Elon Musk krävde elektriska dörrar trots ingenjörers säkerhetsvarningar. Nu visar ny granskning att minst 15 personer har dött fångade i kraschade Teslas.
15 dödsfall kopplas till Musks designval


Mest läst i kategorin
Matthew Riordan såg lågor slå upp från Cybertrucken.
Fyra vänner satt instängda i den kraschade bilen. Han rusade fram, tryckte på dörrknappen – men ingenting hände.
”Den funkade helt enkelt inte”, berättade Riordan i ett vittnesmål som Washington Post tagit del av.
Med en trädgren slog han sönder ett av fönstren. En vän kunde dras ut – den ende som överlevde olyckan i Kalifornien i november 2024.
Dörrdesign bakom dödsfall
Tre andra, däribland 19-åriga Krysta Tsukahara, dog av brandskador och rökförgiftning.
Kraschen är en av tolv olyckor där Teslas dörrdesign spelat en avgörande roll.
Bloomberg har räknat fram att minst 15 personer dött i situationer där passagerare eller räddningspersonal inte kunnat öppna dörrarna på kraschade Teslas som fattat eld.
Beundrade Apples designval
Våren 2016 skulle Tesla slutföra Model 3. Under möten i Palo Alto och Los Angeles diskuterade företagets team hur dörrarna skulle öppnas, skriver Bloomberg.
Vissa ingenjörer argumenterade för mekaniska handtag och lyfte säkerhetsrisker med elektriska system. Tesla hade redan fått kundklagomål om felaktiga sensorer på Model X-dörrarna.
Teslas vd, Elon Musk, drev igenom elektriska lösningar: allt – inklusive dörrarna – skulle styras genom knapptryck eller pekskärm.
Han beundrade hur Apple skapat ett enkelt gränssnitt och ville att Model 3 skulle ha en liknande futuristisk design.
”Bästa delen är ingen del”
Filosofin kristalliserades i ett citat från Musk under ett av mötena, enligt Bloomberg: ”Den bästa delen är ingen del.”
Teslas dörrar drivs av ett lågvoltsbatteri som kan sluta fungera efter krockar, skriver Bloomberg.
Passagerare som inte vet var de manuella utlösarna sitter blir fångade.
Skottsäker – och omöjlig att ta sig ur
Placeringen varierar. Model S har kablar under mattan framför baksätena. Cybertruck har ett dragsnöre gömt under förvaringsutrymmets klädsel. Vissa tidiga Model 3 och Model Y saknade helt bakutlösare, enligt Teslas ägarhandböcker.
”Det borde inte vara en kurragömmalek”, säger Michael Brooks, verkställande direktör för amerikanska konsumentorganisationen Center for Auto Safety, till Bloomberg.
Problemet förvärras av Cybertruckens bepansrade glas och rostfria stålkaross – egenskaper som marknadsförs som skottsäkra men kan göra det omöjligt att ta sig ut.
NHTSA utreder – Tesla lovar fix
Amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA utreder dörrproblem efter nio rapporter, skriver Bloomberg. Sajten har identifierat över 140 konsumentklagomål sedan 2018.
Kina överväger förbud mot infällda dörrhandtag. Europeiska regulatorer prioriterar regelarbete kring eldrivna dörrar.
Förra veckan lanserade Tesla en ny säkerhetssida där det står att dörrarna automatiskt låses upp vid kollision, skriver Bloomberg. Det framgår inte när funktionen infördes eller vilka modeller den gäller.
”Mitt livs värsta beslut”
I september avslöjade Teslas designchef, Franz von Holzhausen, att man arbetar på en omdesign som kombinerar elektronisk och manuell dörröppning, skriver CNN.
Flera stämningar väntar också. Susmita Maddi, som fick tredje gradens brännskador efter att ha blivit fångad i sin Model Y i december 2023, har stämt Tesla.
”Att köpa en Tesla var mitt livs värst beslut”, säger Maddi till Bloomberg.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.












