.

Fördelarna jämfört med sjöfarten är tydliga. Leveranstiderna kortas med mellan tio och tjugo dagar, samtidigt som tullprocesserna blir enklare.
Sedan lanseringen av höghastighetståget mellan Hanoi och Chongqing 2023 har leveranstiden mellan de två städerna minskat till fem dagar.
Missa inte: Ny oljeledning cementerar stödet från Kina. Dagens PS
Senaste nytt
Går snabbare med den nya vägen
Från Chongqing kan varor sedan nå europeiska mottagare på under två veckor – en tidsvinst som är svår att matcha till havs.
Chongqing är inte bara en transitpunkt utan också en tung industristad. Omkring en tredjedel av världens bärbara datorer tillverkas här, liksom en växande andel av Kinas elbilar.
Dessutom exporteras en fjärdedel av landets totala bilproduktion från regionen, vilket gör staden till en självklar nod i Pekings nya handelsstrategi.
Missa inte: Kinas exportkontroller hotar västvärldens techindustri. Realtid
Slipper farliga resvägar
Utöver de ekonomiska fördelarna har satsningen också tydliga geopolitiska motiv.
De senaste årens handelskonflikter med USA och pandemins effekter på globala leveranskedjor är faktorer som hotar.
Dessutom har riskerna kring sjövägar som Hormuz, Malacka och Suez har ökat trycket på Kina att hitta alternativ.
Kriget i Ukraina har samtidigt visat på osäkerheterna med transit genom Ryssland, där vissa kinesiska transporter stoppades redan 2023.
Missa inte: Så ska Kina ta den globala ledartröjan. Dagens PS

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.











