Efter flera år av tydlig Airbus-dominans visar 2025 konturerna av ett mer jämnt styrkeförhållande mellan världens två största flygplanstillverkare. Airbus behåller ett försprång i leveranser, men Boeing har under året tagit mark i orderboken – den parameter som i praktiken avgör industrins långsiktiga maktbalans.
Airbus och Boeing – flygplansracet 2025 tätnar


Vid ingången av december har Airbus levererat 657 flygplan. Det är en stabil nivå, men fortfarande en bit ifrån det reviderade helårsmålet på 790 leveranser, rapporterar Reuters. För att nå målet krävs ytterligare 133 flygplan i december, vilket enligt bolaget är tekniskt möjligt men beroende av att leverantörskedjorna fungerar utan ytterligare störningar.
Airbus har under året haft återkommande produktionsutmaningar. Ett antal färdigställda flygplan saknar motorer, samtidigt som panelproblem i A320-familjen hos leverantören Sofitec dragit ut på tiden. Orderingången har dessutom varit mer dämpad än väntat, med 75 nya ordrar i november, huvudsakligen A320neo och A350, berättar Flygtorget.
Samtidigt noterades under året en symboliskt viktig milstolpe när A320-familjen passerade Boeing 737 som världens mest levererade jetflygplan genom tiderna, skriver Aviopress.
USA skärper reglerna: Nya krav för alla svenska turister
Vita huset inför omfattande kontroll av sociala medier och privata uppgifter inför stora mästerskap. USA förbereder nu de mest omfattande skärpningarna av

Boeing: färre leveranser men starkare ordersignal
Boeing ligger fortsatt efter i leveranser med 537 flygplan fram till november, enligt sammanställningar från Reuters. Bolaget har dock valt att inte kommunicera något officiellt leveransmål för 2025. Marknadens förväntningar ligger runt 590 flygplan, vilket innebär att cirka 53 leveranser i december skulle räcka för att möta prognoserna.
Där Boeing tydligt stärkts är i orderboken. Under 2025 har bolaget tagit cirka 1 000 bruttoordrar, fler än Airbus under samma period. Bara i november bokades 164 nya ordrar, främst på långdistansflygplanen 787 och 777X – modeller som är centrala för bolagets framtida lönsamhet.
Att den amerikanska luftfartsmyndigheten FAA under hösten godkänt en ökning av produktionstakten för 737 MAX upp till 42 flygplan per månad har bidragit till att stärka marknadens förtroende för Boeing, enligt Reuters.
Läs även: Detta hotell slår alla och allt i Norden

Handelspolitik och geopolitik spelar roll
Airbus vd Guillaume Faury har öppet pekat på att Boeing under året fått draghjälp av amerikansk handelspolitik. I flera fall har flygplansorder använts som diplomatiska verktyg i samband med att länder velat minska handelspolitiska spänningar med USA, särskilt i Asien och Gulfregionen.
Samtidigt har vissa förväntade Airbus-affärer, inte minst från Kina, skjutits på framtiden. IATA:s generaldirektör Willie Walsh konstaterar att förtroendet för Boeings leveransförmåga nu gradvis förbättras, efter flera år av osäkerhet.

Ett jämnare läge – men med olika styrkor
Sammanfattningsvis visar 2025 ett mer balanserat konkurrensläge än på länge. Airbus leder fortsatt leveranserna, medan Boeing har övertaget i orderingången. Båda tillverkarna kämpar med leverantörskedjor och båda har produktionsbacklog som sträcker sig över mer än ett decennium, enligt Finacial Times.
Sett till faktiska levererade flygplan ligger Airbus fortfarande i förarsätet 2025. Samtidigt indikerar utvecklingen i orderboken att Boeing återtagit strategisk mark. För en global flygindustri som länge präglats av osäkerhet innebär två relativt jämnstarka tillverkare inte ett problem – utan en förutsättning för stabilitet.
Flygplan gör det omöjliga möjligt i luften
Det lät länge som en idé för flygnördar med förkärlek för whiteboards och PowerPoint. Men nu har flygplan från Airbus gjort det som fram till nyligen

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.











