Julie Chatterjee, vd för svenska Northmill Bank, har höga ambitioner för utmanarbanken som var först i Sverige med att digitalisera låneprocessen. Målet är att bli en fullservice-bank för både företag och privatpersoner i slutet av 2026.
Från nisch till fullservice: Så utmanar Northmill storbankerna


Mest läst i kategorin
”Vi ser inte oss själva som en nishbank, vi säger utmanarbank”, säger Julia Chatterjee när hon beskriver Northmills position på marknadeni en längre intervju med Dagens PS.
Banken grundades 2006 och har varit lönsamma varje år sedan start, helt utan riskkapital. När banken fick sin banklicens 2019 sattes visionen att bygga ”en riktig bra bank”.
Ekonomisk beredskap – krisplanens glömda pusselbit
Förbered dig för kriser genom att förstå beredskap. Northmill Banks handbok ger råd om finansiell beredskap och mer.
Snabb utveckling för Northmill
Sedan dess har utvecklingen gått fort. Banken var först med att använda bank-id i låneprocessen och först med Riksbankens nya system för direktbetalning via konto till konto i slutet av 2024.

Banklicensen öppnade också nya möjligheter, bland annat att ta inlåning genom egna sparprodukter.
Läs även:
Northmill trappar upp sin bankverksamhet. Realtid
På företagssidan är Northmill redan en fullservice-bank med allt från transaktionskonto och swish till lån och sparkonton för små- och medelstora företag.
”Vi är själva ett SME och vi vet vilka utmaningar som finns. Med den kunskapen vill vi stötta och hjälpa till som en partner som andra SME kan växa med”, säger Chatterjee.
Senaste nytt
På väg mot fullservicebank
På konsumentsidan pågår fortfarande resan mot fullservice, men mycket av infrastrukturen är redan på plats. Ett avgörande steg har varit bankens betalkort, som blivit mycket populärt tack vare att det är helt avgiftsfritt, saknar valutapåslag och inkluderar en kostnadsfri reseförsäkring.
Läs även:
Här är bankerna i Sverige som går bäst och sämst. Dagens PS
Tillväxten har varit explosiv.
”När jag började för drygt ett år sedan hade vi 30 000 kortkunder. I skrivande stund har vi över 167 000 kortkunder. Så det är en enorm tillväxt på den delen”, aäger Chatterjee.
Banken ser kortet som en instegsprodukt där kunderna förhoppningsvis sedan väljer fler tjänster hos Northmill.
Teknisk bakgrund ger andra perspektiv
Julia Chatterjees ovanliga bakgrund som civilingenjör med inriktning på maskinteknik och systemteknik präglar hennes syn på banksektorn. Hon började sin karriär som trainee på OKQ8 och hamnade på deras finansbolag, där hon implementerade Basel 2-regelverket och blev ansvarig för bankansökan.
”Det var en bra skola för att lära mig allt grundläggande om bank”, minns hon.
”Jag ser tekniken som en möjliggörare. Tekniken per se gör ingenting om den inte löser ett problem för kunden eller hos oss internt”, förklarar Chatterjee. Om AI säger hon:
”Många pratar om AI, och det är självklart att det kommer bli jättestort inom bank och finans, men även där tycker jag det är viktigt att se det som en möjliggörare.”
Mänsklig kontakt fortsatt viktigt för Northmill
Men trots fokus på teknik betonar hon även den mänskliga kontakten.
”Som kund hos oss ska du alltid kunna nå en riktig människa”, säger Chatterjee.
Missa inte:
Efter Svantessons attack: Bankerna slår tillbaka. Dagens PS
Ett exempel på när mänsklig kontakt är extra viktigt är under kris.
Nyligen gav Northmill ut Sveriges första handbok i finansiell krisberedskap, ett initiativ som utgår från bankens vision att hjälpa kunder i deras ekonomiska vardag. Handboken hjälper läsare att skapa sin ”ekonomiska karta” och stresstesta sin privatekonomi mot olika scenarier.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.












