Att handla någon vara mer än man tänkt sig på Amazon har nog hänt många genom åren. Men nu kan det bli betydligt dyrare när e-handelsjätten satsar på att sälja bilar och lyxartiklar.
Ett felklick på Amazon kan kosta 400 000 kronor


Amazon började sin bana med att sälja böcker, innan man så småningom vidgade sig till en rad olika produkter.
Nu tar man nästa steg i sin strategi att göra utbudet ännu och förvandla plattformen till ett nav för köp av varor i betydligt högre prisklasser.
Efter år av försök att locka till sig varumärken med exklusiva sortiment säljs nu kablar och rakapparater sida vid sida med bilar och lyxartiklar, skriver Wall Street Journal.
Fler kan tänka sig att handla dyrt
Utvecklingen markerar ett skifte på den amerikanska e-handelsmarknaden.
Fler konsumenter är beredda att genomföra omfattande och kostsamma köp online, en trend som accelererade kraftigt under pandemin.
Andelen av detaljhandeln som sker digitalt har stigit till omkring 15,5 procent, jämfört med under 10 procent för bara några år sedan.
Det innebär att det finns en växande grupp kunder som både köper dagligvaror och överväger dyrare produkter på samma plattform.
Senaste nytt
Konkurrensen blir hårdare
Samtidigt ökar konkurrensen. Walmart har intensifierat sitt arbete med att locka konsumenter med högre inkomster och har satsat på ett bredare premiumutbud via sin egen medlemsplattform.
Det har tvingat Amazon att utöka sortimentet och knyta till sig fler aktörer inom både bil- och lyxsegment.
Under årets Black Friday kan Amazons användare därför bläddra bland allt från skor från Saks Fifth Avenue till klockor från Rolex och väskor från Hermés, via återförsäljaren Rebag.
Fler har anslutit sig
Intresset har enligt branschaktörer överträffat förväntningarna, och försäljningen av väskor från bland andra Louis Vuitton och Gucci har utvecklats starkt.
På bilsidan har samarbetet breddats. Hyundai och Hertz tillhör de aktörer som redan säljer fordon via Amazon, och nyligen anslöt även Ford med ett utbud av begagnade bilar som säljs via återförsäljare.
Här går det exempelvis att köpa Hyundai Santa Fe SUV för omkring 45 000 dollar, eller motsvarande omkring 400 000 kronor.
För bilmärkena handlar plattformen om att exponeras för en bred publik, där majoriteten av besökarna är nya potentiella kunder.
Behöver åka och hämta bilen
Enligt Hyundai har nästan alla som tittat på företagets bilar på Amazon inte tidigare varit i kontakt med märket, och många anger att samarbetet gör dem mer benägna att överväga ett köp.
Köpprocessen sker digitalt på Amazon, men själva leveransen och utlämningen sker via fysiska bilhandlare.
E-handelsjätten bedömer att den kombinerade modellen – onlinebekvämlighet med traditionell hantering av fordon – minskar trösklarna för kunderna.
Läs mer: Sågs som bitcoins stora fördel – nu är den stendöd. Dagens PS

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.








