Realtid

Nakenförbud testas som ny mobilfunktion

Förslag om åldersverifiering för nakeninnehåll på mobilen är på gång. (Foto: Canva)
Förslag om åldersverifiering för nakeninnehåll på mobilen är på gång. (Foto: Canva)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 15 dec. 2025Publicerad: 16 dec. 2025

Storbritannien vill se system som automatiskt stoppar nakenbilder på mobiler – ett steg som kan förändra hur våra enheter fungerar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Lannebo: Marknaden missar mjukvarans roll i AI-boomen

15 dec. 2025

Storbritannien förbereder ett initiativ som ska få Apple och Google att bygga in funktioner som blockerar nakenbilder i telefoner och datorer. Förslaget gäller inte som krav ännu, men regeringen signalerar att frivillighet kan övergå i skyldighet om tekniken inte införs.

Enligt uppgifter handlar det om algoritmer som känner igen naket innehåll och hindrar både fotografering och visning innan användaren bekräftat sin vuxenålder.

Förslaget nämner metoder som biometriska kontroller eller identitetsbevis.

Tanken är att minderåriga inte ska kunna ta del av material som klassas som explicit, samtidigt som personer dömda för sexualbrott skulle behöva ha filtret aktiverat permanent.

Trött på molnjättarna? Möt svenska utmanaren till Slack

Ett nytt svenskt digitalt kontor tar form – helt EU-baserat och GDPR-säkert för företag som vill lämna globala molnjättar bakom sig.

Från mobilskärmar till bredare system

Hemministeriet fokuserar först på mobiler, men på sikt kan samma teknik nå datorer. Myndigheter pekar på att vissa företag redan har verktyg för att känna igen olämpligt innehåll, till exempel i digitala samarbetstjänster.

Det nya steget skulle däremot flytta kontrollen närmare själva operativsystemet, långt innan material når appar eller molntjänster.

ANNONS

Bakgrunden är den brittiska Online Safety Act, som kräver ålderskontroller på sidor med vuxet material. Lagen har haft begränsad effekt eftersom många användare tar sig runt spärrarna via VPN-tjänster.

Att stoppa innehållet direkt på enheten ses som ett svar på den problematiken, men väcker samtidigt frågor om integritet och teknikens träffsäkerhet.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Historiskt tredje kvartal för det noterade guldbolaget: Akobo Minerals tar klivet in i lönsamhet

12 dec. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025

En global dragkamp om ålderskontroller

Liknande konflikter syns i andra länder. I Texas infördes krav på åldersverifiering i appbutiker, något Apple och Google accepterade men kritiserade.

I Australien har regeringen beslutat att blockera sociala medier för barn under 16, vilket lett till rättsliga prövningar.

Flera företag har tidigare reagerat starkt på förslag om insyn i krypterad data. Apple stoppade exempelvis en plan att skanna användarnas bilder efter olagligt material efter omfattande protester.

Med den brittiska regeringens nya initiativ tar diskussionen om barns säkerhet och vuxnas integritet ännu ett steg, och frågan blir hur mycket kontroll vi vill lägga i våra telefoner – och vem som ska ha makten över den.

Plötsligt gratis: Designvärldens kanske märkligaste vändning

Designvärlden ritas om när verktyg som tidigare kostat tusentals kronor plötsligt erbjuds utan prislapp – och historien bakom är oväntad.

ANNONS

Missa inte:

Vändningen: Liten risk för elbrist i vinter. E55

Techbolaget vill automatisera hela arbetsmarknaden. Realtid

Bostadslån: Kan man sluta amortera och bara betala ränta? News 55

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
ANNONS