Medan västerländska politiker fokuserat på hotet från kinesiska elbilar har en annan utmaning tyst omformat den globala fordonsindustrin.
Kinas dolda bilinvasion pressar väst


Kinesiska biltillverkare översvämmar tillväxtmarknader och europeiska länder med bensinbilar. Ofta till priser som underminerar deras egna utländska samarbetspartners.
Enligt Reuters har fossildrivna fordonexporter stått för 76 procent av Kinas totala bilexport sedan 2020, med årliga leveranser som ökat från en miljon till över 6,5 miljoner bilar i år.
Enbart Kinas bensinbilsexport var tillräcklig för att göra landet till världens största bilexportör förra året, mätt i volym.
Kinas nya elbilar kan starta priskrig i Europa
Den europeiska bilmarknaden skakas om när den kinesiska biljätten BYD lanserar en ny modell. Det kan leda till ett priskrig även här.
Priskrig ligger bakom
Bakom exportboomen ligger delvis samma EV-subventioner som ödelagt affärerna i Kina för Volkswagen, GM och Nissan genom att finansiera inhemska elbilstillverkare och utlösa ett förödande priskrig.
Samtidigt har regeringens tidigare politik byggt upp inhemsk kapacitet för bensinbilar genom att utnyttja utländska biltillverkares teknik via tvingade joint ventures.
Statliga jättar leder exportoffensiven
Bland de största exportörerna finns statligt ägda företag som SAIC, BAIC, Dongfeng och Changan, som historiskt förlitat sig på joint ventures med utländska tillverkare.

Nu rasar dessa samriskföretags försäljning i Kina medan exportverksamheten blomstrar. SAIC-GM:s årliga försäljning i Kina sjönk från över 1,4 miljoner fordon till 435 000 mellan 2020 och 2024.
Samtidigt steg SAIC:s export från nästan 400 000 till över en miljon under samma period.
Missa inte:
Kinas billiga elbilar oroar kineserna själva. Realtid
Dongfengs centraleuropeiska chef Jelte Vernooij säger till Reuters att exporten blivit kritisk när försäljningen av bolagets samarbeten med Honda och Nissan hamnat i en ”nedåtgående spiral”.
Han är dock inte orolig för framtiden.
”Det faktum att vi är statligt ägda är nyckeln. Det råder ingen tvekan om att vi kommer överleva.”
Europa ser kraftig tillväxt
Samtidigt har kinesiska tillverkares marknadsandel i Europa fördubblats på ett år.
Enligt All About Industries sålde kinesiska märken omkring 90 000 bilar i september 2025, motsvarande sju procent av marknaden, jämfört med tre procent året innan.
Missa inte:
Kina rustar för nästa dominans – ett globalt maktspel börjar. Dagens PS
Särskilt imponerande var ökningen för hybridbilar, där kinesiska tillverkares marknadsandel steg till 15 procent från knappt tre procent. Det är en mer än femfaldig ökning.
BYD har justerat sin strategi efter EU:s straffavgifter genom att istället sälja sin laddhybrid Seal U DM-i till Europa. Modellen kostar omkring 40 600 dollar, att jämföra med VW Tiguan eHybrid som startar på 58 000 dollar.
Bildelarnas tysta invasion
Hotet begränsar sig inte till färdiga fordon.
Läs även:
Bildelskris i Europa: Konkurrensen från Kina hårdnar. Dagens PS
Just nu översvämmar kinesiska leverantörer nu Tyskland med lågpriskomponenter, vilket sätter press på etablerade leverantörer som Bosch, Mahle och PWO, skriver Bloomberg.
Andreas Bohnert, ordförande för arbetarrådet på PWO, säger till tidningen att kinesiska bildelar ”strömmar in på den tyska marknaden i otrolig hastighet” med ”relativt god kvalitet”.
En undersökning från den europeiska leverantörsorganisationen CLEPA visar att nästan 70 procent av europeiska deltillverkare nu möter direkt konkurrens från kinesisk import.
Kampen om framtiden
Volvo och Polestar varnar för att en uppmjukning av EU:s förbud mot försäljning av nya bensin- och dieselbilar från 2035 skulle ge Kina ett försprång.
”Om Bryssel pausar detta kommer kineserna inte pausa. De kommer ta över”, säger Polestars vd Michael Lohscheller till The Guardian.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.










