Realtid

Slut på super size – amerikanska förpackningar blir mindre

snacks
Chipsföretaget Lay's experimenterar med mindre förpackningar i USA, en strategi som har slagit väl ut. (Foto: Lauren Justice/AP/TT)
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund
Uppdaterad: 05 juli 2025Publicerad: 05 juli 2025

Snacks har blivit dyrare i USA och många amerikaner tvingas välja bort sötsakerna. Det får företag att sälja dem i mindre doser.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

USA har länge varit känt för sina stora förpackningar. Allt ifrån läskmuggar till chipspåsar tenderar att vara större i landet.

Men nu går trenden i den andra riktningen.

Missa inte: Svenskt godis erövrar USA: ”Betydande tillväxtmöjlighet”. Realtid

Inflationen och minskad köpkraft bland kunderna gör att fler företag satsar på mindre förpackningar, skriver Wall Street Journal.

Väljer bort vissa sötsaker

Fenomenet är särskilt tydligt inom snacks- och dryckessegmentet. Lay’s chips säljs nu i ett halvdussin olika storlekar, från portionspåsar för cirka 50 cent till familjeförpackningar för fem dollar.

Campbell’s har lanserat småförpackningar av både Pepperidge Farm-kakor och Goldfish-kex, medan Mondelez – tillverkare av Milka och Oreo – erbjuder chokladkakor i upp till sex storlekar.

Oreo kommer numera i en rad olika sorter och storlekar. (Foto: Dee-Ann Durbin/AP/TT)
ANNONS

Bakgrunden är att konsumenter i allt större utsträckning tvingas välja bort vissa saker, särskilt inom icke-nödvändiga varor som snacks och sötsaker.

I takt med att priserna på vissa råvaror, exempelvis kakao, har tripplats under de senaste två åren har företagen höjt sina priser.

Missa inte: Ny utredning – skyller kritiken mot matpriser på media. Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

relevance
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance spränger tillväxtmålen – trots tuff mediemarknad

30 maj 2025
relevance
Spela klippet
Affärer

Fri journalistik ger starka resultat för Relevance Communication

14 feb. 2025

Gav utdelning för Mondelez

För att inte tappa prismedvetna konsumenter helt erbjuder man nu billigare alternativ i mindre förpackningar.

”Det handlar om att konsumenterna ska komma in i franchisen. När de väl känner till dina produkter och eventuellt får pengar i fickan i framtiden kan de faktiskt gå över till större förpackningsstorlekar. På så sätt har du inte förlorat dem bara för att den ursprungliga produkten var för dyr”, säger Rob Holston, som är konsult på området för EY.

Snart behöver du dubbla kaffepaket – men blöjorna tar slut ändå

Mindre förpackningar, lika höga priser.

För Mondelez, som också äger Marabou i Sverige, har den här strategin fått önskad effekt.

ANNONS

Mindre förpackningar av exempelvis Oreo och Ritz bidrog till att kategorin småkakor och kex växte något under årets första kvartal – trots att den totala koncernförsäljningen i Nordamerika minskade.

Krympflation irriterar kunder

Även lågpriskedjan Costco har tagit fasta på trenden. Företagets muffins, som tidigare såldes i tolvpack för 9,99 dollar, säljs nu i åttapack för 6,99 dollar – med ökad försäljning som resultat.

Men satsningen är inte utan utmaningar. Vissa konsumenter märker att de ibland får mindre innehåll utan motsvarande prissänkning, ett fenomen som lett till ökad kritik mot så kallad krymplation.

Krympflationen fortsätter att spridas trots att inflationen på de flesta håll är på väg ner, skriver Investopedia.

Dessutom innebär fler förpackningsvarianter högre kostnader och hårdare konkurrens om butikshyllorna, där utrymmet är begränsat.

Missa inte: Oväntade hotet mot Coca-colas hemliga formula. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS