Realtid

27 procent högre – därför tror analytikerna på uppdelningen

Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 10 okt. 2025Publicerad: 10 okt. 2025

SKF:s planerade avknoppning får Handelsbanken att höja riktkursen med 27 procent. Analytikerna tror att uppdelningen kommer frigöra värden som marknaden inte ser – nästan hundra år efter att Volvo knoppades av från samma bolag.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Spotify, Klarna och Skype – därför lyckas svensk tech

04 dec. 2025
Spela klippet
Realtid TV

Hotades i rysk stats-tv – bygger fabrik för drönare

03 dec. 2025
Spela klippet
Realtid TV

Kompetensras av AI: "Vi blir dummare"

02 dec. 2025
Spela klippet
Spara & placera

Experten om försvarsfonderna: "Ganska mycket pengar"

01 dec. 2025
Spela klippet
Realtid TV

Därför tror du att AI-hotet är annorlunda – men tar fel

30 nov. 2025

Förra hösten meddelade SKF (börskurs SKF) att man planerar att dela upp koncernen i två delar: en industriverksamhet och en fordonsverksamhet.

Det är inte första gången SKF genomför en sådan manöver. 1926, för nästan hundra år sedan, knoppades Volvo (börskurs Volvo) av från kullagerfabriken.

Nu står fordonsverksamheten återigen i centrum – men denna gång för att bli ett självständigt börsbolag.

Fordonstillväxt möter industrimarginaler

Avknoppningen ska genomföras under våren 2026 – och när tidpunkten närmar sig har analytikerna börjat granska vad uppdelningen egentligen kan innebära.

Handelsbanken (börskurs Handelsbanken) kallar uppdelningen för ”en lönsam skilsmässa”, konstaterar Dagens PS börsreporter David Ingnäs för Realtid TV.

Men vad är det egentligen som gör uppdelningen så lovande?

Bakom Handelsbankens kraftigt höjda riktkurs ligger en övertygelse om att uppdelningen kommer synliggöra värden som i dag döljs i koncernstrukturen.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

Olika förutsättningar

De två verksamheterna har fundamentalt olika förutsättningar, enligt Handelsbanken.

Fordonsdelen förväntas växa snabbt – potentiellt dubbelt så fort som fordonsmarknaden i stort, drivet av elektrifiering och andra teknologiska skift. Men tillväxten kommer till priset av lägre marginaler.

Industridelen däremot, som levererar kullager till försvar, tåg och andra industriapplikationer, har betydligt högre lönsamhet.

Problemet är att dessa ”finare marginaler” inte riktigt syns när verksamheterna är sammanslagna, enligt Handelsbanken.

Kan få Trelleborg-värdering

Analytikerna pekar på Trelleborg (börskurs Trelleborg) som exempel. Verkstadsbolaget handlas till en högre värdering – en högre multipel, just för att marknaden tydligare kan se de höga marginalerna.

SKF:s industridel skulle kunna få samma typ av omvärdering när den står på egna ben, menar Handelsbanken.

ANNONS

Båda de nya bolagen har alltså sina respektive fördelar – tillväxt i det ena fallet, lönsamhet i det andra – som kan bli tydligare i en uppdelning.

Avknoppningar överträffar moderbolag

Avknoppningar är just nu ”en jättetrend på börsen”, konstaterar Ingnäs.

Historiken har bolag som knoppas av ofta gått väldigt starkt – ”kanske starkare till och med än ursprungsbolaget”, enligt analysen.

Med ett halvår kvar till den planerade avknoppningen återstår att se om SKF:s strategi från 1926 kan upprepas.

ANNONS

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

ANNONS
ANNONS