Forskare har upptäckt två nya material som kan göra elbilsbatterier billigare, lättare och miljövänligare – utan att kräva nya fabriker.
Två okända material kan förändra elbilar – för alltid

Mest läst i kategorin
Inom batteriforskningen pågår en tyst revolution som få märkt av än – men som kan förändra allt.
”Man har hittat två helt nya material som ska ersätta mer material som är inte så bra för miljön att framställa”, berättar Dagens PS motorexpert Åsa Wallenrud för Realtid TV.
Flera fördelar
Det som gör upptäckten revolutionerande är att den inte bara löser ett problem, utan tacklar flera samtidigt. De nya materialen i batterierna skulle enligt forskningen skapa en dominoeffekt av förbättringar.
”Allting skulle förbättras, därför att du minskar koldioxidavtrycken när du framställer batterierna”, säger Wallenrud.
Batterierna blir betydligt lättare, vilket gör hela elbilen lättare. Detta bidrar i sin tur till att minska miljöpåverkan eftersom dagens tunga elbilar sliter mer på vägbanorna.
Den mest avgörande förändringen ligger dock i ekonomin. Batterierna blir billigare att tillverka, vilket gör elbilen billigare.
Senaste nytt
Varför EU:s elbilsmål verkar omöjliga att nå
EU har satt extremt ambitiösa mål för elbilsandelen i medlemsländerna under kommande decennier. Problemet är att målen nästan verkar omöjliga att nå – av en enkel anledning.
”Elbilar är för dyrt för de gemene man att köpa”, konstaterar Wallenrud.
Med den nya batteritekniken skulle detta kunna förändras radikalt. Billigare batterier innebär som tidigare nämnt billigare elbilar.
”Då kommer folk kunna köpa elbilar i större utsträckning, vilket gör att omställningen till det här blir mycket enklare och går fortare, vilket politikerna kommer att bli väldigt glada för”, menar Wallenrud.
Fungerar i befintliga batterifabriker
Det mest överraskande med genomslaget är hur nära verkligheten det ligger. Forskningen, som genomförts i Europa, har redan testat tekniken i verkliga produktionsförhållanden.
”Med de här nya materialen behöver man inte bygga om fabriken eller maskinerna eller skapa nya fabriker”, berättar Wallenrud.
Detta innebär att implementeringen skulle kunna gå mycket snabbare än väntat, eftersom den befintliga infrastrukturen kan användas direkt.
När kommer billigare elbilar?
Det enda frågetecknet som återstår är hur snabbt de nya materialen kan produceras i större skala.
Enligt Wallenrud borde det ”inte vara jättelångt borta”, med tanke på att fabrikskapaciteten redan finns på plats.
En utveckling som skulle kunna göra 2020-talets elbilsdröm till 2030-talets verklighet för miljoner fler bilägare.
ANNONS

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.






