2026 markerar ett skifte i reseindustrin. Enligt Amadeus nya rapport om framtidens resor blir tekniken mer personlig, flygplanen mer precisa – och husdjuren en strategisk kundgrupp. Resandet professionaliseras, automatiseras och individualiseras i en takt som får 2020-talet att framstå som analogt.”
Framtidens resor styrs av din hund och förstås AI


Husdjur blir premiumresenärer
Amadeus pekar på att 56 procent av världens befolkning nu äger ett husdjur, och att den globala marknaden kan växa till 500 miljarder dollar före 2030. Resultatet är The Pawprint Economy – en ny logik där husdjur inte längre ses som bilaga, utan som betalande premiumgäster.
Italien släpper in större hundar i kabinen, Storbritannien återinför pet passport och privata flygbolag erbjuder longhaul-flyg för djur mellan Australien och USA. I Rom utvecklas redan spa-liknande hundhotell med undergolvvärme och aromaterapi. Det låter lätt skruvat, men är framför allt en indikation på hur resebranschen växer genom att adressera helt nya behov – och helt nya kunder.
Läs även: Världens största flygplatser rusar – Arlanda är inte ens i närheten av kartan

Senaste nytt
Reseplanering blir en hybridprocess
Travel Mixology är rapportens andra huvudtrend. Trots den snabba utbredningen av generativ AI – användningen ökade från 11 till 18 procent på ett år – växer samtidigt en skepsis. 25 procent av resenärer har fått felaktig information från AI-verktyg, och bara 46 procent uppger att de faktiskt litar på tekniken.
Resultatet är en dubbel strategi: AI används för struktur, översikt och prisbild, medan Reddit, YouTube och personliga rekommendationer står för verifiering och trovärdighet. Kort sagt: maskinen gör grovjobbet, människan står för sista ordet. Det är en modell med tydlig affärsimpakt – särskilt för aktörer som tvingas optimera sin synlighet både i sociala kanaler och i AI-drivna sökresultat.

Flygplanen krymper världen
Den snabbaste omställningen sker i luften. Airbus A321XLR – ett smalkroppsplan med långdistanskapacitet – möjliggör nya point-to-point-rutter där tidigare bara widebody-jet kunde operera. Iberia, Air Canada och IndiGo utökar sina linjenät med nonstop-flyg till nya marknader, medan Qantas projekt Sunrise introducerar ultra-långdistansflyg mellan Sydney, London och New York utan stopp.
För flygbolag innebär detta lägre kostnader och 25–30 procent bättre bränsleeffektivitet. För resenärerna innebär det färre mellanlandningar – och för destinationer utanför de traditionella navstäderna betyder det nya ekonomiska flöden.
Läs även: Den dolda fettfällan i svensk färdigmat

Popkultur driver turistströmmar
Resandet får även nya kulturella drivkrafter. Efter internationella TV-succéer som The Last of Us har Alberta i Kanada sett turistökningar på 20–47 procent beroende på marknad. Seoul ser liknande effekter från K-pop-relaterad turism. Popkultur har blivit ett strategiskt turismverktyg – en ekonomisk motor snarare än ett sidofenomen.
Hyperpersonaliserade hotell
Hotellen går samma väg som e-handeln: individualiserade produktpaket. 63 procent av resenärerna är villiga att betala extra för specifika rumsattribut, och systemen bakom – som iHotelier och digitala 3D-dubletter av hotell – gör det möjligt att sälja rum som moduler snarare än enheter. För branschen innebär detta helt nya marginaler.

Innovationsturism – när framtiden blir ett resmål
Shenzhen, San Francisco och Seoul blir nav för Innovation Tourism, där resenärer söker upp robotik, förarlösa taxibilar och tekniska miljöer som signalerar morgondagens vardag. Sökningarna till Shenzhen ökade med 48 procent inför 2026, enligt Amadeus data.
’Källa: Amadeus Travel Trends 2026.
Läs även: Efter Black Week-succén: Premium lyfter reseindustrin på riktigt

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.










