Oron för Kinas grepp om kritiska mineraler ökar. Nu är det ämnet dysprosium som står i fokus – och lagren håller på att ta slut.
Tvisten som kan få elbilsproduktionen att stanna


Handelskriget mellan USA och Kina har stora effekter på världsekonomin. Tullar gör att företag i båda länderna måste tänka om – och hela den globala råvarumarknaden påverkas också.
En särskild avgörande del av den globala handeln rör sällsynta jordartsmetaller. Kina har tagit ett allt hårdare grepp om dessa mineraler under den senaste tiden.
Missa inte: Investerare vill ha mer statlig inblandning i gruvbranschen. Realtid
Nu hotar en liten magnet, inte större än ett tuggummi, att bli en stötesten för den amerikanska elbilsindustrin.
”Kan inte bygga utan den”
Magneterna, som används i elbilars motorer, är nämligen beroende av dysprosium – en sällsynt jordartsmetall med atomnummer 66. Över 90 procent av världens förädlade dysprosium kommer från Kina.
I en hämndåtgärd mot amerikanska tullar införde Kina nyligen exportrestriktioner på flera sällsynta jordartsmetaller, inklusive dysprosium. Amerikanska bilföretag varnar nu för att elbilsproduktionen kan stanna upp om inte tillgången säkras.
”Du kan inte bygga motorn utan magneten”, säger en hög chef inom bilindustrin till Wall Street Journal.

De nya kinesiska reglerna kräver att amerikanska företag ansöker om licenser för att importera mineralerna, en process som kan ta månader och skapa stor osäkerhet.
Teslas vd Elon Musk varnade nyligen för att bristen på dessa magneter, där dysprosium är en nyckelkomponent, även kan stoppa produktionen av företagets humanoida robot Optimus i fabriken i Austin, Texas.
Missa inte: Gates-backade gruvbolaget utmanar Kina i Afrika. Realtid
Senaste nytt
Räcker inte länge
Även om Tesla arbetar på att utveckla motorer utan sällsynta jordartsmetaller är alternativen fortfarande under utveckling och mindre effektiva.
Dysprosium är en av de klassiska sällsynta jordartsmetallerna och bearbetas nästan uteslutande i Kina. Även om mineralet bryts i bland annat USA, Myanmar och Australien saknas kompetens och kapacitet för storskalig förädling utanför Kina.
Analytiker uppskattar att amerikanska företag har lager av sällsynta jordartsmetaller som räcker till slutet av maj. Under 2024 byggdes nästan 900 000 elbilar i USA, och en brist på magneter kan få stor påverkan på produktionen.

Kina har satt USA i en kniptång
”Utan bilen stannar Sverige” är en gammal slogan. ”Utan Kina stannar elbilen” skulle kunna vara en annan.
Priset stiger
Priserna på dessa metaller har redan skjutit i höjden. Priset på terbium, en annan kritisk jordartsmetall, steg med 25 procent bara under april, enligt Benchmark Mineral Intelligence.
Kina dominerar marknaden både inom brytning och raffinering av sällsynta jordartsmetaller. År 2023 stod Kina för 61 procent av brytningen och över 92 procent av förädlingen globalt.
Missa inte: Norsk jackpot – stor fyndighet av kritiska mineraler. Dagens PS
Att bryta och raffinera dessa mineraler i USA skulle vara betydligt dyrare och mer tidskrävande än i Kina, säger experter.
Att starta nya gruvor i USA är en långsam process – i snitt tar det 29 år från upptäckt till produktion. Dessutom finns det idag bara en större dysprosiumgruva i landet, i Kalifornien, som inte kan möta industrins behov. Nu pågår arbetet att starta en ny gruva i Texas, skriver Mining.com.
Påverkar andra länder
Det är inte heller bara USA som drabbas hårt av Kinas allt hårdare kontroll av dysprosium. Många företag med säte i andra länder har tillverkning på amerikansk mark och kan nu inte använda sig av de begränsade mineralerna.
Sydkorea är ett exempel, där man nu försöker ta sig loss från beroendet av Kina, i likhet med många andra delar av världen.
”Vi bör vidta konkreta åtgärder för att diversifiera vår leveranskedja, vilket är det enda sättet som kan hjälpa Korea att minimera eventuella chocker från den globala handelsosäkerheten”, säger Kim Dae-jong, professor i företagsekonomi vid Sejong University, till Korea Times.

Lista: Strategiska metallerna som Kina använder mot USA
Landet är bättre förberett än vid tidigare handelskonflikter.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.