EU-kommissionen skjuter upp sina mest ambitiösa klimatmål efter att Europas största biltillverkare slagit larm om industrins överlevnad.
Bilindustrin tvingar EU att backa från klimatmål


Mest läst i kategorin
Beslutet kommer efter ett krismöte den 12 september mellan bilindustrin och EU-kommissionen, där branschen har krävt snabbare handling.
Parallellt har Volkswagens koncernchef Oliver Blume skakat om hela industrin med sin dramatiska krisvarning.
”Festen vi har haft i bilindustrin i flera decennier är över i sin nuvarande form”, säger Blume, som leder både Volkswagen-gruppen och Porsche, enligt Svenska Dagbladet.
Hans ord kommer samtidigt som den tyska bilindustrin genomgår sin mest dramatiska omställning på decennier, driven av kinesisk konkurrens och förändrade marknadsförhållanden.
Volkswagen satsar miljarder på AI
Volkswagen försöker rädda sin position genom en massiv satsning på artificiell intelligens. Bolaget investerar ytterligare 11 miljarder kronor för att accelerera utvecklingen av nya bilar och räknar med att spara upp till 44 miljarder kronor genom kortare utvecklingstider.
”Vår ambition är att accelerera vår utveckling av attraktiva och innovativa fordon och få ut dem till kunderna snabbare än någonsin tidigare”, säger IT-ansvarig Hauke Stars enligt Svenska Dagbladet.

Målet är att korta utvecklingstiden för nya modeller från fyra till tre år. Volkswagen siktar också på att sälja sina nya mindre elbilar från 275 000 kronor och vill stå för en femtedel av alla elbilar som säljs i Europa.
Men utmaningarna växer snabbare än lösningarna. Försäljningen i Kina går dåligt, tullbråket med USA driver upp priserna och EU skärper utsläppskraven för nya bilar.
Senaste nytt
BMW och Mercedes stödjer larmet
Volkswagens kris speglar hela den tyska bilindustrins situation. Även BMW och Mercedes-Benz kämpar med samma utmaningar, enligt Focus Money.
”Världen väntar inte på oss”, varnar Hildegard Müller, ordförande för tyska bilbranschorganisationen VDA.
Hon pekar på att 15 miljoner elbilar ska köra på Tysklands vägar, men att landet riskerar att förlora sin ledande position till Kina.
BMW:s vd Oliver Zipse betonar den regionala dimensionen: ”Bayern utan BMW? Otänkbart.”
Under tiden investerar Mercedes-Benz koncernchef Ola Källenius miljarder i elektrisk transformation.
EU skjuter upp klimatmål
Branschens samlade tryck har nu fått genomslag i Bryssel, där EU-kommissionen tvingats revidera sina planer.
Efter krismötet den 12 september meddelade EU-kommissionen att man påskyndar översynen av förbudet mot försäljning av bensin- och dieselbilar från 2035.
”Tanken är att det ska bli en lättnad för branschen”, säger en talesperson för industrikommissionär Stéphane Séjourné, enligt Dagens Industri.
Kommissionen planerar också att skapa en ny kategori i regelverket för små elbilar tillverkade i Europa. Beskedet kommer efter att kommissionens ordförande Ursula von der Leyen krävde att Europa ska ha sin ”egen elbil”, tillverkad i Europa med europeiska leveranskedjor.
Kinesiska BYD hotar med fabriksoffensiv
”Vi ser att marknaden översvämmas av elfordon som inte tillverkas i Europa. Det råder hård konkurrens”, säger Anna-Kaisa Itkonen, EU-kommissionens talesperson i transport- och klimatfrågor, enligt DI.
Enligt analysföretaget Schmidt Automotive har de kinesiska tillverkarna redan mer än 30 olika elbilsmodeller att sälja i Västeuropa – tre gånger fler än 2022.
BYD, som tävlar med Tesla om platsen som världens största tillverkare av elbilar, planerar att inom tre år tillverka alla sina bilar som säljs i Europa i europeiska fabriker. Företaget bygger redan fabriker i både Ungern och Turkiet för att kringgå EU:s höga tullar på kinesiska elbilar.
Expansionen drivs delvis av att de kinesiska företagen möter stenhård konkurrens hemma parallellt med att den amerikanska marknaden är stängd för dem, enligt SvD.
Volvo går emot andra tillverkares 2035-kritik
Trots krisen är den europeiska bilindustrin inte enig om lösningarna. Flera stora tillverkare vill att EU river upp beslutet om 2035-förbudet, men Volvo Cars (börskurs Volvo Car) anser att EU bör stå fast vid målet.
”I grund och botten handlar det om att se till att en bransch inte utplånas från Europa på grund av konkurrens från tredjepartsländer”, säger Itkonen enligt DI.
EU:s dilemma är tydligt: Hur ska man balansera ambitiösa klimatmål med industrins överlevnad?

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.











