Elon Musks löften om självkörande bilar har blivit verklighet – åtminstone på ytan. I Austin rullar nu de första Tesla-taxibilarna ut, med säkerhetsövervakare och hårda begränsningar.
Musk lovade framtiden – Tesla rullar ut en kompromiss


Tio år efter att Elon Musk först lovade självkörande Tesla-taxibilar har de äntligen rullat ut på gatorna.
Istället för den revolution som utlovats lanserar Tesla en lågmäld pilotstart i Austin, Texas – där utvalda influencers och investerare får åka med säkerhetsövervakare för 4,20 dollar per resa.
Missa inte: Musks glada överraskning: ”Norrmän älskar Tesla”. Realtid
Försiktig start efter stora ord
Söndagens lansering markerar kulmen på en utvecklingsprocess som präglats av uppskjutna deadlines och växande förväntningar.
Tesla använder vanliga Model Y-bilar utan förare, men med en anställd säkerhetsövervakare i passagerarsätet – en kompromiss som skiljer sig från Musks tidigare löften om ”obevakad” körning.

”Kulminationen av ett decenniums hårt arbete”, skrev Musk på X efter lanseringen.
Tjänsten begränsas till ett avgränsat område i södra Austin mellan klockan 06.00 och 24.00, med undantag för dåligt väder och komplexa trafiksituationer. Endast 10-20 fordon ingår i den initiala flotten, skriver Bloomberg.
Senaste nytt
”Mycket står på spel”
Teslas strategi att enbart använda kameror och artificiell intelligens kontrasterar mot konkurrenter som Waymo, som kompletterar med lidar- och radarsystem.
Denna filosofiska skillnad blir nu testad i praktiken mot Alphabets dotterbolag, som redan opererar mer än 1 500 självkörande fordon i fyra amerikanska städer.
4 342 procent – Sjunde AP-fondens enorma avkastning
Nu har Sjunde AP-fonden svartlistat Tesla och sålt hela sitt innehav.
”Detta är det första riktiga testet”, säger Gene Munster, förvaltare på Deepwater Asset Management, till Bloomberg.
Munster varnar för att varje misstag kan bli förödande i det här skedet: ”Allt som händer kommer att förstärkas, särskilt det negativa. Mycket står på spel.”
Regulatoriska utmaningar hopar sig
Tajmingen för lanseringen har lett till juridiska komplikationer.
Texas guvernör Greg Abbott undertecknade på fredagen ny lagstiftning som kräver statliga tillstånd för autonoma fordon – en lag som träder i kraft den 1 september, enligt Reuters.
Läs även: Wall Street tappade fart – men robotaxi ger Tesla skjuts. Dagens PS
Demokratiska lagstiftare hade uppmanat Tesla att vänta tills den nya lagen trätt i kraft, men företaget valde att lansera under det nuvarande regelverket.
Beslutet illustrerar den delikata balansen mellan innovation och regulatorisk försiktighet som präglar branschen efter olyckor hos konkurrenter som GM:s tidigare Cruise-division.
Investerarnas förhoppningar på prov
Teslas aktiekurs har pendlat kraftigt under året, från 251 dollar på valdagen till 480 dollar i december – för att sedan falla till 222 dollar i april efter svaga kvartalsresultat, skriver Washington Post.
Vid fredagens stängning noterades aktien på 322 dollar.
Märkligt fenomen orsakar panik bland tusentals Tesla-ägare
Vad är det som ligger bakom?
Volatiliteten speglar marknadens osäkerhet kring Teslas förmåga att leverera på Musks vision.
Företagets värdering bygger i hög grad på förväntningar om framtida intäkter från robotaxibilar och humanoid robotar – marknader som fortfarande är outvecklade.
Vägen framåt kantad av frågetecken
Första intrycken från testanvändarna beskrivs som ”smidiga” och ”normala” av deltagare som livestreamade sina resor, enligt The Verge.
Chuck Cook, en av testförarna, imponerades när bilen gjorde en trepunktssväng och backade in på en parkeringsplats.
Missa inte: Släng er i väggen, Tesla – nu säljer konkurrent flest elbilar i Sverige. News55 TV
Men bakom den tekniska demonstrationen ligger substantiella utmaningar.
Tesla planerar att expandera till tusen fordon ”inom några månader” enligt Musk, samtidigt som företaget siktar på lansering i Kalifornien där regelverket är betydligt mer komplext.
Krasch – och cash – för Musk
Mångsysslaren Elon Musk har både skäl att fira och sörja.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.










