Medan konkurrenterna bygger högre betalväggar går Relevance i motsatt riktning. Med medieveteranen Viggo Cavling i spetsen lanserar bolaget nu ett gratis premiumformat som utmanar DI Weekend och SvD Perfect Guide – med både läsare och annonsörer i sikte.
Gratis lyx: Cavling utmanar SvD och DI med Perfect Weekend


Det nya varumärket Perfect Weekend, som lanseras i juni, erbjuder helginnehåll helt utan kostnad för läsarna – finansierat enbart genom annonser.
Bakom satsningen står Viggo Cavling, nyrekryterad som produktchef efter en karriär som medieveteran.
Missa inte: Gratis är bäst? Dagens PS utmanar jättarna. Realtid TV
Hans uppdrag är tydligt: att inte bara konkurrera med etablerade lyxtitlar som DI Weekend och SvD Perfect Guide.
”Vi vill springa ikapp dem och springa förbi dem – och det gör vi genom så låg tröskel som möjligt in. Det ska inte vara pretentiöst, och gärna med mer humor”, säger Cavling till Dagens Media.
Tre utskick varje helg
Perfect Weekend når cirka 160 000 läsare genom mejlutskick fredag vid lunch, tidigt lördag morgon och söndag eftermiddag, skriver Dagens PS.
Innehållet fokuserar på mat och dryck, resor, hälsa och kultur – allt kryddat med vad Cavling beskriver som humor och nyttovärde.

Tonaliteten skiljer sig medvetet från traditionella helgbilagor.
”Vi ska skriva om det goda livet och ingen som det är synd om. Det ska liksom inte vara några ångestämnen, tråkiga direktörer eller tunga reportage”, förklarar Cavling för Dagens Media.
Senaste nytt
Sex artiklar om dagen
Produktionstakten är intensiv.
Under maj producerade Cavling 117 artiklar med målet att skriva sex texter om dagen, enligt Dagens PS.
Initialt sköter han tre fjärdedelar av allt innehåll själv, men planerar att utöka redaktionen när räckvidd och annonsintäkter växer.
Det nya superplanet som förändrar flygbolag och hur världen reser
Direktflyg utan widebody – hur är det ens möjligt?
Annonsörer – utan betalvägg
Den helt annonsfinansierade modellen innebär en direkt utmaning mot branschens etablerade struktur. Cavling vill bevisa för premiumannonsörer inom bilar, klockor och mode att digital räckvidd utan betalväggar kan leverera både volym och kvalificerad målgrupp.
”De är tyvärr väldigt konservativa och tycker att Dagens Industri är lösningen på världens problem. Vi ska visa dem att vi har en bättre lösning”, säger han.
Läs även: Cigaretten är tillbaka – och den glöder på både svenska och amerikanska läppar. Perfect Weekend
Reaktionerna från den tilltänkta målgruppen tyder på nyfikenhet.
Cavling berättar för Dagens PS om ett möte på ett cocktailparty i Bromma där en gäst uttryckte förvåning över att kunna läsa innehållet kostnadsfritt.
Växande mediekoncern
Perfect Weekend lanseras som en pusselbit i moderbolaget Relevance Communication Nordic AB:s tillväxtstrategi.
Koncernen, som även driver Realtid, privatekonomisajten E55 och seniorsajten News55, redovisade i sin delårsrapport en nettoomsättning som ökade med drygt 30 procent under första kvartalet 2025.
Med en växande koncern i ryggen och ett experimentvänligt format i handen hoppas Cavling nu att Perfect Weekend ska bli en självklar del av svenskarnas helgläsning – utan att kosta ett öre.
Den oväntade regeln vid middag som förlänger livet
Det handlar inte om hudvård eller meditation.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.











