Realtid

Kronprinsens drömstad krymper – men sväller i kostnader

kronprinsens
Saudiarabiens kronprins Mohammed bin Salman har fått se The Line krympa avsevärt i storlek. (Foto: Johanna Geron/AP/TT/Neom)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 11 mars 2025Publicerad: 11 mars 2025

Efter mer än sex år och 50 miljarder dollar står Saudiarabiens futuristiska megaprojekt Neom inför en krass verklighet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det som skulle vara flaggskeppet i kronprins Mohammed bin Salmans ekonomiska plan för Saudiarabien, Vision 2030, har nu omformulerats till en ”generationsinvestering” – med horisonter som sträcker sig långt bortom den ursprungliga tidsplanen.

Efter att ha spenderat mer än 50 miljarder dollar har kronprinsens science fiction-inspirerade drömmar om en skidort i ökenbergen, ett flytande affärsdistrikt och en 106 mil lång tvillingskrapa i Empire State Building-höjd kolliderat med verkligheten, skriver Wall Street Journal.

Missa inte: Snopet: Saudiska oljejätten delar ”bara” ut 85 miljarder. Realtid

Kronprisen dissade event

Neoms planerade öppningsevent för lyxön Sindalah i oktober förra året illustrerar projektets nuvarande tillstånd.

Trots en glamorös invigning med kändisar som Will Smith, Tom Brady och en Alicia Keys-konsert för affärsvärldens högsta höns, var ön långt ifrån färdig.

Evenemanget kostade minst 45 miljoner dollar – men kronprinsen lyste med sin frånvaro. Fyra månader senare är golfbanan och hotellen fortfarande inte öppna för allmänheten.

Sitter på kapitalet – vill ha hjärnorna också

Qatar vill locka riskkapitalister och innovatörer. Lockbetet – en fond på 1 miljard dollar som backas upp av 500 miljarder dollar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

Så dyr blir (första) notan

Ett internt revisionsunderlag som presenterades för Neoms styrelse förra sommaren beräknar att den slutliga kostnaden för att bygga framtidsstaden kan uppgå till svindlande 8,8 biljoner dollar fram till 2080.

Detta är mer än 25 gånger Saudiarabiens årliga budget.

Första fasen, planerad till 2035, beräknas kosta 370 miljarder dollar enligt dokument som Techcrunch tagit del av.

Läs även: Därför väljer Trump Saudiarabien. Dagens PS

Projektet har kännetecknats av vad WSJ beskriver som ”en dans av ömsesidiga villfarelser”, där kronprinsen drivit på för fantasifulla planer medan cheferna har skyddat honom från utmaningarnas fulla omfattning.

Den interna revisionen fann enligt tidningen ”bevis på avsiktlig manipulation” av finanserna från ”vissa medlemmar i ledningen”.

Sockrade siffrorna

ANNONS

McKinsey har tjänat mer än 130 miljoner dollar årligen på projektet, skriver Techcrunch. I vissa fall har konsultjätten hjälpt till att skapa modeller för att förbättra IRR-kalkyler när kostnaderna skenat.

För att få investeringskalkylerna att se bättre ut justerades exempelvis förväntade hotellpriser från 216 dollar till 704 dollar per natt.

Här planeras grön el för 700 000 hushåll – dygnet runt

Mellanöstern, särskilt Gulfstaterna, håller snabbt på att bli en ledande region för förnybar energi – med en tillväxttakt som endast överträffas av Kina.

Samtidigt pågår en konflikt mellan PWC och Saudiarabiens statliga investeringsfond PIF.

PIF har infört ett ettårigt förbud mot att ge nya rådgivningsuppdrag till konsultbolaget, delvis på grund av att PWC försökt rekrytera en högt uppsatt revisor från Neom-projektet, skriver Financial Times.

”Gå vidare”

Gulf News presenterar dock en helt annan bild av projektet.

I en analys argumenterar Sameer Lakhani, Managing Director på Global Capital Partners, att västmediernas kritik speglar en ”dekadent amerikansk puritanism”.

ANNONS

Missa inte: Northvolt – Saudiarabiens förebild. Realtid

”När saker rör sig snabbt kommer misstag att begås och saker kommer att gå sönder. Lösningen är att belysa misstaget, fixa det och gå vidare”, skriver Lakhani.

Han hävdar att GCC-länderna nu representerar den ”normala kapitalistiska modellen” med snabb anpassningsförmåga.

Tiondel av storleken

Trots detta har Neom dragit ner omfattningen på det första segmentet av tvillingskrapan The Line – från 10 mil till 1,5 mil.

Först 2034 beräknas öppningen – av endast en halv mils sträcka – kunna ske, krönt av en arena för VM-matcher.

Den ursprungliga tidsplanen var att de första delarna skulle stå klara, som projektnamnet antyder, till 2030.

Världens lyxigaste resa? Femstjärnigt guldtåg genom Mellanöstern

Saudiarabien förbereder sig för att lansera sitt första femstjärniga lyxtåg, “Dream of the Desert”.

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

ANNONS
ANNONS