EU-kommissionen skjuter på beslutet om det planerade förbudet mot nyförsäljning av bilar med förbränningsmotor 2035. Det kan bl en tysk kompromiss som kan gynna svenska bränsleproducenter.
EU skjuter upp kontroversiellt beslut – kan gynna Sverige


Mest läst i kategorin
EU-kommissionen har beslutat att skjuta upp presentationen av sitt förslag om 2035-förbudet från onsdag den 10 december till tisdag den 16 december, bekräftade kommissionen på måndag skriver Dagens Industri.
Beslutet kommer efter en intensiv påverkanskampanj från flera EU-länder och stora delar av bilindustrin.
2023 klubbade EU att alla nya bilar och skåpbilar som säljs från och med 2035 ska ha noll koldioxidutsläpp, vilket i praktiken är ett förbud mot försäljning av nya fordon med förbränningsmotorer.
EU:s sista hinder faller: Julklapp på 90 miljarder euro till Ukraina
EU:s ledare ser en ökad chans att nå en överenskommelse om att använda frysta ryska tillgångar för att finansiera ett massivt lån till Ukraina.
Tysk offensiv kan ge resultat
För bara några veckor sedan meddelade den tyska regeringskoalitionen, ledd av förbundskansler Friedrich Merz, att man tänker göra allt för att få till en förändring.

Tyskland vill att EU ska införa ett undantag i regelverket som tillåter laddhybrider, elbilar med förbränningsdrivna räckviddsförlängare samt ”högeffektiva” konventionella fordon, skriver bland annat The Guardian.
Åsikterna har framförts i ett brev till EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen.
Åtminstone sju EU-länder, Bulgarien, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Italien, Polen och Slovakien vill att kommissionen omprövar förbudet, skriver Euronews.
Missa inte:
Studie: EU:s märkning av gröna fonder brister. Realtid
Länderna, som tillsammans representerar ungefär hälften av EU:s befolkning, menar att EU:s bilsektor annars riskerar att gå under.
Senaste nytt
Svensk fördel i kompromiss
Hållbarhetsexperten Mattias Goldmann, grundare av 2030-sekretariatet, tror att den tyska offensiven kommer att ge avtryck i det nya förslaget.
”Jag tror faktiskt att vi kommer att få se en slags tyskpräglad kompromiss som öppnar för annat men i begränsad och kontrollerad omfattning”, säger han till Di.
Läs även:
EU:s nya satsning: ”Framtiden är elektrisk”. Dagens PS
En sådan kompromiss kan, enligt Goldmann, potentiellt gynna Sverige som bränsleproducent.
”Vi har väldigt duktiga svenska aktörer inom elektrobränslen och biogas. Skulle de allra bästa hållbara drivmedlen också inkluderas, så skulle svenska biogasproducenter och aktörer som Liquid Wind gynnas”, säger Goldmann.
Risker med laddhybrider
Goldmann ser dock stora risker med att tillåta laddhybrider i en kompromiss.
”Det går inte att bortse från att en laddhybrid fortfarande är tänkt att gå med förbränningsmotorn emellanåt. Så även om de har lägre påverkan så generar de fortfarande utsläpp”, säger han till Di.
Missa inte:
EU-landet där en ny elbil är billigare än en cykel. Realtid
Bilindustrin splittrad
Bilindustrin är djupt splittrad kring förbudet. Den europeiska branschorganisationen ACEA, där Mercedes-Benz svenske vd Ola Källenius är ordförande, driver på för att förlänga livet för förbränningsmotorer.
Organisationen menar att förbudet inte är genomförbart och att jobb och investeringar hotas.
Läs även:
Bilarna blir bara större och större: Städer säger stopp. Dagens PS
De Geely-kontrollerade biltillverkarna Polestar och Volvo Cars vill dock hålla kvar vid det ursprungliga förslaget. Michael Lohscheller, vd för Polestar, varnar i The Guardian för att ett uppskjutet förbud skulle gynna Kina.
”Kineserna kommer inte att pausa. De kommer att ta över”, säger han.
Fel riktning för klimatet
EU-parlamentarikern Pär Holmgren (MP) hoppas att anledningen till att beskedet dröjer är att delar av kommissionen tagit strid för de högre klimatkraven.
”Att sakta ner omställningen är ren galenskap när omvärlden satsar på elektrifiering. EU riskerar att hamna på efterkälken. Det är helt fel riktning för både klimatet och bilindustrin”, säger han till Di.
Missa inte:
Elbilar gör passagerare illamående: Nytt fenomen förbryllar. E55

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.












