AI-tekniken utmanar en hel bransch när en startup backad av tungviktare tar in 47 miljoner kronor för att bygga en självständig webb.
47 miljoner kronor till AI: Webben helt autonom


En ny startup vid namn Flint har aviserat en plan för att skapa helt autonoma webbplatser som ska kunna ”generera” sina egna sidor och ”optimera sig själva” utan mänsklig inblandning, skriver TechRadar.
Den ambitiösa visionen har redan lockat tunga investerare
Flint hävdar att deras plattform redan driver sidor åt företag som Cognition och Modal, där de producerar jämförelsesidor, landningssidor för annonser och AI-genererat innehåll.
Användarna behöver bara ladda upp en innehållsbrief och en länk till sin befintliga sajt för att Flint ska kunna tolka varumärkets design och automatiskt publicera kodade sidor direkt på deras domän.
Michelle Lim, medgrundare och vd för Flint, menar att den traditionella webbplatsen har spelat ut sin roll.
”Det är dags att avskaffa den traditionella webbplatsen. Vi rör oss från en värld där webbplatser är statiska till en där de är autonoma agenter. Din webbplats är antingen autonom eller föråldrad”, säger hon.

Senaste nytt
47 miljoner kronor i stöd från tungviktare
Flint har i en så kallad seed-runda tagit in hela 47 miljoner kronor i finansiering, ledd av riskkapitalbolaget Accel.
Bland de tunga investerarna finns även Sandberg Bernthal Venture Partners, grundat av den tidigare Facebook-toppchefen Sheryl Sandberg. Pengarna ska användas för att expandera inom tillämpad AI och designteknik.
Investerarna beskriver Flint som en del av en ny våg av digital infrastruktur som är avsedd att hålla jämna steg med de AI-drivna förändringarna inom marknadsföring och digital synlighet.
Denna blandning av artificiell intelligens och webbdesign pekar mot en framtid där även gratis webbplatsbyggare utvecklas bortom statiska mallar till system som klarar av ständig anpassning.
Sandberg kommenterade investeringen:
”Webben håller på att störas av AI, och företag måste snabbt anpassa sina webbplatser om de vill att de ska förbli effektiva kanaler för marknadsföring och förvärv av kunder. Flint bygger nästa generations infrastruktur som kommer att lösa denna utmaning och forma synlighet och annonsering online för AI-generationen”.
Toppchef lämnar Apple mitt i storsatsning – flyttar till ärkerivalen
Den interna turbulensen fortsätter på Apple i Kalifornien. En av nyckelpersonerna i företagets stora AI-satsning byter nu sida.
Googles syn på framtidens innehåll
Även om de tidiga siffrorna pekar på stark SEO-ranking och snabbare annonskonvertering, är de långsiktiga konsekvenserna av helt självmodifierande webbplatser fortfarande oklara.
En stor fråga är hur dessa autonoma webbsystem kommer att interagera med sökmotorer som Google.
Flints vision är att skapa webbplatser som kan upptäcka konkurrenters aktivitet, ändra utseende baserat på besökarnas profiler och till och med kommunicera direkt med AI-agenter.
Dan Levine, partner på Accel, menar att ”Marknadsförare är allvarligt underbetjänade av föråldrade verktyg. Flint ger dem äntligen AI-superkrafter för att konkurrera”.
Samtidigt kan fullständig självständighet i webbsystem leda till utmaningar när det gäller kontroll, transparens och efterlevnad av de optimeringsstandarder som sökmotorerna kräver.
Konceptet spär på debatten om automatiseringens roll inom webbdesign, och ställer frågan om webben kan förbli förutsägbar när den börjar uppdatera sig själv.
Experternas varning: Ditt jobbtest kan vara en fälla
Nya metoder används av statligt stödda hackargrupper, inklusive de från Nordkorea, för att distribuera skadlig kod.
Missa inte:
Dessa hushåll kan få 54 000 kronor i klimatbonus 2026. E55
EU tar fighten med flygbolagen – gratis kabinväska. News 55
Galet: Elbilen får en garanti på hundratusen mil. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]










