Realtid

Svenska AI-raketens osäkra siffror ifrågasätts

lovable
Anton Osika och Fabian Hedin, som har grundat Lovable, menar att siffran de kommit fram till inte är missvisande. (Foto: Johan Carlberg/SvD/TT)
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund
Uppdaterad: 31 juli 2025Publicerad: 31 juli 2025

Lovable har blivit en av de mest omskrivna AI-start-upsen och har redan lyckats locka till sig användare. Men hur ska man egentligen räkna på intäkterna?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Spotify, Klarna och Skype – därför lyckas svensk tech

04 dec. 2025

Sverige brukar inte ses som någon gigant inom AI. Men det finns ett namn som många i branschen sätter stort hopp till.

Det handlar om det Stockholmsbaserade techbolaget Lovable. Bolaget erbjuder möjligheten att koda enklare med hjälp av AI, och har snabbt blivit ett av de mest omtalade startup-fenomenen i världen.

Missa inte: Lovable vill göra Stockholm till Europas AI-huvudstad. Realtid

Nyligen presenterade företaget årliga återkommande intäkter (ARR) på över 100 miljoner dollar – men det är ett nyckeltal som nu ifrågasätts, skriver Svenska Dagbladet.

Ett populärt mått i tech

ARR är ett vanligt förekommande mått inom tech- och SaaS-sektorn, där det används för att ge en prognos över intäkter från abonnemangsbaserade tjänster.

Det är dock inte ett redovisningsmått i traditionell mening, utan baseras på uppskattningar och antaganden.

Lovables idé är att det ska bli enklare att koda egna program. (Foto: Pexels)
ANNONS

Det saknas branschstandard för hur ARR ska beräknas, vilket gör det svårt att utvärdera jämförbarhet och tillförlitlighet.

Missa inte: Svenska AI-raketen säkrar miljarder – skakar om techeliten. Realtid

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

Kan användas selektivt

I Lovables fall har bolaget själva meddelat att de beräknat sin ARR genom att ta de bruttointäkter som genererats från månadsabonnemang under de senaste 31 dagarna och multiplicerat dessa med tolv.

”Även om ARR ibland definieras olika av olika bolag, ligger den metodik vi använde i linje med hur det beräknades av investeringsbolaget Accel under vår finansiella due‑diligence‑process i samband med vår senaste kapitalanskaffning”, skriver Lovable till SvD.

Silicon Valleys darling och Lovables rival – går till börsen

Veckans hajpade börsnotering i USA väntas göra Silicon Valleys techelit ännu rikare.

Forskare inom företagsekonomi varnar dock för att måttet kan användas selektivt för att förstärka ett positivt narrativ inför investerare och media.

”Försöker övertyga andra”

ANNONS

Eftersom det inte finns något regelverk kring vilka antaganden som ska ingå i beräkningen lämnas stort tolkningsutrymme åt bolagen själva.

”Man försöker övertyga andra om att det här är intäkter som kommer att bestå, det är vad hela begreppet ARR handlar om. Man vad är det som säger att intäkterna kommer bestå i en så föränderlig tid?”, säger Tomas Hjelström, forskare på Handelshögskolan i Stockholm.

Missa inte: Techentreprenörer allt sämre på att skriva kod. Realtid

Vuxit snabbt

Diskussionen kring ARR belyser ett bredare fenomen i techsektorn där nya nyckeltal snabbt får fäste, trots att de ofta saknar tydliga definitioner.

Samtidigt råder det inget tvivel om att Lovable uppvisar stark tillväxt. Bolaget lanserades så sent som i november förra året och har redan nått 100 000 dagliga användarprojekt.

Nyligen tog företaget in 200 miljoner dollar i riskkapital till en värdering om 1,8 miljarder dollar, vilket tyder på stort förtroende bland investerare. Samtidigt har man inte mer än 45 heltidsanställda, skriver Techcrunch.

All work, no play – här är det minst 60 timmar i veckan som gäller

Misslyckas man i AI-racet riskerar man att gå samma öde till mötes som Altavista.

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS