Det blåser nya vindar över nordiskt flyg, och den som tror att SAS automatiskt sitter i kaptensstolen har inte lyssnat på Norwegians vd Geir Karlsen. För medan SAS satsar på paketresor och styr allt mer av sin framtid mot Kastrup, ser Karlsen ett Sverige där efterfrågan är på väg tillbaka – och där Norwegian tänker ta mer plats än någonsin.
Norwegian kliver fram – när SAS vänder ryggen åt Sverige


Mest läst i kategorin
Detta reportage bygger på intervjuer som Realtids redaktör Viggo Cavling genomförde vid ett flygpolitiskt seminarium på Norges ambassad i Stockholm, med medverkan av Norwegians vd Geir Karlsen, BRA flygs ägare Per G. Braathen samt statssekreterare Johan Davidson från Infrastrukturdepartementet.

När SAS tittar söderut – tittar Norwegian norrut
Det är få bolag som har lagt lika många år på att lappa ihop sin ekonomi som BRA flyg.
Efter tio månader av flygningar åt SAS med tolv plan på Arlanda och Kastrup konstaterar BRA flygs ägare Per G. Braathen att operationen fungerar, men ekonomin haltar.
Han säger det rakt ut: svensk inrikestrafik är ett av få marknadssegment i världen som inte har återhämtat sig efter pandemin, tillsammans med Tyskland. Det säger något om läget.
När SAS-chefer talar strategiskt lyser dock prioriteringen igenom: Kastrup är navet, hjärtat, lejonets mage. Sverige är viktigt – men inte viktigast.
Där, i tomrummet som uppstår när en jätte vänder ryggen åt Arlanda, kliver Norwegian självsäkert fram.

Senaste nytt
Karlsen: Sverige ligger efter – och det är en möjlighet
På norska ambassaden i Stockholm presenterade Norwegian tillsammans med Sanni Breining, Phd Economics & Director Sustainable Economics på Ramboll en rapport som visar hur bolaget bidrar till jobb, investeringar och ekonomisk utveckling i Norden.
Men mellan raderna fanns något tydligare: Sverige är det svaga kortet i Norden, och det är här tillväxten kommer.
Karlsen konstaterar att tillgängligheten i Sverige ligger ganska långt bak jämfört med Norge och Danmark. Men när regeringen nu slopat passagerarskatten ser han förändring. Trafiken rör sig, sakta men säkert, åt rätt håll.
Samtidigt signalerar han något SAS inte längre säger: Norwegian vill växa i Sverige – både inrikes och utrikes.
Och flygplansbristen, som hotat hela branschen? Där har Boeing äntligen börjat leverera på tid. Norwegian har åttio beställda plan som ska ersätta gamla och de börjar landa. Tempot ökar.
Politiken: Alla väntar på beslut – men vårens plan blir avgörande
Statssekreteraren Johan Davidson, regeringens viktigaste röst i flygfrågor, ligger lågt med löften. Men han bekräftar att allt kokar ner till den nationella transportinfrastrukturplanen som klubbas våren 2026.
Då avgörs framtiden för Arlanda Express, ägarrollen för flygplatserna och Swedavias eventuella nya samhällsuppdrag.
Bakom kulisserna handlar diskussionen om något enkelt: Sverige har ett lapptäcke av kommunala och statliga flygplatser – och systemet fungerar sämre än i Norge och Finland där staten äger allt.
Frågan som hänger i luften är om Sverige vågar ändra struktur. Davidson vill inte lova, men utesluter inte.
Så slipper du jetlag på flyget
Jetlag är resevärldens baksmälla: alla pratar om den, ingen vill ha den och vissa har till och med byggt hela personligheter kring sina ”mirakelkurer”.
Braathen: Sydsverige är problemet – inte norr
Per G. Braathen ger en ovanligt tydlig lägesbild: volymerna i Norrland är tillbaka, det är Sydsverige som havererat.
Arlanda fungerar som hela regionens flygplats – men utan frekvens, ingen trafik. Utan trafik, ingen lönsamhet.
När Norge subventionerar Nordnorge – borde Sverige då stötta Sydsverige? Braathen tycker svaret är självklart.

Slutsats: Ett vakuum har uppstått – och Norwegian fyller det
SAS moderniserar, konsoliderar och laddar för framtiden – men inte med Sverige som centrum. Medan bolaget lutar sig allt tyngre mot Kastrup uppstår ett vakuum i svensk inrikes och kortdistans.
Norwegian ser samma siffra som alla andra – men drar en annan slutsats. Flygskammen tappar kraft, skatterna minskar, efterfrågan kommer tillbaka. Och när det vänder vill Karlsen redan vara på plats, med fler plan och tätare trafik.
Det är där dramat står nu: SAS krymper sin svenska närvaro. Norwegian vill expandera.
Frågan är inte om marknaden rör på sig – utan vem som tar den först.
Flygbolag glömde 51 passagerare – lyfte ändå
Det låter som början på ett dåligt skämt på ett flygbolag, men är sant.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.












