När Spotify föddes i ett källarkontor i Stockholm var det ingen som kunde ana att hela musikvärlden skulle förändras. Nu är det dags igen. Sverige tar täten i ännu ett teknologiskt skifte, den här gången med en globalt unik licens som reglerar hur AI får använda musik.
Från Spotify till AI – Sverige visar vägen igen


Mest läst i kategorin
En värld av gratis träning
Problemet är lika stort som enkelt: AI-bolag har i åratal tränat sina modeller på upphovsrättsskyddad musik utan att någon betalat en krona till låtskrivarna. För kompositörer och textförfattare innebär det risk för en rejäl intäktsförlust.
Den internationella upphovsrättsorganisationen CISAC varnar för att intäkterna kan minska med upp till 24 procent redan till 2028, enligt ett pressmeddelande.

Senaste nytt
En lösning från Sverige på global huvudvärk
Sveriges svar är en licensmodell som både tillåter AI-träning och garanterar ersättning till upphovsmännen.
Genom att införa ett öppet ramverk kan AI-bolag som uppfyller vissa kriterier ansluta sig och lagligt träna sina system på musik. Samtidigt får låtskrivarna betalt både när musiken används i träningen och när AI-genererade verk sprids.
För att säkerställa transparens används en ny attributionsteknik från amerikanska Sureel. Den gör det möjligt att i realtid spåra vilken mänsklig musik som påverkat en AI-output – som en Shazam fast baklänges.

Först ut: AI-covers från Sverige
Det första bolaget att testa licensen är Songfox, en startup i Stockholm som gör det möjligt att producera lagliga AI-covers.
Modellen kan snabbt få internationell spridning. Enligt CISAC kan marknaden för AI-musik växa till 17 miljarder dollar årligen till 2028.
Vad kostar det egentligen
Exakta prislappar har ännu inte kommunicerats. I andra delar av AI-ekonomin varierar licensavgifter från tiotusentals till hundratusentals dollar per projekt, beroende på volym och användning.
Mycket talar för att musiklicenserna kommer att följa en liknande logik: fast avgift kombinerat med usage-baserade modeller.
Historien upprepar sig
Sverige har gång på gång visat vägen i musikens teknologiska omvandling. Från Spotify till TikTok och nu AI. Med världens högsta täthet av låtskrivare per capita har landet blivit en katalysator för nya standarder.
Det ser ut som att samma historia upprepar sig – Sverige skapar en modell som kan bli global. Den här gången är insatserna ännu större, och spelplanen är hela världen.
Källa: Pressmeddelande, Reuters, Svenska Dagbladet, CISAC, TONO, WIPO, Music Ally.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.












