Realtid

Miljardären vill fly familjeimperiet – men det går inte

John Elkann vill bara lämna motorbranschen men det blir svårt. (Foto: Luca Bruno/AP/TT)
John Elkann vill bara lämna motorbranschen men det blir svårt. (Foto: Luca Bruno/AP/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 15 sep. 2025Publicerad: 16 sep. 2025

John Elkann, arvinge till den legendariska familjen Agnelli som kontrollerar Stellantis, står inför en utmaning.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Trots att han vill fokusera på ny teknik och inte traditionell bilindustri, kan han inte fly från familjeföretaget som verkar vara i kris.

Miljardären som längtar bort

John Elkann, den 49-årige miljardären och ordföranden för fordonskoncernen Stellantis, står inför en unik utmaning.

Enligt en omfattande granskning från Bloomberg och Jalopnik verkar det som om Elkann har en stark önskan att fjärma sig från den traditionella bilindustrin och i stället rikta familjens holdingbolag Exor mot framtida sektorer som teknik, bioteknik och lyx.

Denna ambition har dock satts på prov av de omfattande problem som plågar Stellantis, ett företag som är en direkt länk till familjens hundraåriga historia inom biltillverkning.

Stellantis står inför enorma problem med ekonomin och varumärkets position. (Foto: John Locher/AP/TT)
Stellantis står inför enorma problem med ekonomin och varumärkets position. (Foto: John Locher/AP/TT)

I slutet av 2024 stod Elkann inför en stor ledarskapsutmaning när han tvingades avsätta vd:n Carlos Tavares, vilket lämnade honom som ledare. Tavares, som tidigare setts som en heroisk figur för att ha moderniserat och effektiviserat bolaget, hade, enligt rapporterna, skadat viktiga varumärken som Jeep genom aggressiva kostnadsbesparingar och misskötsel.

Detta ledde till en försäljningsnedgång och ökade lagervolymer som skadade bolagets ekonomi, vilket kulminerade i en halvering av nettoresultatet under första halvåret 2024.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Historiskt tredje kvartal för det noterade guldbolaget: Akobo Minerals tar klivet in i lönsamhet

12 dec. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025

Från stål till digitala lösningar

Elkann, som är en ättling till Fiats grundare Giovanni Agnelli, har sedan länge försökt diversifiera familjens portfölj bort från fordon. Hans strategi, som började under vd Sergio Marchionne, var att frigöra värde genom att knoppa av lönsamma delar av företaget.

Missa inte: Nytt skattebesked – så drabbas du av höjt reseavdrag. E55

Den mest framgångsrika av dessa avknoppningar var Ferraris börsnotering 2015, som idag utgör nästan hälften av Exors totala värde, medan Stellantis enbart står för 13 procent.

Denna uppdelning understryker Elkanns vilja att flytta fokus ”från kolvar till pixlar”, som Carlo Alberto Carnevale Maffè, professor i affärsstrategi vid Bocconi University, uttrycker det.

Professor Maffè menar att även om Elkann drömmer om att omdefiniera imperiet genom eleganta fusioner och förvärv inom tekniksektorn, kräver den ”rostiga” europeiska bilindustrin mer än bara en visionär touch för att lysa igen.

Denna dubbla roll, där han både är tvungen att hantera problem i det gamla industriföretaget samtidigt som han försöker forma den nya inriktningen, skapar en konstant dragkamp.

Byta jobb höjer inte längre lönen: ”Utmanar normen”

Gamla sanningar gäller inte alltid i arbetslivet. Numera går det ofta att få en bra lön utan att byta arbetsplats.

ANNONS

En ny vd mitt i politisk ovisshet

Efter att Tavares avsatts inledde Elkann en sex månader lång sökning efter en ny vd. Trots försök att rekrytera framstående chefer från andra företag, visade det sig att ingen extern kandidat var intresserad av det utsatta uppdraget.

Rollen beskrivs som en ”turnaround-anställning” och en sorts ”FN-ambassadör”, med tanke på de komplexa politiska förhållandena mellan de amerikanska, franska och italienska intressena inom koncernen.

I slutet av maj utsågs den interna kandidaten Antonio Filosa till ny vd.

Lojal lärjunge

Filosa, som har 26 års erfarenhet inom bolaget, hade tidigare framgångsrikt lett Stellantis division i Sydamerika och betraktas som en lojal lärjunge till den bortgångne Marchionne.

Utnämningen av en intern person signalerade att rollen var så utmanande att ingen utomstående ville ha den, vilket tvingade Elkann att förlita sig på en beprövad veteran.

Utöver de interna problemen har Elkann också tvingats hantera den globala politiken, inte minst USA:s nya handelstariffer som infördes av den återinsatte presidenten Donald Trump.

ANNONS

Lagändring, miljontillslag och AI-revolution

Straffmyndighet för 13-åringar, miljontillslag mot bedrägerier och AI-revolution. Veckans juridiska nyheter sammanfattade.

Dessa avgifter, som Trump införde för att skydda den amerikanska bilindustrin, har stört Stellantis leverantörskedjor och kostat bolaget uppskattningsvis 16,5 miljoner svenska kronor, eller 1,5 miljarder dollar, bara under första halvåret 2025.

Detta har lett till att Stellantis, tillsammans med andra stora biltillverkare, har tvingats ompröva sina produktionsstrategier och investeringsbeslut.

Svåra att leda – svåra att lämna

Trots allt detta fortsätter Elkann med sina planer att investera utanför bilindustrin. Nyligen sålde Exor lastbilstillverkaren Iveco Group för över 66 miljoner svenska kronor, motsvarande 6 miljarder dollar, i en affär som ytterligare signalerar hans ambition att frigöra kapital för satsningar i högteknologiska sektorer.

Han har också tagit plats i styrelsen för Meta Platforms Inc. och ökat sitt innehav i det nederländska hälsovårdsteknikföretaget Philips.

För Elkann är Stellantis en avlägsen familjebusiness som han vill lämna, men vars problem han inte kan fly från. Denna situation belyser paradoxen för många gamla familjeföretag; de är svåra att leda men ännu svårare att lämna.

Männens portföljer presterar bättre – för andra kvartalet i rad

Männens aktieportföljer växer 2,4 procent mot kvinnornas 0,7 procent under Q2. Se skillnaderna i könens investeringsstrategier.

ANNONS

Missa inte:

Robotar i stället för äldreboende? News 55

Översköljs av ansökningar – du kan få vänta tio år på el. E55

Historiskt förbud: Nu förbjuds fossildrivna bilar. Dagens PS

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
ANNONS