Svenskarna älskar att gå på krogen. Det spelar ingen roll att var tredje hushåll inte får ihop ekonomin – två av tre svenskar går ändå ut och äter minst en gång i månaden. Var fjärde svensk gör det varje vecka. Det låter som champagne och ostron, men verkligheten är snarare extra ketchup och vatten i glaset, enligt en färsk undersökning från Yougov.
Svenskarna sviker den riktiga krogen – köar till snabbmat istället


Mest läst i kategorin
Snålt men socialt
Det paradoxala är att samtidigt som krogbesöken ökar, sjunker restaurangernas försäljning. Vi svenskar håller hårdare i plånboken än en pensionär på Gekås i Ullared.
Hotellens restauranger tappar sex procent, medan snabbmatshaken jublar över en uppgång på 6,5 procent, visar siffror från Visita.
Slutsatsen: vi vill fortfarande umgås på krogen – men helst under neonlampor på McDonald’s.
Läs även: FN-rapporten: Tillit slår både pengar och trygghet i lyckoligan
Lyx på lågpris
Den svenska strategin är tydlig: vi ska äta ute, men vi ska göra det billigt. Det är därför hotellens restauranger gapar tomma medan köerna ringlar utanför Burger King.

Branschens dilemma
Restaurangbranschen kämpar i motvind. Försäljningen sjunker, konkurserna ökar och Visita ber politikerna om hjälp. Men det är svårt att rädda en bransch där gästerna tar med sig matlådan till lyxhotellets lobbybar och frågar om det är okej att äta där ”bara man köper en kaffe”.
Perfect Weekend Guide till svenskarna krogvanor:
– Två av tre svenskar äter ute minst en gång i månaden, enligt Yougov.
– Hotellens restauranger tappar sex procent, enligt Visita.
– Snabbmatsrestaurangerna ökar 6,5 procent.
– Svensken är social men snål – ett Big Mac-hjärta i en Michelinkropps dröm.
Källa: Yougov, Visita.
Krönika: Europas rekord visar att flygskammen äntligen är död
Realtids resekrönikör Viggo Cavling sörjer inte flygskammens död vid Europas flygrekord. Men nu måste EU och Sverige ta tag i flyget.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.








