I toppen av den globala förmögenhetspyramiden pågår en tyst revolution: de rikaste vill inte längre äga mest – de vill synas minst. Nya rapporter och internationell data visar att privathet har blivit den nya hårdvalutan. Och prislappen? Den går upp snabbare än ett penthouse i Sunny Isles.
Ultrarika köper sig extrem integritet – lugnet kostar mer än lyxen


Den nya lyxen: att slippa människor
Att de superrika tröttnat på att köa med oss andra är ingen nyhet. Men trenden har nu blivit strategisk.
Wall Street Journal beskriver hur kunder i Miami går raka vägen från privatflyget till sina personliga ingångar, där en butler redan har serverat deras favoritdrink. Ingen lobby, inga köer, ingen publik.
ANNONS
Den perfekta helgen börjar på prisbelönade Jacy’z. Boka din hotellvistelse här
Den här utvecklingen bekräftas i flera analyser. Altrata skriver i rapporten Residential Real Estate 2025 att ultrarikes bostadsinvesteringar i ökande grad handlar om “långsiktig livsstilsförankring och kontroll”, inte bara ytor och utsikter.
Knight Frank noterar samtidigt att försäljningen av de mest exklusiva objekten accelererat – och att köparna i allt högre grad efterfrågar avskildhet, inte bara lyx.

Senaste nytt
Miami som framtidslaboratorium
Miami är marknaden där trenden syns tydligast. Hit har techmiljardärer, kryptoöverlevare och pandemiflyttade hedgefonder dragit, och med dem ett nytt ekosystem av platser där icke-medlemmar inte ens får veta att dörrarna finns.
Bentley Residences bygger bilhissar direkt upp till vardagsrummet. Privata restauranger med C-formade bås för att minimera ögonkontakt. Wellnesscenter som hyrs ut i sin helhet för en familj i taget – 150 000 dollar för att få syresätta blodet i fred.
Business Insider rapporterar parallellt om hur miljardärer köper hela kvarter, öar och fastighetsblock för att “bygga privata småstater där ingen annan kan störa”. Fenomenet är globalt, men Miami fortsätter leda.
Äter du hårvitaminer? Då bör du läsa detta
Biotintrenden med hårvitaminer har dragit över Sverige som en glansig storm.

Klubbvärlden: selektion som affärsidé
För den som ändå vill vara social – fast bara med likasinnade – växer en ny sorts medlemsklubbar fram.
Faena Rose erbjuder privat kulturprogrammering till en årlig avgift högre än en svensk snittlön. Nasdaq/GOBankingRates listar nu klubbar med inträdesavgifter upp till 300 000 dollar för att säkerställa en sak: att endast “rätt människor” kommer innanför dörren.
Major Food Group driver ZZ’s Club, där en kulinarisk concierge levererar exakt det medlemmarna drömmer om – från 12-rätters kaviarmiddagar till skräddarsydda repliker av bröllopsmenyer.
Fenomenet som smyger sig in på Stockholms krogar – och förändrar allt
Du har redan sett det, kanske till och med suttit mitt i det utan att förstå vad som pågår.

Shopping och resor i samma anda
Altrata beskriver fastigheterna. Realm visar i sina lyxrapporter att ultrarikes konsumtion blivit ett “ankare för identitet och arv”.
Butikerna har fattat poängen: allt fler premiumvarumärken erbjuder helt stängda shoppingstudio-sessioner, hemburna kollektioner och skräddarsydda leveranser. En Dior-suite i Paris går nu att hyra för privat middag, nattlig shopping och maximal diskretion.
De rika vill inte bara köpa – de vill köpa ensamma.

Vad betyder detta här hemma?
Realtid och Dagens PS har tidigare följt hur svenska lyxhotell, family offices och premiumfastighetsutvecklare anpassat sig till ett mer internationellt kundsegment. Den nya forskningen visar att det är dags att ta nästa steg.
Ska svenska aktörer konkurrera om de globala förmögenheterna räcker det inte med platsbyggda kök och marmorbadrum. Det handlar om privata ingångar, avskilda våningar, dedikerade concierger och mikroexklusiva utrymmen.
Den som vill locka riskkapitalister, techgrundare och exitekonomer från London eller Dubai måste kunna erbjuda något de inte behöver dela med någon.
Och kanske är det just poängen. I en tid där allt är publikt har privatlivet blivit den ultimata statusmarkören. De rikaste betalar gärna extra. Bara de slipper oss andra.
Källor: Wall Street Journal, Business Insider, Altrata, Knight Frank, REALM, Nasdaq/GOBankingRates.
ANNONS
Vill du läsa mer om resor och krogar? Då rekommenderar jag vår livsstilssatsning Perfect Weekend, där du bland annat kan du läsa om Viggos dagbok: DNA-chock och en maffig vernissage, Klockorna som kör ifrån allt och Nya Breitling – elegant tekniskt mästerverk

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.










