Volvo CE har sålt maskiner till ett kritiserat gruvprojekt i Indonesien för hundratals miljoner. Nu kräver organisationer att företaget ändrar sin policy.
Volvos maskiner hotar gömt urfolk: "Ovärdigt"


Mest läst i kategorin
Nickel har blivit en av de mest eftertraktade metallerna i den gröna omställningen.
Behovet av råvaran, central i elbilsbatterier, väntas fördubblas fram till 2040. Indonesien, som redan står för hälften av världens produktion, har blivit centrum för expansionen.
Men utbyggnaden på ön Halmahera i Norra Moluckerna har fått hård kritik – och satt svenska Volvo i strålkastarljuset, rapporterar Dagens Nyheter.
Har avverkat mycket regnskog
DN:s granskning visar att Volvo Construction Equipment under de senaste åren levererat minst 90 tunga maskiner till entreprenörer som driver nickelbrytning på Halmahera.
Bland köparna finns bolag som Samudera Mulia Abadi och Halmahera Transportasi Energi, men även andra aktörer som driver dagbrott i regnskogen.

Leveranserna omfattar dumprar, grävmaskiner och lastbilar, till ett uppskattat värde av omkring 300 miljoner kronor.
Gruvverksamheten beskrivs som den största i sitt slag i världen. Sedan starten 2019 har avverkningen motsvarat 8 000 fotbollsplaner regnskog.
Kan strida mot FN-deklaration
Den biologiska mångfalden hotas när unika arter förlorar sina livsmiljöer. Samtidigt pressas det isolerade urfolket hongana manyawa, som lever som jägare och samlare på ön.
Enligt människorättsorganisationer riskerar gruppen att utplånas när jaktmarker försvinner, vattenkällor förstörs och kontakten med omvärlden leder till sjukdomsrisker.
Internationella observatörer menar att gruvbrytningen strider mot principen om fritt och förhandsgivet samtycke enligt FN:s urfolksdeklaration.
Riktat skarp kritik mot Volvo
Eftersom delar av hongana manyawa saknar kontakt med omvärlden kan de per definition inte lämna sitt medgivande till exploatering.
Flera organisationer har riktat skarp kritik mot Volvos roll. Maskinerna beskrivs som avgörande för att gruvprojekten ska kunna expandera.
Kritiker menar att det inte räcker för bolaget att hänvisa till återförsäljare eller till bristande kontroll över maskinernas slutliga användning.
”Ovärdigt”
Företaget har dessutom i sin kommunikation lyft fram leveranserna på Halmahera som exempel på framgång.
”Det är ovärdigt ett företag som påstår sig ha en stark etisk kompass och som vill bekämpa korruption och respektera mänskliga rättigheter,”, säger Callum Russell, som är forskare på Survival International, till DN.
Tillbakavisar kritiken
Volvo hänvisar till sin hållbarhetspolicy och uppger att särskilda riskbedömningar görs i direktaffärer, men att det är svårare att kontrollera hur maskiner används när de säljs via återförsäljare.
Samtidigt meddelar bolaget att nya initiativ har startats för att stärka processerna och minska risken för att produkter används i projekt som kan skada människor och miljö.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.












