Stora och etablerade företag riskerar att hamna på efterkälken när ny teknik förändrar affärslandskapet. För entreprenörer som bygger sin verksamhet med AI-automatisering från grunden öppnas däremot nya möjligheter.
Framtidens bolag byggs med AI i kärnan: "Annars blir du omsprungen"


”Vi står inför ett stort teknikskifte. Senaste gången var det i finansbranschen runt 2000-talet, när Avanza (börskurs Avanza Bank) och Nordnet (börskurs Nordnet) startade. Firmorna som lyckades navigera det skiftet är rätt stora idag”, säger Andreas Lindström, grundare och vd för Axelina Investment och Axelina Corporate Finance, till Realtid.
Han menar att etablerade företag ofta har svårt att anpassa sig till nya teknologier på grund av inarbetade strukturer och system.
Missa inte: Kan AI-agenter göra ensamföretag till unicorns? Realtid
”Ta exempelvis min gamla arbetsgivare – Erik Penser Bank var en otroligt fin firma på många sätt men det byggdes upp stora interna kostnader som var svåra för affären att dra jämnt med. Dels med gamla IT-system, sedan behövde man personal som höll ordning på systemen och mycket som skulle ha kunnat göras digitalt gjordes manuellt”, berättar Lindström.
Få dagens viktigaste nyheter från Realtid. Prenumerera på våra nyhetsbrev.
Möjligheter för entreprenörer
Stora aktörer sitter med andra ord på stora och kostnadsdrivande administrativa system och personal.
Detta skapar möjligheter för entreprenörer som kan bygga upp verksamheter där AI-automatisering är en naturlig del från början.
”Det är oundvikligt att det blir en konkurrensnackdel jämfört med AI-native bolag som med tekniken kan bygga bort mycket av det som är utanför kärnverksamheten”, säger Lindström.
Chefer tränas av AI på arbetsplatsen – nu satsar bolagen
Varför inte låta AI träna upp chefer på arbetsplatserna istället, och därmed spara dyrbar tid. Nu satsar bolagen på att låta robotar lära upp cheferna.
Senaste nytt
Välkända varumärken
Axelina riktar sig mot onoterade bolag, en sektor som efter en tid av nedgång börjat tina upp.
Trots att man är ett relativt nytt bolag har Axelina kunnat fylla ett tomrum på rådgivarsidan när många större aktörer lämnat den onoterade marknaden.
En särskild nisch som Lindström identifierat är välkända varumärken som inte anpassat sig till den digitala eran.
Läs även: AI skakar om PR-branschen – nya byrån utmanar traditionella modellen. Realtid
Detta skapar värde
Han tar klienten Gustavsbergs porslinsfabrik som exempel, ett välkänt varumärke som har saknat kommersiellt fokus på webbsida, leverantörer och distributionssavtal.
”En del företagare har levt på att vara fina varumärken, men vi lever i en hårdnande konkurrensmiljö för entreprenörer – särskilt inom retail”, säger Lindström.
Leif Östling säker: AI räddar världsekonomin
När födslotalen sjunker uppstår arbetskraftsbrist och lösningen för ekonomin globalt stavas AI, enligt den tidigare Scaniachefen Leif Östling.
En av de viktigaste sakerna som skapar värde i ett bolag är förmågan att berätta en historia. Hur ser berättelsen ut som ska ta bolaget från 0 till 100 de kommande åren?
”Mycket av det som är runt omkring kärnan – mejlutskick, CRM-system och materialbyggande – ska automatiseras. Det kan vi på en liten firma som byggs upp från grunden göra från start”, säger Lindström.
”Banbrytande tid”
Samtidigt vill han slå ett slag för storbankerna som sitter på stora AI-hubbar och har ett stort kunskapsövertag i dagens tekniska skifte.
Axelina har en bråkdel av storbankernas personalstyrka – men kan tack vare tekniken bli en viktig spelare.
”Vi lever i en tid som är banbrytande på många sätt”, avslutar Lindström.
Missa inte: AI slog börsanalytikerna för halva kostnaden. Realtid

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.










