Realtid

Framtidens resor styrs av din hund och förstås AI

AI-planerar resan, hunden godkänner den. (Foto: Canva)
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 04 dec. 2025Publicerad: 04 dec. 2025

2026 markerar ett skifte i reseindustrin. Enligt Amadeus nya rapport om framtidens resor blir tekniken mer personlig, flygplanen mer precisa – och husdjuren en strategisk kundgrupp. Resandet professionaliseras, automatiseras och individualiseras i en takt som får 2020-talet att framstå som analogt.”

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Konsumenterna kräver mer – så ser nya lyxen ut

29 nov. 2025

Husdjur blir premiumresenärer

Amadeus pekar på att 56 procent av världens befolkning nu äger ett husdjur, och att den globala marknaden kan växa till 500 miljarder dollar före 2030. Resultatet är The Pawprint Economy – en ny logik där husdjur inte längre ses som bilaga, utan som betalande premiumgäster.

Italien släpper in större hundar i kabinen, Storbritannien återinför pet passport och privata flygbolag erbjuder longhaul-flyg för djur mellan Australien och USA. I Rom utvecklas redan spa-liknande hundhotell med undergolvvärme och aromaterapi. Det låter lätt skruvat, men är framför allt en indikation på hur resebranschen växer genom att adressera helt nya behov – och helt nya kunder.

Läs även: Världens största flygplatser rusar – Arlanda är inte ens i närheten av kartan

Hunden: prioriterad boarding. Ägaren: grupp 5. (Foto: Canva)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

Reseplanering blir en hybridprocess

Travel Mixology är rapportens andra huvudtrend. Trots den snabba utbredningen av generativ AI – användningen ökade från 11 till 18 procent på ett år – växer samtidigt en skepsis. 25 procent av resenärer har fått felaktig information från AI-verktyg, och bara 46 procent uppger att de faktiskt litar på tekniken.

Resultatet är en dubbel strategi: AI används för struktur, översikt och prisbild, medan Reddit, YouTube och personliga rekommendationer står för verifiering och trovärdighet. Kort sagt: maskinen gör grovjobbet, människan står för sista ordet. Det är en modell med tydlig affärsimpakt – särskilt för aktörer som tvingas optimera sin synlighet både i sociala kanaler och i AI-drivna sökresultat.

ANNONS
Airbus A321XLR – ett smalkroppsplan med långdistanskapacitet.

Flygplanen krymper världen

Den snabbaste omställningen sker i luften. Airbus A321XLR – ett smalkroppsplan med långdistanskapacitet – möjliggör nya point-to-point-rutter där tidigare bara widebody-jet kunde operera. Iberia, Air Canada och IndiGo utökar sina linjenät med nonstop-flyg till nya marknader, medan Qantas projekt Sunrise introducerar ultra-långdistansflyg mellan Sydney, London och New York utan stopp.

För flygbolag innebär detta lägre kostnader och 25–30 procent bättre bränsleeffektivitet. För resenärerna innebär det färre mellanlandningar – och för destinationer utanför de traditionella navstäderna betyder det nya ekonomiska flöden.

Läs även: Den dolda fettfällan i svensk färdigmat

Smalkroppsplanen som tänjer på geogafins gränser och flygbolagens kalkyler. (Foto: Airbus)

Popkultur driver turistströmmar

Resandet får även nya kulturella drivkrafter. Efter internationella TV-succéer som The Last of Us har Alberta i Kanada sett turistökningar på 20–47 procent beroende på marknad. Seoul ser liknande effekter från K-pop-relaterad turism. Popkultur har blivit ett strategiskt turismverktyg – en ekonomisk motor snarare än ett sidofenomen.

ANNONS

Hyperpersonaliserade hotell

Hotellen går samma väg som e-handeln: individualiserade produktpaket. 63 procent av resenärerna är villiga att betala extra för specifika rumsattribut, och systemen bakom – som iHotelier och digitala 3D-dubletter av hotell – gör det möjligt att sälja rum som moduler snarare än enheter. För branschen innebär detta helt nya marginaler.

Innovationsturism: framtiden som exportvara. (Foto: Canva)

Innovationsturism – när framtiden blir ett resmål

Shenzhen, San Francisco och Seoul blir nav för Innovation Tourism, där resenärer söker upp robotik, förarlösa taxibilar och tekniska miljöer som signalerar morgondagens vardag. Sökningarna till Shenzhen ökade med 48 procent inför 2026, enligt Amadeus data.

Källa: Amadeus Travel Trends 2026.

Läs även: Efter Black Week-succén: Premium lyfter reseindustrin på riktigt

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
ANNONS