Saudiarabien fortsätter sin omvandling från oljeekonomi till global turistaktör. Efter år av massiva investeringar i flyg, kultur och infrastruktur tar landet nu nästa steg: att positionera sig som världens nya weekend-destination. Och ambitionerna förstärks av ett politiskt drag som väckt både intresse och oro.
Mordskandalen skaver – men Saudiarabien drömmer om turister



(Foto: Alex Brandon /AP /TT)
MBS och Trump öppnar dörren för amerikanska turister
Kronprins Mohammed bin Salman har precis avslutat ett uppmärksammat besök i USA, där han mötte president Donald Trump.
Signalen från Washington var enkel: relationen ska återuppbyggas, affärerna ska fördjupas och turismen kan bli en av de första sektorerna att dra nytta av den nygamla alliansen.
Bakom leendena finns dock en skugga som aldrig riktigt försvunnit.
MBS:s balansgång
CIA slog redan 2018 fast att kronprinsen enligt deras bedömning godkände operationen som ledde till mordet på den saudiske journalisten Jamal Khashoggi, som då var bosatt i USA.
Även om MBS alltid nekat all personlig inblandning, har händelsen präglat relationen mellan länderna och Saudiarabiens image i väst.
Att samtidigt locka en ny våg amerikanska turister och hantera ett av 2000-talets mest kritiserade politiska mord blir ett trolleritrick i den högre skolan.
Den saudiska kronprinsen tror dock att gigantiska investeringar, ny diplomati och en förnyad relation till USA ska få resenärerna att blicka framåt snarare än bakåt.
Viggos dagbok: Limmud, födelsedag och IBM:s framtid
Viggos dagbok vecka 47 rör sig från judiska kostlagar i Stockholm till kvantdatorer i Zürich, via födelsedagsdrinkar, Pandoxdagen och ett stenhårt pass på gymmet.

Riyadh Air ska bli navet i den nya turistmaskinen
Mitt i det politiska spelet pågår en av världens mest expansiva flygsatsningar. Riyadh Air, helägt av Public Investment Fund, är tänkt att bli det nav som ska bära hela turismens tillväxt.
Flygbolaget öppnar för allmänheten vid jul och planerar att nå 100 destinationer inom fem år. Beställningen av 182 flygplan symboliserar hur allvarligt projektet är, rapporterar Financial Times.
Bolagets vd Tony Douglas kallar dagens situation – där resenärer från exempelvis Tokyo, Shanghai och stora delar av USA måste mellanlanda i Doha eller Dubai för att nå Riyadh – för ”oacceptabel”.
Uppdraget är att bygga en global hub från noll.

NEOM, Al-Ula och försöket att skapa en weekend-ekonomi
Flygsatsningen matchas av monumentala investeringar på marken: futuristiska NEOM, det historiska Al-Ula och en rad strandresorter längs Röda havet.
Vision 2030 kräver att landet lockar 150 miljoner turister årligen. För att klara det måste Saudiarabien bli mer än ett konferensland. Det måste bli en plats där amerikaner, européer och asiater drar iväg för en långhelg.
Dubai pekas ofta ut som modell – både inspiration och konkurrent. UAE:s största hub passerar snart 100 miljoner passagerare per år och siktar mot 260 miljoner.
Intervju med Guldkula: Från dammsugarförsäljare i Kortedala till miljardaffärer i New York
Perfect Weekend fick intervju med den svenske finansmannen Håkan Guldkula. Han har ett enkelt svar på hur man blir framgångsrik och väldigt rik: ha kul.
Ett högt spel med globala konsekvenser
Saudiarabien försöker samtidigt jonglera diplomati, affärer och marknadsföring. På ena sidan ett politiskt närmande till USA som ska öppna dörrar. På andra sidan ett arv från Khashoggi-affären som fortsätter att påverka bilden av landet.
Lyckas kronprinsen kombinera dessa rörelser kan Riyadh snabbt kliva in i samma liga som Dubai och Doha.
Misslyckas projektet riskerar turistsatsningen att fastna i ett långvarigt förtroendeglapp.
Vill du läsa mer om trender och resor? Då rekommenderar vi vår livsstilssatsning Perfect Weekend, där du bland annat kan du läsa om SCB och Booking.com är överens – 2026 blir året då du firar dig själv och Viggo testar hipsterkrogen Gaijin i Stockholm.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.











