Trafikverket har tappat tålamodet med en upphandling för Västlänken med NCC och bryter därför avtalet. Projektet ska bara ha blivit dyrare och dyrare menar myndigheten.
Trafikverket förbannade på NCC – avbryter Västlänken-avtal


Trafikverket har meddelat det NCC-ledda konsortiet WLC att de häver kontraktet för det som kallas Etapp Korsvägen i den 6,6 kilometer långa järnvägstunneln.
Trafikverket inledde förra sommaren en granskning av flera stora projekt, däribland etapperna vid Korsvägen och Centralen. Resultatet, som presenterades för två veckor sedan, visar på allvarliga brister i Korsvägen-arbetet.
”Kostnaden som WLC angett för Korsvägenetappen har ökat med fem miljoner per dag varje dag sedan 2018. Vi är mycket besvikna, för att inte säga rent ut sagt förbannade”, sa Patrick Guné, chef på Trafikverket. under en pressträff under torsdagen, rapporterar Dagens Nyheter.
”När vi ser kostnadsökningar på nästan 400 procent känner vi oss lurade”.
Trafikverket bryter miljardkontrakt – entreprenör polisanmäls
E4 Förbifart Stockholm är ett av Sveriges största infrastrukturprojekt. Nu skakas bygget av en skandal. Det är AF Anläggning AB som Trafikverket nu
NCC ger moteld – ska inleda rättsprocess
Inte oväntat delar inte NCC (börskurs NCC) Trafikverkets syn på saken.

De menar att Trafikverkets anklagelser är felaktiga och att de skjuter över sina tillkortakommanden på NCC.
”Det här är enligt normal kontraktuell hantering och ansvarsförhållanden totalt grundlöst och kommer leda till en mothävning och stämning från NCC:s del. Det är ett flagrant kontraktsbrott, säger NCC:s vd Tomas Carlsson till SVT.
”Du kan utgå ifrån att det blir en stor rättsprocess, säger han till DN.
NCC ska ha gynnat sig själva
I rapporten som släpptes nyligen står det att: ”WLC har systematiskt brustit i sitt arbetssätt och sina rutiner, i hela processen från inköp och anbudsutvärdering till kontraktsadministration och fakturakontroll”
Enligt Västlänkens projektchef Bo Larsson är det tydligt att bolaget inom processen sett till sin egna vinning i val av tekniska lösningar och haft höga påslag i flera underentrepenörsled, skriver EFN.
Läs även:
Efter lönsamhetslyft – NCC överväger försäljning. Realtid
”Entreprenören har använt sitt ansvar för designen för att göra val som gynnar entreprenören själv, men som är negativt för projektet och för Trafikverket. Det handlar om upphandlingar där man har gynnat egna bolag eller närstående bolag”, säger han till EFN.
Kostnaderna har skenat för Västlänken
Den ursprungliga budgeten för Västlänken sattes till 20 miljarder kronor 2009. Men sedan dess har kostnaderna bara ökat.
Delvis beror kostnadsökningarna på branschens generella kostnadsökningar. Enligt det så kallade banindex motsvarar 20 miljarder i dagens priser 34 miljoner, alltså en ökning med 70 procent.
Missa inte:
Rättegång: Kräver kommunen på 70 miljoner. Dagens PS
Enligt Trafikverket har man nu en beräknad kostnad på 49,3 miljarder kronor.
Ovanpå det har man återkrav på byggbolagen, där NCC-ledda konsortiet WLC är ett av
dem, på 7,5 miljarder.
Kostnaden för Västlänken kan alltså landa på 56 miljarder, en ökning med 80 procent utöver inflationen.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.











