22 000 medlemmar i protestgrupp och företagare hotar lämna plattformen efter en omstörtande nylansering. Samtidigt rapporterar konkurrenter om kraftigt ökad trafik.
Massprotest mot Blocket: Storflykt till konkurrenter


Sedan andrahandsmarknaden Blocket lanserade sin nya sajt den 18 november har kritiken varit massiv.
Facebookgruppen ”Vi som kräver gamla Blocket tillbaka” samlar tusen nya medlemmar varje dag och har nu nått över 22 000 medlemmar, enligt Svenska Dagbladet.
I gruppen beskriver användare hur Blockets nya gränssnitt skapar sämre synlighet och orimlig sortering av sökresultat.
”Det är knapptryck till förbannelse”, säger bilhandlaren Felix Swärd till SVT.
Drabbar fordonshandlare
Särskilt hårt drabbade är fordonshandlare som i stor utsträckning förlitar sig på Blocketannonser för sin försäljning.

Jonathan Eriksson driver en butik i Luleå som säljer skotrar och fyrhjulingar. Han berättar för SvD att butikens kundsamtal har minskat med 60 procent och annonsklicken med 25 procent sedan nylanseringen.
”Klickar du på vår Blocketsida i dag visas bara snöskotrar och mopeder – inte släpvagnar eller skoterkälkar. Så för en kund som inte vet vilka vi är ser det ut som att vi bara säljer släpvagnar eller bara säljer snöskotrar”, säger han till SvD.
Senaste nytt
Konkurrenter får rekordtillströmning
I Facebook-kommentarer tipsar användare om alternativa tjänster, och effekten syns tydligt hos konkurrenterna.
Bilhandlartjänsten Wayke uppger för SvD att de fått ökad trafik och fler kundförfrågningar.
”Det är enorma mängder varenda dag. Vi hinner knappt med”, säger vd Martin Fransson.
Även Tradera ser ett trendbrott. De senaste veckorna har trafiken ökat med 15 procent och uppladdade annonser med 25 procent jämfört med förra året.
”Vi har en all-time high i medlemstillströmning”, säger kommunikationschef Sofia Hagelin till SvD
Dyra förändringar för företagare
Utöver de tekniska problemen har Blocket infört nya avgifter som slår hårt mot mindre företag. Företag som vill annonsera måste nu ha en så kallad ”Blocketbutik” som kostar 15 000 kronor per år, plus hundratals kronor för varje enskild annons, rapporterar NWT.
Anders Bygert som säljer höns från sin gård i Öjenäs mellan Forshaga och Kil säger till tidningen att kostnaden är helt otänkbar.
”Såna marginaler har jag inte. Jag får hitta andra kanaler eller i värsta fall avveckla”, säger han.
Bygert, som brukar sälja några tusen höns om året, menar att kostnaden är orimlig för mindre verksamheter.
”Det här slår ju direkt mot mindre eller nystartade företag som stängs ute från en bra kanal att nå kunder”, säger han till NWT.
Blocket lovar förbättringar
Blockets kommunikationschef Kitty Ehn säger till SvD att de många synpunkterna lett till att företaget infört en direktlinje specifikt för fordonshandlare.
Hon har dock ett tydligt besked: ”Vi kommer inte gå tillbaka till gamla Blocket men vi kommer att fortsätta vidareutveckla och förbättra nya Blocket utifrån den input vi får in.”
Enligt Ehn ligger trafiken på ”en stabil nivå” och är ”i linje med vad man förväntat sig efter lanseringen”, men företaget vill inte uttala sig om specifika trafiksiffror jämfört med förra året.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.











