Realtid

SAS fuskar med utsläppen – hemliga brevet får piloterna att rasa

Piloter i cockpit förbereder start. (Foto: TT)
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 12 dec. 2025Publicerad: 12 dec. 2025

SAS talar gärna om gröna vingar och klimatambitioner. Men bakom kulisserna på Köpenhamns flygplats pågick något helt annat: övertankning, bokföringstricks och ett internt brev som fick piloterna att se rött, rapporterar SvD.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Hemlig order: tanka 1,5 ton extra

I början av oktober damp ett mejl ner i piloternas inkorg.

En högt uppsatt chef instruerade dem att från och med 13 oktober tanka 1,5 ton extra bränsle på varje flygning mellan Ålborg och Köpenhamn. Samma sak gällde sträckan Gdansk–Köpenhamn.

Bränslet behövdes inte för flygningens säkerhet. Det behövdes för något helt annat: att rädda SAS från EU-böter.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

Billigare att släppa ut mer

Totalt skulle piloterna flyga hem 280 ton bränsle till Kastrup innan årsskiftet – 160 ton från Ålborg, 120 från Gdansk.

Planen blev tyngre, utsläppen ökade, men SAS-chefen var tydlig: ”Den totala kostnaden blir avsevärt lägre än att acceptera EU-böterna.”

Det är ord som fastnar. Särskilt när samma bolag på sin hemsida skriver att ”vår högsta prioritet är att minska CO2-utsläppen”.

ANNONS
Bränsleförbrukning och utsläpp är centralt i EU:s klimatkontroll av flygbolag. (Foto: Pressbild)

Tankering – flygbranschens smutsiga litet trick

Det SAS gjorde har ett namn: tankering, rapporterar SvD. Man tankar extra på flygplatser där bränslet är billigt för att slippa tanka där det är dyrt. Det sparar pengar men kostar miljön.

EU förbjöd tankering i januari 2025 genom den nya lagen RefuelEU Aviation. Men SAS ”hade problem med implementeringen”, som de uttrycker det. Med andra ord: de fortsatte att lågprisshoppa med överfulla tankar – trots att det var förbjudet.

När ledningen insåg felet ville man rätta till siffrorna. Men i stället för att erkänna misstaget valde man att tanka ännu mer bränsle – fast åt andra hållet – för att jämna ut årsredovisningen till EU.

Ett klassiskt fall av ”mer av samma” som sällan slutar lyckligt.

Piloterna: ”Det här är hyckleri”

Enligt SvD:s källor reagerade många av SAS yngre piloter spontant: det här är dubbelfel.

ANNONS

”Man skitar ner ännu mer”, som en av dem uttryckte det.

En annan formulerade det ännu rakare: ”Hyckleri.”

Det är svårt att säga emot. När bolaget lyfter fram sin gröna profil i varje pressmeddelande och sedan skickar ut interna instruktioner om att öka utsläppen – då blir tonen i cockpit frostigare än marsvinden på Arlanda.

Piloterna
Lufthansa-flyg på väg mot Frankfurt Airport, där liknande metoder uppmärksammats. (Foto: AP)

Ett europeiskt fenomen – SAS är inte ensamma

SAS är inte första bolaget som hamnar i infernot mellan ekonomi och klimatmål.

The Guardian, Business Insider och Financial Times rapporterade redan innan den nya EU-lagen om att British Airways och Lufthansa ägnat sig åt omfattande tankering.

Myndigheterna pekade inte ut specifika bolag, men experter var glasklara: samtliga stora nätverksbolag gjorde detta regelbundet.

ANNONS

SAS sticker alltså inte ut genom att tanka för mycket – bara genom att bli ertappade efter att reglerna skärpts.

SAS svarar – eller undviker att svara

”Vi kommenterar inte intern kommunikation”, skriver presschefen Øystein Schmidt.

På frågan om hur detta rimmar med klimatlöftena kommer inget svar alls.

Transportstyrelsen, som ska övervaka att lagen följs, uppger att eventuella böter ska vara ”proportionerliga och avskräckande”.

Enligt SvD:s beräkningar kan det röra sig om upp till tio miljoner kronor – vilket i SAS-världen är ungefär lika mycket som ett felstavat reklamtryck.

Senast i mars 2026 ska SAS redovisa exakt hur de tankat under året. Då lär det märkas om bokföringstricket flög – eller om bolaget får landa i verkligheten.

USA skärper reglerna: Nya krav för alla svenska turister

Vita huset inför omfattande kontroll av sociala medier och privata uppgifter inför stora mästerskap.

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
ANNONS