Medan Europas flygplatser växer och Ryanairs vd Michael O’Leary förklarar att ”den gröna agendan är död”, har Sveriges infrastrukturminister Andreas Carlson tagit på sig rollen som flygets försvarsadvokat. Han har sagt att det finns ”få skäl att känna flygskam” och att flyget ”behövs för Sverige”. Men samtidigt är Sverige ett av få länder där just flygskammen har fått riktigt fäste – och där inrikestrafiken fortfarande går på sparlåga.
O’Leary har rätt – den gröna flygagendan är död


Mest läst i kategorin

Flyget behövs – men får inga passagerare
Andreas Carlson, kristdemokrat och sedan 2022 ansvarig för transportfrågorna i regeringen, har vid flera tillfällen försvarat flygets roll i ett land där tågen inte alltid går, vägarna snöar igen och avstånden är större än kartan antyder. I februari sa han att ”flygskammen måste bort”, och i december uppmanade han kommuner att inte utesluta flyget ur sina resepolicys.
Han menar att flyget är nödvändigt för att hålla ihop landet. Det är också ett budskap som regeringen satt pengar bakom. I somras beslutade man att höja det årliga driftstödet till de icke-statliga regionala flygplatserna från 103 till 210 miljoner kronor. Och i höstbudgeten kom ännu mer: 318 miljoner till, varje år, från 2026. En halv miljard kronor om året till flygplatser som Torsby, Hemavan och Kristianstad – men samtidigt är många av deras avgångshallar tomma.
Här vill regeringen låta halvmiljard flyga i väg
Passagerarna lyser med sin frånvaro men pengarna kommer ändå. Nu vill regeringen femdubbla stödet till svenska regionala flygplatser.
Senaste nytt
Europa lyfter – Sverige tvekar
I övriga Europa är det motsatt rörelse. Enligt Financial Times planerar London att bygga ut både Gatwick och Heathrow, medan Paris Charles de Gaulle och Barcelonas El Prat återupptagit sina expansionsplaner. Enligt miljöorganisationen Transport & Environment kommer antalet flygresenärer inom EU att fördubblas till 2050.
Och trots att flyget globalt står för mindre än tre procent av världens koldioxidutsläpp, är dess uppvärmande effekt betydligt större – eftersom de kondensstrimmor som bildas på hög höjd fångar värme. Det gör flyget till en dubbel bov: litet till volymen, men med överdimensionerad klimatpåverkan.
Den brittiska klimatkommittén varnar nu för att flyget kommer att vara landets största utsläppskälla redan 2040, eftersom alla andra sektorer minskar sina utsläpp betydligt snabbare. Det är en bild som också gäller Sverige, där det mesta i transportsektorn elektrifieras – utom flyget.
Stölder på svenska turistmetropolen – flygplatspersonal skyldig
De flesta oroar sig för att bli bestulna på stranden. Men på Teneriffa var tjuven redan i bagageutrymmet. Spansk polis har avslöjat hur flygplatspersonal
Frityrolja, flygskatter och den nya flygagendan
Den stora räddningen sägs vara SAF – Sustainable Aviation Fuel – hållbart flygbränsle gjort på använd frityrolja, hushållsavfall eller växtrester. Problemet är bara att det inte finns tillräckligt. ”Det finns inte så mycket frityrolja i världen”, konstaterar Financial Times torrt.
I dag står SAF för under två procent av allt bränsle. Trots att EU kräver att andelen ska öka till 70 procent till 2040 är produktionen fortfarande mikroskopisk och kostnaden upp till åtta gånger högre än vanlig flygfotogen.
Dessutom släpper även SAF ut koldioxid vid förbränning. Klimatnyttan kommer endast om man lyckas producera det från hållbara råvaror – vilket i dagsläget mest sker i Kina, där nya regler snart kan stoppa exporten.
Michael O’Leary från Ryanair har gett upp hoppet om flygets gröna framtid: ”De där franska och tyska predikningarna om att vi ska cykla till jobbet är över”, sa han nyligen. Och kanske har han rätt. På den senaste FN-konferensen i Montreal slog USA:s transportminister fast att flygets klimatpolitik är ”ett slöseri med resurser” – ett budskap som fått spridning även i Europa.

Flygskam och verklighet
Samtidigt i Sverige försöker Andreas Carlson hålla hoppet uppe. ”Flyget behövs för Sverige”, säger han. Men verkligheten är en annan. Inrikesflyget ligger långt under nivåerna före pandemin. Flera bolag kämpar för överlevnad – och förra veckan gick Braathens (BRA) Airbus-verksamhet i konkurs.
Det svenska dilemmat är tydligt: vi älskar att resa, men vill inte ta skulden. Vi betalar gärna extra för elflyg i framtiden – men bokar hellre nattåget till Berlin just nu. Kanske blir Sverige världens första land som lyckas kombinera flygskam med flygstöd.
Vill du läsa mer om flyg och resor? Då rekommenderar vi vår livsstilssatsning Perfect Weekend, där du bland annat kan du läsa om Analys: Ett helvete att driva ett litet flygbolag eller Planerade AI-resor kan sluta i katastrof.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.












