SKF:s planerade avknoppning får Handelsbanken att höja riktkursen med 27 procent. Analytikerna tror att uppdelningen kommer frigöra värden som marknaden inte ser – nästan hundra år efter att Volvo knoppades av från samma bolag.
27 procent högre – därför tror analytikerna på uppdelningen

Mest läst i kategorin
Förra hösten meddelade SKF (börskurs SKF) att man planerar att dela upp koncernen i två delar: en industriverksamhet och en fordonsverksamhet.
Det är inte första gången SKF genomför en sådan manöver. 1926, för nästan hundra år sedan, knoppades Volvo (börskurs Volvo) av från kullagerfabriken.
Nu står fordonsverksamheten återigen i centrum – men denna gång för att bli ett självständigt börsbolag.
Fordonstillväxt möter industrimarginaler
Avknoppningen ska genomföras under våren 2026 – och när tidpunkten närmar sig har analytikerna börjat granska vad uppdelningen egentligen kan innebära.
Handelsbanken (börskurs Handelsbanken) kallar uppdelningen för ”en lönsam skilsmässa”, konstaterar Dagens PS börsreporter David Ingnäs för Realtid TV.
Men vad är det egentligen som gör uppdelningen så lovande?
Bakom Handelsbankens kraftigt höjda riktkurs ligger en övertygelse om att uppdelningen kommer synliggöra värden som i dag döljs i koncernstrukturen.
Senaste nytt
Olika förutsättningar
De två verksamheterna har fundamentalt olika förutsättningar, enligt Handelsbanken.
Fordonsdelen förväntas växa snabbt – potentiellt dubbelt så fort som fordonsmarknaden i stort, drivet av elektrifiering och andra teknologiska skift. Men tillväxten kommer till priset av lägre marginaler.
Industridelen däremot, som levererar kullager till försvar, tåg och andra industriapplikationer, har betydligt högre lönsamhet.
Problemet är att dessa ”finare marginaler” inte riktigt syns när verksamheterna är sammanslagna, enligt Handelsbanken.
Kan få Trelleborg-värdering
Analytikerna pekar på Trelleborg (börskurs Trelleborg) som exempel. Verkstadsbolaget handlas till en högre värdering – en högre multipel, just för att marknaden tydligare kan se de höga marginalerna.
SKF:s industridel skulle kunna få samma typ av omvärdering när den står på egna ben, menar Handelsbanken.
Båda de nya bolagen har alltså sina respektive fördelar – tillväxt i det ena fallet, lönsamhet i det andra – som kan bli tydligare i en uppdelning.
Avknoppningar överträffar moderbolag
Avknoppningar är just nu ”en jättetrend på börsen”, konstaterar Ingnäs.
Historiken har bolag som knoppas av ofta gått väldigt starkt – ”kanske starkare till och med än ursprungsbolaget”, enligt analysen.
Med ett halvår kvar till den planerade avknoppningen återstår att se om SKF:s strategi från 1926 kan upprepas.
ANNONS

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.







