Realtid

Miljardregn över finans-AI – men kunderna tvekar

miljardregn
AI-assistenter används redan av miljoner – men mänsklig kontakt fortsätter att vara central för många investerare. (Foto: Canva)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 13 juli 2025Publicerad: 14 juli 2025

När banker och plattformar satsar på AI för att effektivisera rådgivning, kämpar kunderna med frågan: vågar jag lita på maskinen?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Tre psykologiska fällor som kostar dig pengar

05 dec. 2025

Finansbranschen genomgår en av sina mest omvälvande tekniska transformationer på decennier.

Goldman Sachs har nyligen investerat 80 miljoner dollar i det kanadensiska AI-bolaget Conquest, som utvecklar mjukvara för finansiell planering, skriver Barron’s.

Missa inte: Storbank slår nätmäklarna – så sparar småsparare mest. Realtid TV

Samtidigt har Morgan Stanley implementerat ett GPT-4-baserat system som låter företagets 16 000 rådgivare söka genom decennier av forskning och produktdata på vanlig engelska.

”Intern användning överstiger 98 procent, och sökningar som en gång tog timmar ger nu svar på sekunder”, skriver Mark Casady och Ritik Malhotra i MarketWatch.

Vem litar på AI-rådgivning?

Bank of America:s röststyrda virtuella bankman ”Erica” har redan hanterat över en miljard kundförfrågningar, medan Robinhood planerar att lansera sitt AI-drivna forskningsverktyg ”Robinhood Cortex” senare i år.

Trots den massiva tekniska utvecklingen visar forskning att förtroendet för AI-rådgivning är långt ifrån universellt. En omfattande studie med 3 600 amerikaner avslöjar tydliga skillnader mellan olika demografiska grupper.

ANNONS

Fondsparandet växlar spår – trygghet går före snabb avkastning

Den ökade räntenivån har gett nytt liv åt sparformer som tidigare hamnat i skymundan.

”Kvinnor var mer benägna att lita på AI-råd än män (med 7,5 procent). Människor som visste mer om AI var mer villiga att lyssna på de råd den gav (med 10,1 procent)”, skrev forskaren Gertjan Verdickt i The Conversation i höstas.

Studien visar också att människor har större förtroende för enklare AI-metoder. När deltagarna fick veta att AI:n använde ”ordinary least squares” – en grundläggande matematisk teknik – var de mer benägna att lita på den jämfört med komplexare ”deep learning”-metoder.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

Svenska röster om tekniken

Även svenska sparekonomer har börjat undersöka AI:ns potential inom finansiell rådgivning.

SPP:s sparekonom Shoka Åhrman beskriver AI som ”ett nybörjaralternativ för att samla in information, men inte något att basera hela sitt sparkapital på”, enligt TT.

miljardregn
Shoka Åhrman på SPP. (Foto: SPP)

Avanzas (börskurs Avanza Bank) sparekonom Philip Schoultzé betonar att AI kan fungera som ett bollplank.

ANNONS

”Men ta inte svaren för absolut sanning”, uppmanar han.

Nordnets (börskurs Nordnet) sparekonom Frida Bratt lyfter fram en viktig begränsning: ”En nackdel med AI ligger i dess natur, den baserar allt på historisk data.”

Generation Z går egna vägar

Särskilt intressant är hur Generation Z förhåller sig till AI-rådgivning. Enligt en undersökning från Credit Karma använder hela 77 procent av tonåringar och unga vuxna i tjugoårsåldern onlineplattformar och sociala medier för att få svar på sina ekonomiska frågor.

”Generation Z-investerare kan vara mer attraherade av generativ AI eftersom den kan simulera hur människor talar och till och med ser ut”, skriver Bloombergs kolumnist Erin Lowry.

Läs även: Bröllop eller spara till pensionen? News55

Detta har lett till att företag som Arta Finance utvecklar AI-agenter som kan svara på frågor både med röst och text, och som använder generationsanpassat språk för att kännas mer relevanta för yngre investerare.

AI:s säkerhetsrisker

ANNONS

Samtidigt som AI-tekniken utvecklas i rekordfart, växer också oron för säkerhetsrisker.

Fergal McGovern, grundare av VisibleThread, varnar i FT Adviser för att de flesta kända AI-verktyg som ChatGPT och Claude finns i det offentliga molnet, vilket skapar säkerhetsrisker.

Problemet förvärras av att AI-system är opålitliga till sin natur.

”Generativ AI är variabel av design. Ställ samma fråga två gånger och du får två olika svar”, förklarar McGovern.

Magiska siffran: Så lite pengar behöver du spara för att må bättre

Det visar en ny, amerikansk studie.

Framtiden: människa + maskin

Trots utmaningarna tror många experter att framtiden ligger i hybridlösningar där AI kompletterar snarare än ersätter mänskliga rådgivare.

McKinsey uppskattar enligt MarketWatch att AI kan öka rådgivares kapacitet med 10-20 procent under det kommande decenniet.

ANNONS

Missa inte: Kapitaljätten: Turbulensen bra för din portfölj. Realtid

Utvecklingen påminner om när robo-rådgivare som Betterment och Wealthfront kom för femton år sedan och väckte oro för att mänskliga rådgivare skulle försvinna.

Istället tvingade de traditionella aktörer att förbättra sin teknik och erbjuda mer kostnadseffektiva lösningar.

Svenskarna vill ha vapen – inte Sverigefonder

Det gäller både kunder på nätbanken Avanza och hos konkurrenten Nordnet.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

ANNONS
ANNONS