Realtid

Flygfylla – världens sämsta underhållning på 10 000 meter

Passagerare i kabinen under ett reguljärflyg. (Foto: Canva)
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 26 nov. 2025Publicerad: 26 nov. 2025

Fulla passagerare och flygfylla är flygets värsta hemlighet – men ingen vill ta ansvar. Perfect Weekend har plöjt igenom en stor genomgång av berusade bråkmakare i luften och alla är överens om problemet, men ingen vill äga det. Flygvärdinnor skyller på gatepersonalen, gatepersonalen pekar på barerna – och barerna pekar på… ja, oss. ​

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Intervju med Guldkula: Från dammsugarförsäljare i Kortedala till miljardaffärer i New York

Han har ett enkelt svar på hur man blir framgångsrik och väldigt rik: ha kul.

Ingår det en GT i biljetten?

Den amerikanska forskaren Lynne Vieraitis på University of Texas har gått igenom omkring 1 600 incidentrapporter om stökiga passagerare.

Hennes slutsats är enkel: den gemensamma nämnaren bakom slagsmål, skrik, tafsande och vägran att lyda instruktioner är nästan alltid alkohol, rapporterar CNN.

Flygvärdinna ger instruktioner under flygning. (Foto: Canva)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

Gate 12 – startpunkt för bråket

De värsta bråken börjar ofta på marken.

När planet står still, boarding drar ut på tiden och baren vid gaten fortsätter servera, kliver passagerarna ombord redan berusade och irriterade.

ANNONS

Då blir den där “någon annan får ta hand om det här”-känslan plötsligt kabinpersonalens arbetsmiljöproblem​

Metallröret, trängseln och två gin

Forskningen visar att alkohol inte är ensam boven.

Trängre säten, hårdare väskregler och nya avgifter bygger upp en grundirritation som förstärks av stress och förseningar – perfekt bränsle för bråk.

I det läget räcker två gin för att passagerarpsykologin ska krascha långt innan planet når marschhöjd.​

O'leary
Michael O’Leary styr Ryanair och vill ha mindre fylla ombord. (Foto: Bernd von Jutrczenka/AP/TT)

O’Learys dröm: två drinkar, tack och hej

Ryanairs vd Michael O’Leary, chef för Europas största flygbolag, vill införa en två-drinks-limit på europeiska flygplatser för att få bukt med fyllan före boarding.

ANNONS

Han menar att dagens fyllon inte somnar utan kommer ombord både berusade och ibland påverkade av annat, vilket han beskriver som ett recept på kaos i kabinen.​

Flygbolagen har fått nog – nu kastas bråkmakarna ut ur kabinen

Bråkmakarna har länge av flygbolagen setts som ett amerikanskt eller sydeuropeiskt problem har nu landat rakt i Sverige. Antalet incidenter med stökiga

Flygvärdinnan – bartender med fallskärm?

Flygvärdinnor vittnar om att de har utbildning i deeskalering, men att de i praktiken förväntas vara bartender, ordningsvakt och säkerhetsansvarig samtidigt – utan möjligheten att “slänga ut” någon på 10 000 meters höjd.

Samtidigt pekar flygbolag, flygplatser, barer och myndigheter på varandra, medan besättningen blir sista bufferten mellan fylla och flygsäkerhet.​

Perfect Weekend Guide: Flygfylla
– Runt 51 procent av britter ser alkoholen kring flygresor som en säkerhetsrisk.​
– Forskning visar att alkohol är den vanligaste orsaken bakom bråk och stök ombord.​
– Ryanair vill införa två-drinks-limit på europeiska flygplatser för att minska problemet med berusade passagerare.

Vill du läsa mer om trender och hälsa? Då rekommenderar vi vår livsstilssatsning Perfect Weekend, där du bland annat kan du läsa om Rutinen som får Sverige att le och Från svält till världens lyxigaste ris.

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
ANNONS