Svenskt flyg är på väg att halka ur Europas ekonomiska huvudfåra. Det är budskapet när IATA nu visar hur både konnektivitet, passagerarsiffror och flygets ekonomiska betydelse faller i jämförelse med nästan alla andra länder i regionen. Medan Baltikum och Norden växlar upp fortsätter Sverige att backa – ett trendbrott som riskerar att slå direkt mot tillväxt, jobb och internationella investeringar.
Ny rapport: Svenskt flyg i fritt fall – ekonomisk isolering hotar


Mest läst i kategorin
Realtids redaktör Viggo Cavling var på plats igår den 9 december i Riksdagen när IATA presenterade sin regionrapport. Den innehöll nya siffrorna med ovanlig tyngd.
Svenskt flyg ligger sist i Norden, långt efter Baltikum och klart under det europeiska snittet. Det handlar inte längre om en återhämtning efter pandemin – kurvorna visar ett strukturellt tapp.
Organisationens slutsats är tydlig: Sverige riskerar att försvagas ekonomiskt när landet tappar sin internationella tillgänglighet.

Flygets ekonomiska betydelse krymper i Sverige
IATA:s sammanställning över flygets bidrag till BNP och sysselsättning visar hur svagt Sverige står. Island har 24 procent av BNP och 23 procent av arbetskraften kopplat till luftfarten. Spanien, Turkiet, Frankrike och Storbritannien ligger på breda, stabila nivåer mellan fem och elva procent.
I Sverige ligger flyget på tre procent av BNP och tre procent av arbetskraften. Det placerar oss i botten av jämförelsen, trots stora geografiska avstånd och ett exportintensivt näringsliv.
Handbagagekaoset är tillbaka – din 58 cm-väska är värdelös
Europa försöker få ordning på handbagagekaoset, men flygbolagen stretar emot och resenärerna står där vid gaten med bultande puls och en 58 cm-väska som
Senaste nytt
Sedan 2014: Sverige är det enda landet i Norden som backar
Siffrorna över avresande passagerare är lika bekymmersamma. År 2024 ligger Sverige på index 92 jämfört med 2014. Under samma period har Polen ökat till 212, Island till 204 och Estland till 178.
Danmark ligger på 121, Norge på 106 och Finland på 100. Sverige är ensam om att ligga kvar under nivån från före pandemin. Sverige backar alltså när flygresandet i resten av världen ökar.
Detta är extra allvarligt i ett mycket avlångt land som Sverige.

Inrikesflyget är den stora flaskhalsen
När IATA jämför inhemsk konnektivitet rasar Sverige ännu längre ned. Med ett index på 64 (2015 = 100) ligger landet långt under Europa som helhet, som nått upp till 108.
Danmark ligger på 98, Norge på 84 och Finland på 71. Sverige är nu regionens svagaste inrikesmarknad – en utveckling som slår mot både regional tillväxt och företagens rörlighet.
Ingen ökning i direktlinjer på tio år
Siffrorna över direktdestinationer bekräftar stagnationen. Sverige hade 49 länder med direktlinjer 2015. År 2025 är siffran exakt densamma.
Island ökar från 19 till 27. Estland från 22 till 28. Litauen från 28 till 33. Även Danmark, Norge och Finland växer. Sverige står still.
I en tid då flyget alltmer kopplas till ekonomiskt momentum sticker Sverige ut med sin nollökning.
Flygbolag glömde 51 passagerare – lyfte ändå
Det låter som början på ett dåligt skämt på ett flygbolag, men enligt den australiska haverikommissionen ATSB lyfte ett Boeing 737-plan från Qantas utan

Regeringens svar: flygskatten bort, nytt stöd för linjeutveckling
Regeringen har avskaffat flygskatten från och med juli 2025, något IATA lyfter som ett positivt steg för konkurrenskraften.
På riksdagens årliga flygmingel kommenterade infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) satsningen för Flygtorget:
“Vi tog bort flygskatten från halvårsskiftet. Det har redan skapat stort intresse för linjer till och från Stockholm. För att premiera detta ytterligare har vi 10 miljoner i budgeten för linjeutveckling, för att få fler internationella destinationer till Sverige.”
Han betonade också att politiken nu måste reparera skadorna av tidigare år:
“Flygskatten var destruktiv för ett land som är beroende av flyget. Efter att den togs bort ser vi att fler bolag etablerar sig och vi tror att svenskt flyg kan bli mer konkurrenskraftigt igen.”
Global återhämtning – men Sverige fastnar i bakvattnet
Världen som helhet rör sig åt motsatt håll. Flygbranschen väntas leverera 36 miljarder dollar i nettovinst 2025, motsvarande 3,7 procent marginal. Det är inte höga nivåer – men det är stabilt.
Sverige däremot tappar. Och i en bransch där marginalerna redan är extremt pressade finns ingen buffert för marknader som inte växer.

Sverige riskerar att glida ur Europas centrum
IATA uttrycker sig diplomatiskt, men siffrorna är tydliga. Sverige håller på att hamna vid sidan av de stora ekonomiernas flöden av människor, idéer och investeringar.
Om utvecklingen fortsätter kan flygets kris bli ett strategiskt problem för hela landets konkurrenskraft.
Här är Sveriges sämsta flygplats för dig som vill komma i tid
Sällan gör sanning så ont i ett flygplatshjärta, men nu är siffrorna här och de pekar rakt mot en flygplats södra Sverige.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.












