Keso har blivit en het trend bland unga efter flera virala recept på Tiktok. Det har tagit tillverkarna på sängen och många butikshyllor i USA gapar tomma.
Oväntad rusning efter mormors bantningsmat


Mest läst i kategorin
För bara några år sedan var den allmänna uppfattningen i USA att keso hade spelat ut sin roll.
Den förknippades mest med 50-talets dietmat och äldre generationers kostvanor.
Missa inte: Öppnar för gratis rådgivning – för att stoppa Tiktok-experterna. Realtid
Men nu har den korniga färskosten fått ett nytt liv genom virala recept på Tiktok – och produktionen hinner inte med, skriver CNN.
Ökat med 20 procent
Under det senaste året har försäljningen av keso i amerikansk dagligvaruhandel ökat med 20 procent jämfört med föregående år, enligt data från analysföretaget Circana.
Det är en fortsättning på stark tillväxt: 17 procents uppgång både 2023 och 2024, och 11 procent 2022. Den tydliga trenden bryter ett tidigare mönster av sjunkande efterfrågan.

Varken analytiker eller tillverkare tycks ha sett denna snabba uppgång komma.
”Delvis på grund av konsistensen, dels på grund av att det var dietmat, det var dina morföräldrars mat. Men TikTok förändrade allt det”, säger John Crawford, som arbetar med att analysera mejeriprodukter på researchföretaget Circana.
Missa inte: Meme-aktier skjuter i höjden: ”Känns som 2021”. Realtid
Senaste nytt
Delas recept på Tiktok
Tvärtom mot vad han och en del andra trodde letar dagens unga konsumenter efter livsmedel med högt proteininnehåll och lågt sockerinnehåll.
Samtidigt har mejerikategorin i stort vuxit i popularitet, och keso ses nu som ett mångsidigt baslivsmedel.
På Tiktok delas recept i snabb takt: från kesoglass med smak av cheesecake eller bananpaj till proteinrika dipsåser, bakverk och frukosträtter.
Nyttiga snacks på kvällen stör inte sömnen
Äta innan läggdags. Inte bra säger experterna.
Tomma hyllor på flera håll
Många videor fokuserar på att göra keso mer tilltalande genom att blanda den med andra ingredienser och smaker.
Det växande intresset har dock överraskat producenterna. Flera stora aktörer, däribland Good Culture och Organic Valley, rapporterar om kraftiga försäljningsökningar och tomma hyllor i butikerna.
Missa inte: Tänker Kina sälja Tiktok till världens rikaste man? Realtid
För att möta efterfrågan bygger flera bolag ut sina anläggningar eller samarbetar med externa tillverkare. Good Culture planerar att öka sin tillverkningskapacitet kraftigt under 2026.
Proteinrik en fördel enligt många
Även i Sverige syns en tydlig ökning i popularitet som också kopplas till sociala medier. Där tror vissa att det handlar om produktens mångsidighet, där den i viss utsträckning kan ersätta proteinet från kött.
”Vi ser tydligt hur den växande flexitariska trenden driver efterfrågan på mångsidiga och hälsosamma livsmedel. Keso passar väl in i det skiftet – inte bara för att den är närings- och proteinrik, utan också för att den enkelt kan anpassas till olika smaker och måltidssammanhang”, säger Anna Larsson, Global Category Leader på Tetra Pak till Livsmedelsnyheter.
Listan: Maten för dig som vill leva längre
Nu ger forskare konkreta tips.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.












