Spotify gick i förra veckan ut med beskedet att bolaget lanserar ljudböcker i sin svenska app – ett steg som omedelbart satte press på börsen.
Spotifys satsning kan rita om hela marknaden


Storytels (börskurs Storytel) aktien föll nästan sju procent efter nyheten, som är ett av de största strukturella skiftena på den nordiska ljudboksmarknaden på många år.
Men räkna inte ut konkurrenterna Storytel, BookBeat och Nextory än, säger Kristoffer Lind, förlagschef på Lind & Co i Förlagspodden.

”Det är en fantastisk dag för oss”, sade Spotifys tillträdande vd Alex Norström i samband med lanseringen.
Med 300 000 titlar globalt, varav 60 000 på nordiska språk, ger Spotify nu konkurrenterna Storytel, BookBeat och Nextory en ny typ av utmanare.
Tolv timmars lyssning ingår i premiumabonnemanget – efter det köper användaren extra tid.
Duncan Bruce, Spotifys chef för licensiering och partnerskap, betonade att lanseringen i andra länder lockat nya målgrupper snarare än att kannibalisera befintliga tjänster.
Nya Omega Seamaster Planet Ocean – den moderna dykarkompisen
Denna gång är det en tunn och modern design som gäller.
Spotifys verkliga målgrupp
I Förlagspoddens senaste avsnitt framhålls att Spotifys expansion i Storbritannien, USA och Nederländerna följt ett tydligt mönster: det är andra typer av lyssnare som dras till Spotify.
Kristoffer Lind, förlagschef på Lind & Co (som delägs av Storytel) och poddens ena programledare, pekar på tre iakttagelser:
- Marknaden växer totalt när Spotify går in.
- Spotify attraherar publik som inte använder en ren ljudbokstjänst.
- True crime, dokumentärt och biografiskt innehåll dominerar på Spotify – inte de långa serier som driver Storytel.
Det här innebär att Spotify framför allt vänder sig till sällanlyssnarna – den breda grupp som i dag inte betalar för en boktjänst.
12-timmarsmodellen
Modellen med tolv inkluderade lyssningstimmar är enligt Lind en medveten konstruktion för att inte dra över storkonsumenterna, ljudbokstjänsternas mest värdefulla kunder.
”Den potentiella negativa effekten är mindre än många tror”, säger Lind i podden.
Han bedömer att BookBeat riskerar påverkas mer än Storytel eftersom BookBeat har en större andel sporadiska lyssnare.

Hög ersättning – men känslor kokar
Spotifys inträde har väckt diskussion i författargrupper, särskilt om ersättningsnivåer. Men Lind säger att Spotify lagt sig på nivåer i linje med etablerade aktörer – betydligt högre än i musikdelen.
”Jag blev själv förvånad över hur högt det var”, säger han.
Finland har haft en mer högljudd konflikt mellan författare och förlag, medan reaktionerna i Sverige är mer återhållsamma.
Google inför digital skamvrå – nu hängs ”tjuvarna” ut
Google gör något som aldrig tidigare hänt i mobilvärlden.
Börsreaktion – men låg långsiktig risk?
Trots att Storytel föll kraftigt efter beskedet pekar Lind på att bolaget inte hotas strukturellt.
Han lyfter att Storytels finanschef Stefan Wård nyligen köpt aktier i bolaget – en signal om intern tilltro trots marknadsoron.
Lind kallar marknadsreaktionen ”kortsynt”.

Spotify ritar om – men river inte ner
Den samlade bilden från Spotifys uttalanden, Realtids källor i branschen och Förlagspoddens analys är att:
- Spotify växer marknaden och lockar helt nya publikgrupper.
- Storkonsumenterna förblir hos Storytel och BookBeat.
- BookBeat är mer utsatt än Storytel.
- Ersättningen till författare ligger i nivå med andra tjänster.
- Den svenska ljudboksmarknaden kan fortsätta expandera.
Spotifys lansering är därför inte slutet för de svenska tjänsterna – men början på en ny konkurrensepok där algoritmer, bredd och räckvidd får större betydelse.
ANNONS
Vill du läsa mer om trender och hälsa? Då rekommenderar vi vår livsstilssatsning Perfect Weekend, där du bland annat kan du läsa Viggos dagbok: Limmud, födelsedag och IBM:s framtid och om Det oväntade tipset som får dig att sova som en tonåring.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.











