Linkedin har förvandlats från en professionell nätverksplattform till en arena för narcissistiskt självförhärligande och ”toxisk positivitet”. Samtidigt växer en motrörelse fram där anställda istället använder plattformen för att berätta om sina upplevelser av dåliga chefer och destruktiva arbetsplatser.
"Toxisk positivitet" på Linkedin – skryt och falsk glädje tar över


Fenomenet är välkänt för många användare. Marknadsföringsexperten Mattias Andersson, medgrundare till marknadsföringsbolaget Miltton Insights, har 9 000 följare och spenderar upp till fyra timmar om dagen på Linkedin, även under semestern.
Enligt Andersson har tonen på Linkedin alltid varit säljig och skrytsam, säger han till Dagens industri.
”Det är en jargong där man försöker vända allt till det positiva. Ibland går folk över gränsen, till exempel när de använder sina barn i marknadsföring”, säger han till Di.
Han menar att det kan vara en stressande miljö, men inte lika illa som Instagram och Tiktok när det gäller kroppsideal.
”Obehagligt självförhärligande”
Företagaren och före detta skateboardproffset Per Holknekt, med 60 000 följare, är mer kritisk. Han tycker att Linkedin har gått från att vara arbetsfokuserat till en plats för narcissistiskt skryt.
”Jargongen på Linkedin är obehaglig. Man ryser ibland av allt självförhärligandet”, säger Holknekt till Di.

Holknekt menar att användare inom rekrytering, HR och coacher har tagit över plattformen.
”Det är coacher där man ser den här toxiska positiviteten, coacherna som ständigt försöker överträffa varandra. Sedan har vi HR och rekryterare, som också utgör en stor del av plattformen. De tävlar hela tiden om att få jobben, ofta genom just det här, ibland obehagliga, självförhärligandet”, säger han.
Senaste nytt
Irriterande men inte farligt
Psykiatrikern Anders Hansen, en av Sveriges största profiler på plattformen med nästan 80 000 följare, tror dock inte att skrytet i sig är farligt för vuxna användare.
Den största effekten sociala medier har är att de tar tid från sömn, motion och socialt umgänge, vilket påverkar måendet negativt, förklarar han för Dagens Industri.
”Det kan stå en upp i halsen, det här hurtfriska och alla flosklerna. Men det tror jag snarare gör folk irriterade än att de mår dåligt av det”, säger Hansen till Di.
Tvingad positivitet skapar falska kulturer
Det finns också en risk med för mycket positivitet för företagen själva.
Steven D’Souza skriver i Observer att organisationer som kräver ständig positivitet riskerar att skapa ”bräckliga system oförmögna att konfrontera verkligheten”.
Han pekar på skandaler hos företag som Uber, Theranos och BrewDog, där skillnaden mellan företagens marknadsförda värderingar och de anställdas verkliga upplevelser var dramatisk.
”Tvingad optimism undergräver psykologisk trygghet och lämnar anställda utmattade, cyniska och ointresserade”, skriver D’Souza i Observer.
Lösningen ligger i balans, hälsosamma kulturer ger utrymme för uppriktighet och oenighet, inte bara positivitet.
HR fungerar inte – anställda vänder sig till Linkedin
Samtidigt har en ny typ av Linkedin-influencer växt fram som istället lyfter fram arbetslivets mörkare sidor.
Den australiska advokaten Stefanie Costi, som kallar sig ”The Anti-Bullying Lawyer”, har över 80 000 följare och delar regelbundet historier om mobbning och toxiska arbetsmiljöer.
Costi började dela sina erfarenheter efter att ha upplevt att HR-avdelningar var ineffektiva.
”HR handlar oftare om att skydda företagets intressen än att stödja anställda”, säger hon till Business Insider. Hennes första inlägg fick 1,2 miljoner visningar och nästan 10 000 gilla-markeringar.
Problemet är utbrett. I en undersökning från American Psychological Association 2024 uppgav 59 procent av de anställda att deras arbetsgivare tror att arbetsmiljön är mycket mer hälsosam än vad den faktiskt är, rapporterar BI.
En annan rapport visade att 37 procent av arbetare upplever en toxisk arbetsmiljö dagligen.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.











