Realtid

Techbolaget vill automatisera hela arbetsmarknaden

Neo, roboten som skulle vara din egna assistent hemma får nu jobba i industrin. (Foto: 1X)
Neo, roboten som skulle vara din egna assistent hemma får nu jobba i industrin. (Foto: 1X)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 12 dec. 2025Publicerad: 12 dec. 2025

1X tar ett oväntat kliv och låter sina hushållsrobotar lämna vardagsrummet – nu väntar fabriker, lager och nya arbetsmiljöer.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den norska robotutvecklaren 1X har tecknat ett avtal som sätter företagets humanoid Neo i helt nya sammanhang.

I stället för att duka bord, vika tvätt eller hålla ordning hemma, ska tusentals exemplar skickas till EQT:s portföljbolag mellan 2026 och 2030.

Affären omfattar upp till 10 000 robotar och riktar sig till verksamheter inom produktion, logistik och lagerhantering. Varje bolag inom EQT-sfären som visar intresse får teckna individuella avtal direkt med 1X.

Att Neo hamnar i industrin är en sväng som väcker frågor. Modellen har marknadsförts som ett inslag i hemmets vardag, något som skulle avlasta med sysslor och vara följsam i mötet med människor.

Det gör förändringen tydlig: från att vara ett experiment i modern hemrobotik blir Neo nu ett arbetsredskap i tuffare miljöer där förutsägbarhet och struktur ofta är lättare att hantera.

AI- och robotikbolag i Palo Alto som siktar på ett samhälle med riklig tillgång, drivet av robotar som arbetar autonomt i många olika uppgifter. (Foto: 1X)
AI- och robotikbolag i Palo Alto som siktar på ett samhälle med riklig tillgång, drivet av robotar som arbetar autonomt i många olika uppgifter. (Foto: 1X)

Från hemtrevnad till hårda krav

Priset på omkring 20 000 dollar, motsvarande ungefär 210 000 kronor, har redan begränsat kundgruppen i konsumentledet.

ANNONS

Till detta kommer integritetsfrågor.

Neo kan fjärrstyras av mänskliga operatörer som i praktiken får möjlighet att se genom robotens kamera – ett upplägg som knappast lockar alla hushåll. Säkerhetsaspekter kring barn och husdjur har också bidragit till att utvecklingen av hemhumanoider går långsamt.

Industrin däremot erbjuder färre sådana hinder. Här är övervakning normaliserad, och riskhantering följer tydliga rutiner. Det gör steget naturligare, även om Neo inte ursprungligen skapades för den rollen.

Samtidigt finns 1X:s industrirobot Eve Industrial i sortimentet, men just denna affär gäller alltså den mer hemorienterade Neo.

Eve industrial finns men det är inte den som lockar dock (Foto: 1X)
Eve industrial finns men det är inte den som lockar dock (Foto: 1X)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

Ett företag som växer genom omvägar

1X grundades 2014 och har samlat in över 1,3 miljarder kronor i riskkapital från bland andra EQT Ventures, Tiger Global och OpenAI Startup Fund.

Hur många förhandsbokningar Neo fått vill bolaget inte säga, men enligt företaget överträffade intresset de interna målen.

ANNONS

Nu väntar nästa kapitel – inte i hallen hemma hos någon, utan på fabriker och lagergolv där Neo får chansen att visa vad den går för.

Framtidens resor styrs av din hund och förstås AI

2026 markerar ett skifte i reseindustrin. Enligt Amadeus nya rapport om framtidens resor blir tekniken mer personlig, flygplanen mer precisa

Missa inte:

Farliga medicintips sprids i dina flöden: ”Kan förvärra sjukdomar”. News 55

Nya aktieregler får kritik: ”Absurt att tro att det påverkar”. Realtid

Nytt vägmärke införs i Europa: Detta betyder den rombformade skylten. E55

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
ANNONS