Den amerikanska regeringsnedstängningen har återigen satt fokus på flygledarna och USA:s flygplatser. Men den bild som sprids – att just de skulle vara nyckeln till att avsluta krisen – stämmer dåligt med verkligheten, enligt både fackförbund, säkerhetsexperter och politiska analytiker.
Kaos på USA:s flygplatser – men flygledarna vägrar ta skulden


Mest läst i kategorin
“Vi vill inte vara repet i det här politiska dragkriget”, säger Nick Daniels, ordförande för National Air Traffic Controllers Association (NATCA), till The New York Times.
Han menar att de senaste veckornas förseningar inte handlar om någon tyst protest, utan om ett sedan länge underbemannat system som nu pressas till bristningsgränsen.

2019 års shutdown – myten om flygledarnas hjälteroll
När den amerikanska regeringen senast stängdes ner under Donald Trump 2019 spreds uppfattningen att det var flygledarnas frånvaro som fick Vita huset att ge upp. Men flera experter beskriver det som en myt.
Michael McCormick, professor vid Embry-Riddle Aeronautical University och tidigare chef inom FAA, säger att flygledarna bara var “glasyren på kakan”. Det verkliga trycket kom från andra delar av staten – bland annat T.S.A. (flygplatskontroller) och IRS (skattemyndigheten) – som till slut fick systemet att kollapsa.
T.S.A. rapporterade exempelvis att var tionde anställd stannade hemma under den sista helgen innan uppgörelsen. Samtidigt började republikanska senatorer oroa sig för opinionsmätningar som visade att väljarna lade skulden på dem, inte på demokraterna.
Senaste nytt
Ett system på gränsen till kollaps
Enligt FAA finns i dag bara cirka 11 600 certifierade flygledare – långt under behovet på 14 600. Många kontrolltorn arbetar med hälften av nödvändig bemanning, och det räcker att en eller två personer ringer in sjuka för att trafiken ska behöva stoppas.
“Varje dag måste vi ta fram alternativa rutiner för någon flygplats eftersom personalen inte räcker till”, säger Daniels. “Det här är inte en politisk markering. Det är en spegling av hur skört systemet har blivit.”
Han betonar att de anställda fortfarande arbetar – utan lön. Först när kongressen enas om en budget får de sin ersättning retroaktivt.
Politik på hög höjd
Transportministern Sean Duffy har under de senaste dagarna upprepat budskapet att just flygledarna är nyckeln till att få slut på nedstängningen. Han hävdar att mer än hälften av alla förseningar beror på deras frånvaro och har hotat att avskeda “problem children” som inte dyker upp på jobbet.
Uttalandet har väckt kritik. Facket menar att Duffy försöker använda flygledarna som en bricka i det politiska spelet mellan republikaner och demokrater.
Sarah Binder, professor i statsvetenskap vid George Washington University, menar att flygkaoset har en särskild symbolisk kraft: “Försenade flyg är en sorts smärta som alla kan förstå. Det gör det till ett effektivt politiskt verktyg.”

Ett politiskt mönster upprepar sig
När T.S.A.-personalen nu börjar stanna hemma av ekonomiska skäl. Många bedömare tror att historien upprepar sig: flygledarna kommer att få skulden, men lösningen kommer att komma först när den politiska smärtan blir för stor.
“Det är en extremt bräcklig infrastruktur vi har att göra med”, sammanfattar Nick Daniels.
I luften råder ordning – men på marken i Washington fortsätter kaoset.
Källa: The New York Times

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.












