Realtid

Ozempic dödar småätandet – Mars tvingas tänka om

mars
Europa har inte nått lika långt med att skriva ut aptitdämpande läkemedel som i USA, vilket påverkar beteendet i mataffärer. (Foto: AP/TT).
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund
Uppdaterad: 18 sep. 2025Publicerad: 18 sep. 2025

I årtionden har chokladbitar och andra snacks varit ett självklart inslag i många amerikaners liv. Nu kan dock branschen förändras i grunden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Mars är en global livsmedelskoncern som är mest känd för sina snacks.

Men nu tvingas bolaget göra om sin strategi – och de nya aptitdämpande läkemedlen är ett skäl till det.

I takt med att fler amerikaner använder läkemedel som Ozempic tycks suget efter godis minska, och det får Mars att blicka mot Europa istället, skriver Financial Times.

Ska investera miljarder i Europa

Under flera decennier har den amerikanska marknaden varit motorn för tillväxt inom snacks. Men nu rapporterar bolag i hela branschen en märkbar minskning av konsumtionen.

Här lyfts faktumet att allt fler amerikaner använder mediciner som minskar aptiten. För en producent som Mars, känd för varumärken som M&M’s och Snickers, innebär det att efterfrågan på snacks förändras i grunden.

Snickers är en av de mest populära chokladprodukterna, men efterfrågan kan komma att minska i USA. (Foto: Richard Drew/AP/TT).

Bolaget svarar genom att flytta tyngdpunkten mot Europa, där man planerar att investera motsvarande nästan tio miljarder kronor i sin europeiska produktion fram till slutet av nästa år.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

Vill köpa upp Kellanova

Investeringen omfattar modernisering av anläggningar, bland annat chokladfabriken i Polen.

Mars har redan 24 fabriker i tio EU-länder med omkring 25 000 anställda, men den nya planen markerar en uppväxling från tidigare investeringstakt.

Samtidigt försöker bolaget få EU:s godkännande för det föreslagna köpet av Kellanova, tillverkaren bakom bland annat Pop-Tarts och Cheez-It, skriver Reuters.

Förvärvet granskas

Affären är värd 35,9 miljarder dollar och skulle göra Mars till en ännu starkare aktör på den globala snacksmarknaden.

EU-kommissionen granskar dock om förvärvet kan leda till högre priser och minskad konkurrens, och ett beslut väntas i december.

Försöker utöka geografin

ANNONS

Branschbedömare menar att läkemedel som Ozempic kan få långsiktiga effekter på hela snacksindustrin, genom att minska det spontana småätandet, en central drivkraft för försäljningen, som Business Insider har skrivit om.

Mars hoppas därför på att balansera riskerna genom att stärka sin närvaro på en europeisk marknad där konsumtionen hittills inte påverkats i samma utsträckning.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS