Gustafsbergs porslinsfabrik, en del av svensk industri- och konsthistoria, firar 200 år. Med nya ägare i ryggen och en kvalitet i världsklass vill man växa rejält kommande år med särskilt sikte inställt på Asien.
Anrika fabriken firar 200 år och satsar mot Asien

Mest läst i kategorin
Det berättar fabrikör Oskar Juhlin, vars mamma var med och räddade den anrika fabriken på 90-talet, när det såg betydligt mörkare ut för den kungliga hovleverantörer än i dag.
Se även: Svenska AI-bolag exploderar – så vände techvågen – Realtid
Höll på att läggas ned
Med två århundranden av obrutet företagande har man hunnit med ett antal upp- och nedgångar både i omvärlden och för den egna verksamheten.
Storhetstiden för porslinsfabriken var under 1900-talets mitt med KF som ägare och kända designers som Wilhem Kåge, Stig Lindberg och Lisa Larsson som prydde såväl hyllor som matbord i många svenskars hem.
”Senare på 90-talet var det Hackman som blev ägare av fabriken och de var tvungna att hantera situationen med det lågprisporslin som kom in i Europa”, berättar Juhlin om de tuffa åren.
”Positiv och envis”
”Hackmans plan var att lägga ner Rörstrand i Lidköping (reds anm: den andra klassiska svenska porslinsfabriken) och lägga det varumärket i Kina. För Gustafsbergs var planen att lägga ner helt. Men på det mötet när man samlade alla anställda så stod min mamma upp och bad att få ta över fabriken.”
”Hon hade inga pengar men hon var fruktansvärt positiv och envis. Det är en bra kombination, så därför finns det kvar”, säger fabrikören om vad som räddade fabriken från nedläggning.
”Har lagat ett läckande skrov”
Trots att Gustafsberg är kungliga hovleverantörer och har prestigekunder som Nobelfesten och kända modehus så har verksamheten dock inte riktigt velat ta fart.
Jämfört med andra porslinsvarumärken är omsättningen fortfarande blygsam och prissättningen modest i förhållande till kvalitén som säljs.
För sex år sedan tog Oscar Juhlin över driften och har sedan dess jobbat hårt för att få bolaget på rätt köl igen.
”I princip har jag lagat ett läckande skrov. Nu har vi ett tätt skrov men vi behövde en motor så att vi kan komma någonstans”, säger han om processen där nya ägare har kommit in med friskt kapital och kunnande som kan lyfta det anrika varumärket till där det hör hemma.
”Nu har vi fått in ett jättehärligt gäng som verkligen förstår vad vi vill och som förstår vår kärna.”
Asien viktigaste marknaden
”Det som är unikt med oss är att vi har en lerkvalitet som ingen annan riktigt mäktar med”, förklarar fabrikören om vad som talar för att kunna växa verksamheten kommande år.
”Kvalitetsmässigt så finns det ingenting annat som är i närheten på marknaden i hela världen.”
I fokus för satsningen står särskilt den asiatiska marknaden som han tror blir bolagets viktigaste 2026.
”Det har att göra med att vi kända där sedan länge och svensk design står väldigt högt. Men också att förståelsen för vad som är ett riktigt bra porslin finns i Asien. Kineserna ser om det är lågpris eller premiumporslin som vårt.”
Gustafsbergs porslinsfabrik laddar med andra ord för ett starkt tredje århundrade av porslinsföretagande i den lilla bruksorten i Stockholms skärgård.
Se även: Experten: ”E-handeln börjar äntligen ta fart i Sverige igen” – Realtid

Bevakar börs, fonder och sparande. Skriver om både svenska och utländska aktier och marknadsplatser. Bevakar såväl små som stora företag. Ansvarig för artikelserien Veckans börsprofil på Realtids systertidning Dagens PS.

Bevakar börs, fonder och sparande. Skriver om både svenska och utländska aktier och marknadsplatser. Bevakar såväl små som stora företag. Ansvarig för artikelserien Veckans börsprofil på Realtids systertidning Dagens PS.






