Realtid

15 dödsfall kopplas till Musks designval

Musks
Elon Musk ville att Model 3 skulle ha en liknande futuristisk design som Apple. (Foto: Evan Vucci/AP/TT)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 23 dec. 2025Publicerad: 23 dec. 2025

Elon Musk krävde elektriska dörrar trots ingenjörers säkerhetsvarningar. Nu visar ny granskning att minst 15 personer har dött fångade i kraschade Teslas.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Matthew Riordan såg lågor slå upp från Cybertrucken.

Fyra vänner satt instängda i den kraschade bilen. Han rusade fram, tryckte på dörrknappen – men ingenting hände.

”Den funkade helt enkelt inte”, berättade Riordan i ett vittnesmål som Washington Post tagit del av.

Med en trädgren slog han sönder ett av fönstren. En vän kunde dras ut – den ende som överlevde olyckan i Kalifornien i november 2024.

Dörrdesign bakom dödsfall

Tre andra, däribland 19-åriga Krysta Tsukahara, dog av brandskador och rökförgiftning.

Kraschen är en av tolv olyckor där Teslas dörrdesign spelat en avgörande roll.

Bloomberg har räknat fram att minst 15 personer dött i situationer där passagerare eller räddningspersonal inte kunnat öppna dörrarna på kraschade Teslas som fattat eld.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Historiskt tredje kvartal för det noterade guldbolaget: Akobo Minerals tar klivet in i lönsamhet

12 dec. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025

Beundrade Apples designval

Våren 2016 skulle Tesla slutföra Model 3. Under möten i Palo Alto och Los Angeles diskuterade företagets team hur dörrarna skulle öppnas, skriver Bloomberg.

Vissa ingenjörer argumenterade för mekaniska handtag och lyfte säkerhetsrisker med elektriska system. Tesla hade redan fått kundklagomål om felaktiga sensorer på Model X-dörrarna.

Teslas vd, Elon Musk, drev igenom elektriska lösningar: allt – inklusive dörrarna – skulle styras genom knapptryck eller pekskärm.

Han beundrade hur Apple skapat ett enkelt gränssnitt och ville att Model 3 skulle ha en liknande futuristisk design.

”Bästa delen är ingen del”

Filosofin kristalliserades i ett citat från Musk under ett av mötena, enligt Bloomberg: ”Den bästa delen är ingen del.”

Teslas dörrar drivs av ett lågvoltsbatteri som kan sluta fungera efter krockar, skriver Bloomberg.

ANNONS

Passagerare som inte vet var de manuella utlösarna sitter blir fångade.

Skottsäker – och omöjlig att ta sig ur

Placeringen varierar. Model S har kablar under mattan framför baksätena. Cybertruck har ett dragsnöre gömt under förvaringsutrymmets klädsel. Vissa tidiga Model 3 och Model Y saknade helt bakutlösare, enligt Teslas ägarhandböcker.

”Det borde inte vara en kurragömmalek”, säger Michael Brooks, verkställande direktör för amerikanska konsumentorganisationen Center for Auto Safety, till Bloomberg.

Problemet förvärras av Cybertruckens bepansrade glas och rostfria stålkaross – egenskaper som marknadsförs som skottsäkra men kan göra det omöjligt att ta sig ut.

NHTSA utreder – Tesla lovar fix

Amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA utreder dörrproblem efter nio rapporter, skriver Bloomberg. Sajten har identifierat över 140 konsumentklagomål sedan 2018.

Kina överväger förbud mot infällda dörrhandtag. Europeiska regulatorer prioriterar regelarbete kring eldrivna dörrar.

ANNONS

Förra veckan lanserade Tesla en ny säkerhetssida där det står att dörrarna automatiskt låses upp vid kollision, skriver Bloomberg. Det framgår inte när funktionen infördes eller vilka modeller den gäller.

”Mitt livs värsta beslut”

I september avslöjade Teslas designchef, Franz von Holzhausen, att man arbetar på en omdesign som kombinerar elektronisk och manuell dörröppning, skriver CNN.

Flera stämningar väntar också. Susmita Maddi, som fick tredje gradens brännskador efter att ha blivit fångad i sin Model Y i december 2023, har stämt Tesla.

”Att köpa en Tesla var mitt livs värst beslut”, säger Maddi till Bloomberg.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

ANNONS
ANNONS