Tusentals flygningar i Östersjöområdet har drabbats av omfattande GPS-störningar. En ny rapport om Östersjöns flygtrafik pekar ut Ryssland som källan – och experter varnar för en växande säkerhetsrisk för både flyg och sjöfart.
Östersjöns flygtrafik i kris – nästan var tredje resa störd


Mest läst i kategorin
123 000 flyg påverkade
Enligt en färsk rapport, som bland annat SVT tagit del av, har drygt 123 000 flygningar registrerat störningar under årets första fyra månader. Problemen är koncentrerade till luftrummet över Sverige, Finland, Polen och de baltiska länderna.
Spåren leder till ryska sändare i Kaliningrad, Sankt Petersburg, Smolensk och Rostov. I april rapporterades att i snitt 27 procent av flygningarna påverkades. På vissa håll var siffran så hög som 42 procent.
Läs även: Svensken som styr världens största privatflygbolag

Senaste nytt
Växande problem hos Östersjöns flygtrafik
Andreas Holmgren, chef för luftfart på Trafikverket, ser utvecklingen som allvarlig.
”Att medvetet blockera ett globalt system som används för både internationell luftfart, sjöfart och andra samhällsfunktioner är oroande”, säger han till SVT.
Problemen har accelererat. Antalet rapporterade incidenter i svenskt luftrum har stigit från 55 år 2023 till 495 året därpå. Hittills i år är siffran 733.
Störningarna sker genom så kallad jamming eller spoofing. Vid jamming överröstas satellitsignalerna helt, medan spoofing innebär att falska signaler skickas ut som vilseleder mottagaren. Resultatet kan bli att ett flygplan uppfattar att det befinner sig på en annan plats än i verkligheten.
Spoofing och jamming
”Det kan skapa osäkerhet och i vissa situationer innebära riskmoment, men det är inte något som gör att flygen störtar”, säger försvarsanalytikern Hans Peter Michaelsen till TV 2.
Estland hårdast drabbat
Särskilt hårt drabbade är de baltiska länderna. Enligt Financial Times har Estland rapporterat att upp till 85 procent av flygningarna påverkats. Litauen har sett en 20-faldig ökning av incidenter jämfört med året innan.
Läs även: Den hemliga regeln alla glömmer på flyget
Hybridkrigföring mot Östersjöns flygtrafik
Flera experter ser GPS-störningarna som en del av Rysslands hybridkrigföring. Syftet är att skapa osäkerhet, testa beredskap och underminera tillit till kritisk infrastruktur – utan att det kan tolkas som ett direkt militärt angrepp.
”Det är en form av elektronisk krigföring där man vill störa och försvåra snarare än slå till direkt”, säger Jesper Zølck, nordisk korrespondent på TV 2.

Ekonomiska konsekvenser för flyget
För flygbolagen innebär störningarna ökade kostnader. Navigationssystem måste uppdateras, personal behöver extra träning och förseningar blir mer svårkalkylerade. Särskilt lågkostnadsbolag med pressade marginaler riskerar att påverkas negativt.
Försäkringsbolagen följer utvecklingen noga. Om störningarna leder till fler incidenter kan premierna för både flygbolag och flygplatser stiga. Även flygplatser i regionen riskerar ökade kostnader för tekniska uppgraderingar och redundanta system.
Slutsats om Östersjöns flygtrafik
Flygen kan fortfarande navigera säkert med hjälp av backup-system och alternativ teknik. Men utvecklingen visar på en tydlig trend: rysk GPS-jamming har blivit en ny vardag i Östersjöområdet – och en kostnadsfråga som nu letar sig in i bolagens riskhantering och balansräkningar.
Källor: SVT, AP News, Financial Times, Cadena SER, The Guardian
Krönika: Europas rekord visar att flygskammen äntligen är död
Realtids resekrönikör Viggo Cavling sörjer inte flygskammens död vid Europas flygrekord. Men nu måste EU och Sverige ta tag i flyget.
ANNONS

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.












