En analys av S&P 500-företag visar att bolagen är tydligare med riskerna än nyttorna med AI. Samtidigt investerar teknikjättarna miljarder i en teknologi vars inre funktioner förblir ett mysterium.
Storföretagen pratar AI – men kan inte förklara fördelarna


De största amerikanska börsnoterade företagen fortsätter att diskutera artificiell intelligens, men få kan beskriva hur teknologin faktiskt förbättrar deras verksamheter.
Det visar en omfattande analys från av hundratals företagsrapporter och ledningsutlåtanden från S&P 500-bolag gjord av Financial Times.
Medan teknikjättarna Microsoft, Alphabet, Amazon och Meta regelbundet lovsjunger AI:s fördelar. De planerar att investera 300 miljarder dollar bara i år. Företag utanför Silicon Valley målar dock upp en mer nykter bild.
Forskare varnar: AI kan skapa en ny våg av utbrändhet
Utbrändhet kostar företag miljardbelopp varje år. Samtidigt pekar nya studier på att artificiell intelligens kan spela en avgörande roll för att minska
AI drivs av fomo
Företag som Coca-Cola och Lululemon diskuterar visserligen AI allt mer i sina regulatoriska rapporter. Ändå uttrycker de samtidigt oro över cybersäkerhet, juridiska risker och potentiella systemfel.
”När det kommer till AI-adoption guidar många företag inte av strategi utan av ’fomo '”, säger Haritha Khandabattu på konsultföretaget Gartner till FT.
Missa inte:
Googles nya AI-monster invaderar Chrome. Realtid
”För vissa ledare handlar frågan inte om ’Vilket problem löser jag?’ utan ’Tänk om min konkurrent löser det först?'”
Senaste nytt
Vaga utfästelser om fördelarna med AI
Analysen visar att 374 av S&P 500-företagen nämnde AI i resultatsamtal under det senaste året. Av dessa företag var 87 procent helt positiva till teknologin.

Men deras officiella rapporter berättar en annan historia. Cybersäkerhet nämndes som risk av mer än hälften av företagen 2024. När det kom till de positiva effekter är rapporterna mer vaga. I fallet med Coca-Cola var det mest konkreta exemplet användandet av AI i en tv-reklam.
Läs även:
AI står för hälften av tillväxten i år. Realtid
Företag förväntade sig att kunna optimera arbetsflöden genom automatisering och hoppas kunna uppnå marknadsdifferentiering genom sin användning av AI. Vissa hoppades kunna använda tekniken för att förbättra personaliseringen av sina produkter.
Ett okänt territorium
Bakom företagens osäkerhet ligger en skrämmande verklighet. Inte ens de företag som bygger AI:s stora språkmodeller förstår exakt varför eller hur de fungerar.
Detta erkänns öppet av alla stora AI-företag. Ändå häller de miljarder dollar i utvecklingen av det de kallar ”övermänsklig intelligens”, rapporterar Axios.
Missa inte:
Nvidia pumpar in 100 miljarder dollar i OpenAI. Dagens PS
”Människor utanför området blir ofta förvånade och skrämda när de lär sig att vi inte förstår hur våra egna AI-skapelser fungerar”, säger Anthropics vd Dario Amodei till Axios. ”De har rätt att vara oroade: denna brist på förståelse är i stort sett utan motstycke i teknikhistorien.”
Kan inte tolka modellerna
Stora språkmodeller som ChatGPT, Claude och Gemini fungerar som massiva neurala nätverk. De matar på sig enorma mängder internetdata. Men deras storlek, det omänskligt stora antalet variabler i varje ordval, gör att experterna inte kan förklara varför modellerna säger något specifikt.
Anthropic kan till exempel inte förklara varför deras Claude hotade att utpressa en ingenjör under säkerhetstester. OpenAI:s Sam Altman medger att ”vi har verkligen inte löst tolkbarhet”.
En färsk studie från Apple visar att även de mest avancerade AI-modellerna inte verkligen ”tänker” och kan misslyckas under stress. Trots detta fortsätter kapplöpningen mot allt kraftfullare system, driven av rädslan att halka efter i AI-utvecklingen.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.








