Att vara 50 och sugen på att starta eget är ingen kris – det är en konkurrensfördel när du vill bygga ett miljardbolag. Forskning visar att äldre entreprenörer har dubbelt så stor chans att bygga miljardbolag som sina yngre kollegor. Erfarenhet, nätverk och tålamod slår ungdomlig hybris varje gång.
Äldre har dubbelt så stor chans att bygga miljardbolag


Mest läst i kategorin
Startupdrömmen lever längre än du tror
När vi tänker på den klassiska entreprenören ser vi ofta framför oss en hoodie-klädd Harvard-dropout som kodar nätterna igenom och på något mirakulöst sätt blir miljardär innan trettio. Bill Gates, Steve Jobs, Mark Zuckerberg, Larry Page och Sergey Brin – alla blev symboler för ungdomens briljans. Men den där bilden är ungefär lika sann som att alla franska män går runt i randig tröja med baguette under armen.
Forskning från MIT, Northwestern, Wharton och USA:s statistiska centralbyrå visar nämligen något helt annat: den genomsnittliga startupgrundaren i USA är 42 år gammal. Till och med inom högteknologi ligger snittåldern på 43, och för de där superraketerna – unicorns – är den 45. Med andra ord: ju äldre du blir, desto större chans att lyckas.

Senaste nytt
Erfarenhet slår ungdomlig hybris
En 50-årig entreprenör har dubbelt så stor chans att få till en börsnotering eller en framgångsrik exit som en 30-åring. Hemligheten är inte magi utan erfarenhet. De flesta framgångsrika grundare har lärt sig hantverket genom år på vanliga företag, i roller som liknar din och min. De har byggt nätverk, förstått sina branscher och sett bristerna som kan bli nästa affärsidé.
Internationella exempel finns det gott om: Eric Yuan grundade Zoom vid 41, Bernie Marcus drog igång Home Depot vid 50, Bill Porter startade E-Trade vid 54 och Vera Wang designade sin första klänning som 40-åring. Vem sa att livet är över efter trettio?
Läs även: Sverige näst bäst i Europa för utlandsentreprenörer, Dagens PS
Svenska exempel med miljardbolag som inspirerar
Även i Sverige ser vi samma mönster. Serieinvesteraren Jane Walerud, född 1961, var med och byggde upp Klarna och Tobii – hennes största framgångar kom i 40- och 50-årsåldern. Andra svenska profiler som tar plats i debatten är investerare som Katerina Stroponiati, som betonar att 50-plussare är en outnyttjad guldgruva för riskkapitalet.
Och i den internationella ligan hittar vi Bridget Johns, 51, som grundade AI-baserade gåvoplattformen To&From efter en lång karriär inom retail. Eller Morris Chang, som startade världens största halvledarbolag TSMC när han var 55. Alla bevis på att erfarenhet är en raketmotor i entreprenörskap.

Tre ingredienser – alla bättre med ålder
- Känn din domän. De som lyckas bäst kan sin bransch utan och innan. Du behöver förstå produkten, kunderna och affärsmodellen för att kunna göra verklig skillnad.
- Var bra på ditt jobb. Framgång föder framgång. Har du redan bevisat dig på arbetsmarknaden är chansen större att du lyckas som entreprenör. Eric Yuan lämnade en topposition på WebEx just för att bygga något bättre.
- Driv av rätt skäl. Pengar är en dålig motivationskälla. De som lyckas gör det för att de vill lösa ett problem. Belöningen kommer på köpet – ofta i form av just pengar.
Det är aldrig för sent för ett miljardbolag
Så nästa gång någon påstår att entreprenörskap är en ungdomsidrott kan du luta dig tillbaka, ta en klunk kaffe och le lite överlägset. Sanningen är att ålder inte är ett hinder utan en fördel. Det handlar inte om var du är i livet, utan hur du tänker.
Perfect Weekend konstaterar: din bästa idé kan mycket väl vara född i femtioårsåldern.
Källor: Forbes, MIT Sloan, World Economic Forum, Realtid, Wall Street Journal, Wikipedia
Läs även: Privatjet går på högvarv – VistaJet växer i Norden och Östeuropa, Realtid

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.











